شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان: 40 درصد نیاز کشور به شکر در خوزستان تولید می شود / عدم تخصیص آب به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری بزرگ ترین مانع تحقق اهداف کشاورزی و اقتصادی خوزستان است
با وجود پیگیری ها هنوز موفق نشده ایم مجوز تامین آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را بگیریم...
 


شوشان: رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر نفت در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد ، به بیان برخی ظرفیت های بالقوه بخش کشاورزی استان خوزستان پرداخت و عنوان کرد: خوزستان مهم ترین قطب کشاورزی کشور است که رتبه نخست تولیدات کشاورزی کشور را با 16 میلیون تن و 14 درصد کل تولیدات کشور را دارد. همچنین 18 درصد تولیدات زراعی کشور در خوزستان است و 6 سال است که این استان مقام نخست تولید گندم و خرید تضمینی گندم را دارد.

کیخسرو چنگلویی افزود: نیمی از شکر تولیدی کشور و 40 درصد نیاز کشور به شکر در خوزستان تامین می شود. 30 درصد ذرت مورد نیاز واحدها و 50 درصد صادرات خرما در خوزستان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: در افق 1404 برنامه ریزی شده تا به تولید 25 میلیون تن برسیم که نیاز به پیش نیازها از جمله کارهای زیربنایی داریم. در ارتباط با اقتصاد مقاومتی 31 پروژه داشتیم و امسال در قالب دو برنامه 35 پروژه تدوین شده است ولی برای رسیدن به اهداف توسعه ای و اقتصاد مقاومتی با دو چالش بزرگ روبرو هستیم.

وی عدم تخصیص آب به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری را بزرگ ترین مانع تحقق اهداف کشاورزی و اقتصادی خوزستان دانست و گفت: با وجود پیگیری ها هنوز موفق نشده ایم مجوز تامین آب فاز دوم را بگیریم. این امر اجرای طرح را سه سال به تعویق انداخته و به علاوه راه اندازی دوباره کار با 40 درصد افزایش هزینه ها همراه است.

چنگلوایی خواستار کنترل برداشت بی رویه آب در بالادست استان خوزستان شد و عنوان کرد: شاهد هستیم که در استان های بالادست در حوزه 5 گانه رودخانه اسان برداشت بی رویه ، غیر کارشناسی و بدون مجوز آب صورت می گیرد که با برنامه های وزارت نیرو هم خوانی ندارد و استان را با چالش روبرو کرده است. بنابراین خواهان پیگیری این موضوع در سطح ملی هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درخصوص موانع بر سر راه صادرات به عراق گفت: عدم ثبات در برنامه ریزی عراق و نداشتن تقویم وارداتی ما را با مشکل روبرو کرده از جمله این که تعرفه امسال سه برابر شده و امکان حمل یکسره ی محصولات غیر نفتی وجود ندارد و این موضوع باعث بالا رفتن هزینه  ها و فساد محصولات می شود که انتظار پیگیری از سوی وزارت امور خارجه را داریم.
























نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار