اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
رئیس محیط زیست ایذه: بیش از 650 هکتار عرصه تالاب میانگران ایذه در آتش سوخته است / تشکیل پرونده قضایی برای تخلیه فاضلاب شهری به میانگران / در اثر آتش سوزی ها پرندگان آبزی این تالاب تلف شدند
در حال حاضر تنها فاضلاب شهری به تالاب میانگران ایذه تخلیه می‌شود و در صورت نبود همین فاضلاب نیز تالاب کاملا خشک شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: در حال حاضر تنها فاضلاب شهری به تالاب میانگران ایذه تخلیه می‌شود و در صورت نبود همین فاضلاب نیز تالاب کاملا خشک شده بود. 
  
عباس سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه در آتش‌سوزی‌های امسال که به علت سرایت حرق ناشی از آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع رخ داد، بیش از 650 هکتار از عرصه تالابی این تالاب در آتش سوخت. 
  
وی با اشاره به هم مرز بودن عرصه تالابی تالاب میانگران با اراضی کشاورزی و مزارع مردم و عدم مشخص بودن حریم تالاب که منجر به سرایت حریق به تالاب می‌شود، تصریح کرد: در آتش‌سوزی‌های اخیر آسیب‌هایی به گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب میانگران ایذه وارد شد و گیاهان مردابی شامل نی، جگن و ... در آتش سوختند. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه ادامه داد: همچنین در این آتش‌سوزی‌ها به برخی پرندگان آبزی این تالاب و آشیانه آنها آسیب‌هایی وارد شد و تلفاتی داشتیم. البته به دلیل مسائل گفته شده، هر سال شاهد این آتش‌سوزی‌ها در تالاب میانگران ایذه هستیم. 
  
سلطانی گفت: در حال حاضر تنها فاضلاب شهری ایذه است که به تالاب میانگران ایذه تخلیه می‌شود و در غیر این صورت می‌توان گفت که اکنون تالاب کاملا خشک می‌شد. در خشکسالی‌هایی که از چند سال اخیر آغاز شد، حجم آب تالاب میانگران به ویژه در فصل تابستان کاهش یافته است و این تالاب از یک تالاب دائمی در حال تبدیل شدن به یک تالاب فصلی است. 
  
وی افزود: تنها منبع تأمین آب تالاب میانگران بارش باران بود که در سال‌های اخیر بارندگی در این منطقه بسیار کاهش یافته است. اکنون دولت طرح انتقال آب از سد کارون 3 به دشت ایذه و باغملک را برای مصالح شرب و کشاورزی در برنامه دارد که در این راستا نامه‌ای به سازمان آب و برق نوشتیم که در این طرح حق‌آبه تالاب میانگران حتما دیده شود. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه ادامه داد: اگر این طرح اجرایی شود، قطعا بر لحاظ شدن حق‌آبه این تالاب اصرار و پافشاری داریم. در زمینه تخلیه فاضلاب شهری ایذه به این تالاب نیز علیه اداره آب و فاضلاب ایذه شکایت کردیم و پرونده قضایی آن نیز اکنون در دادگاه مفتوح است و منتظر رأی دادگاه هستیم. 
  
سلطانی گفت: در خصوص تخلیه فاضلاب به تالاب قبلا اخطارهایی به اداره آبفا شهرستان داده بودیم اما به این اخطارها بی‌توجهی کردند که منجر به دعوی قضایی ما شد. البته اداره آبفا ایذه مدعی است که تقصیر بر عهده شهرداری ایذه است و به نوعی می‌توان گفت که این دو مجموعه، توپ را در زمین هم می‌اندازند. 
  
وی تصریح کرد: روز گذشته تعدادی از مدیران کل به همراه معاون عمرانی استاندار از تالاب میانگران ایذه بازدید کردند و جلسه‌ای نیز در استانداری نیز در این جلسه داشتیم که مصوبات خوبی در زمینه تالاب داشت. در این جلسه بر تعیین حریم تالاب میانگران تأکید شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار