اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
گزارش شوشان از کودکان بازمانده از تحصیل در خوزستان ( قسمت دوم) / احمد پسر اهوازی که مدرسه را با پدر و مادرش می خواهد! / ترک تحصیل به خاطر وابستگی به خانواده / پدر احمد: مادرش هم باید با پسرم به مدرسه برود
احمد کودک اهوازی ، یک سالی است که به مدرسه نرفته است. خانواده احمد برخلاف خانواده ی دیگر کودکان بازمانده از تحصیل ، مشکل مالی ندارند...
مطالب مرتبط


شوشان: احمد کودک اهوازی ، یک سالی است که به مدرسه نرفته است. خانواده احمد برخلاف خانواده ی دیگر کودکان بازمانده از تحصیل ، مشکل مالی ندارند و احمد نیز تنها فرزندشان است. شماره ای را که احمد پیدا کرده ام ، می گیرم ، پدرش گوشی تلفن را جواب می دهد و وقتی می گویم که خبرنگارم و پیگیر مشکل پسر بازمانده از تحصیلش هستم، از ادامه مکالمه تلفنی سرباز می زند.


به زحمت او را راضی به صحبت می کنم که از وضعیت احمد بگوید .پس از سپری شدن دقایقی از این گفت و گو، در می یابم که این کودک به دلیل وابستگی بی نهایت به خانواده، از تحصیل بازمانده است. احمد ِ7 ساله، کودکی است که مدرسه را با پدر و مادرش می خواهد و حاضر نیست برای مدرسه رفتن، دوری پدر و مادر را تحمل کند. پدر احمد گفت که سال گذشته پسرش پس از چند روزی که با اشک ریختن به مدرسه رفت ، به ما گفت که دیگر به مدرسه نمی رود و ما هم چون تحمل ناراحتی اش را نداشتیم، برای مدرسه رفتنش، اصراری نکردیم. وی ادامه داد، احمد را برای سال تحصیلی جدید در مدرسه ثبت نام کرده ام ولی اختیار مدرسه رفتن را به خودش دادم. اگر دلش خواست به مدرسه می رود و اگر دلش نخواست نمی رود!

از پدر احمد میزان تحصیلاتش را پرسیدم، گفت که دیپلم دارد و وقتی گفتم که آیا نگران این نیست که پسرش به فردی بی سواد در جامعه تبدیل شود، پاسخ داد: با اینکه مدرسه احمد نزدیک خانه مان است اما نمی خواهم به اجبار او را به مدرسه بفرستم. پدر احمد این را هم گفت که اگر مسئولین مدرسه اجازه دهند احمد به همراه مادرش به مدرسه برود، شاید با او درباره مدرسه رفتنش جدی تر صحبت کنم.

وی در حالی که نشان می داد، تحمل گریه و ناراحتی پسرش را ندارد، نظام آموزشی را در این زمینه مقصر قلمداد کرد و افزود: بچه های اول دبستان نمی توانند 6 ساعت از مادر و خانواده دور باشند و پشت میز و نیکمت کلاس بنشینند و درس بخوانند. پسر من دلش می خواهد بازی کند، وقتی که بزرگ شد و فهمید که درس خواندن برای آینده اش خوب است ،آنوقت می رود به مدرسه و درس می خواند. 

 پیش دبستانی راهکاری برای مقابله با بازماندگی از تحصیل

به گزارش شوشان، محمد تقی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر اینکه هیچ کودکی نباید از تحصیل بازماند، اظهار کرد: تمام کودکانی که در سنین مدرسه قرار دارند باید در چرخه تعلیم و تربیت قرار بگیرند و اگر کودکان بین 6 تا 12 سال در طی سال تحصیلی در اختیار آموزش و پرورش نباشند، به عنوان کودک بازمانده از تحصیل شناخته می شوند و آموزش و پرورش برای بازگشت آنها به تحصیل تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

وی مشکل بازگشت به تحصیل کودکانی نظیر احمد را قابل حل دانست و گفت: با همکاری خانواده این دانش آموزان، چنین کودکانی می توانند با مراجعه به مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش خوزستان و درمانگاه فرهنگیان، تحت راهکارهای روانشناختی قرار بگیرند تا آمادگی حضور در کلاس درس و مدرسه را پیدا کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در عین حال با بیان اینکه اولیای مدرسه با این دانش آموزان تعامل خاصی برقرار می کنند ، گفت: معلمان پایه اول دبستان با صبر و حوصله سعی در جذب این دانش آموزان دارند و در مواقع ضروری حتی مدیران نیز برای حل این مشکل ورود پیدا می کنند و با بهره گیری از راهکارهایی، به برطرف کردن مشکل کمک می کنند. به عنوان مثال در یکی از مدارس ما برای حل یک مسئله مشابه، یک مادر به مدت یک ماه به همراه فرزندش در مدرسه حضور پیدا کرد تا دانش آموز به شرایط موجود در مدرسه عادت کند.

تقی زاده با ضروری دانستن گذراندن دوره پیش دبستانی در راستای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی برای دانش آموزان ، خاطر نشان کرد: دوره پیش دبستانی به نوآموزان کمک می کند که قبل از ورود به پایه اول دبستان با فضای فیزیکی مدرسه آشنا شوند و مهارت هایی چون چگونگی تعامل با هم کلاسی ها و معلم را فرا بگیرند و نوآموزانی که دوره پیش دبستانی را طی کرده اند ،برای شروع پایه اول دبستان مشکلی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اجباری شدن پیش دبستانی در خوزستان ،گفت: یکی از علل بازماندگی تحصیلی در خوزستان عدم حضور کودکان در این دوره بود که امیدواریم با اجباری شدن پیش دبستانی در این استان، که برای اولین بار در کشور صورت گرفت، شاهد کاهش موارد اینچنینی باشیم.

تقی زاده با اظهار اینکه از فروردین ماه سال جاری تا کنون ،بیش از 300 کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان جذب شده اند، گفت: طی جلساتی که در راستای جذب تمامی کودکان بازمانده از تحصیل در خوزستان در استانداری خوزستان برگزار شد و با حمایت های استاندار خوزستان، اعتباری برای شناسایی، جذب و نگهداری این کودکان تخصیص داده شد و با ورود سمن ها برای حل این مشکل، امیدواریم گام های سازنده ای در این راستا برداشته شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل توسط مدیران، معاونان و معلمان مدارس ، همچنین به صورت محلی و خانه به خانه توسط همکاران ما انجام می شود که به ما در شناسایی این کودکان کمک زیادی کرده است .در عین حال دهیاران ، بخشداران و فرمانداران نیز برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل در خوزستان وارد عمل شده اند.

وی با بیان اینکه مشکل عمده شناسایی این کودکان در مناطق حاشیه ای ،نبودن اطلاعات کاملی از محل زندگی آنهاست ،گفت: جستجوی کودکان بازمانده از تحصیل بر اساس کد ملی و آدرسی که از آنها ثبت شده است انجام می شود و برای شناسایی این کودکان نیازمند یک بسیج عمومی هستیم و از همه کسانی که کودک بازمانده از تحصیلی را شناسایی کرده اند، در خواست می شود آنها را به آموزش و پرورش معرفی کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر تامین هزینه پوشاک و نوشت افزار کودکان بازمانده از تحصیل گفت: هر جایی که مشاهده شود کودکی به خاطر عدم توانایی در تهیه پوشاک ، نوشت افزار و سرویس مدرسه ترک تحصیل کرده است، برای حل این مشکلات مالی اقدام می کنیم و به مدیرانی که چنین دانش آموزانی را شناسایی کنند حق الزحمه تعلق می گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار