اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
  محمدسعید بهوندی

در آستانه ی ماه مهر، ماه بهار دانش هستیم. کم کم مسائل مربوط و مرتبط با تعلیم و تربیت و حواشی های فراوان و متنوع آن نقل زبان ها، محافل و رسانه ها می شود. در این حوزه ی مهم و زیربنایی الی ماشاالله موضوع و مشکل و مسئله هست که به هر کدام پرداخته شود، مطمئنا مخاطبان فراوانی خواهد داشت.

 از دانش آموزان و معلمان گرفته تا خانواده ها و متولیان و مسئولان و... همه و همه در این محیط وسیع و پر از مطلب، داستان و حدیث و مشکل خاص خود را دارند. در این مطلب لازم دیده ام تا در خصوص یکی از اتفاقاتی که سالهاست این حوزه ی حیاتی را به کژراهه برده است، چند خطی قلمی نمایم؛ آموزش و پرورش ظاهرا در نظر ندارد به این زودی ها به این وضع نه چندان منطقی و علمی که اثرات بسیار سوئی بر فرایند آموزشی و تربیتی دانش آموزان کشور و آرامش خانواده ها داشته است، پایان دهد. تنوع لجام گسیخته و غیر کارشناسی مدارس کشور در همه ی مقاطع تحصیلی و خالی کردن مدارس عادی خصوصا در مناطق محروم و حاشیه ای شهرها از دانش آموزان باهوش و مستعد، متاسفانه فاصله های طبقاتی را به نحو زشت و ظالمانه ای زیادتر، عمیق تر و به روند آن شدت بخشیده است.

آموزش و پرورش با کدام معیار ارزیابی شده، انواع مدارس را با اسم های صرفا دهن پرکن گسترش داده است و اینچنین خانواده ها را در رقابتی خسته کننده و دائمی گرفتار حساسیت های غیرضرور نموده است؟ در چند کشور پیشرفته و توسعه یافته ی دنیا اینچنین دانش آموزان را تعمدا تفکیک می نمایند؟ آیا در همه ی مدارس امکانات یکسان توزیع می شود؟ 

آیا همه ی مدارس از کادر آموزشی یکسانی به لحاظ علمی برخوردار می باشند؟ اگر جواب منفی است که متاسفانه هست،! آموزش و پرورش به چه حقی عده ای از فرزندان این مرز و بوم را از داشتن امکانات آموزشی مناسب و یکسان به تناسب دیگر دانش آموزان، محروم می سازد؟ چرا بعضی از کلاسهای درس را به بهانه ی داشتن مدارس خاص و تربیت دانش آموزان نخبه از دانش آموزان باهوش و مستعد خالی می نماید؟ گناه دانش آموزان عادی، محروم، بی بضاعت و دارای بهره ی هوشی کم چیست؟

 آیا با این رویه ها انگیزه ها را به مسلخ نمی برد؟ آیا رقابت های سالم را دفن نمی کند؟ تا کی این اشتباه مخرب را می خواهد ادامه دهد؟ کلاسهای بی رویه، غیر علمی، بدون ضابطه و قارچ گونه ی کنکور خود به تنهایی سالهاست که استعدادها و خلاقیت ها را له و بی رمق نموده است. تو را به هر که می پرستید به این "داستان غم انگیز" پایان دهید و بجز مدارس استعدادهای درخشان، دیگر مدارس را تعطیل نمایید، تا دانش آموزان مستعد و کوشا در همه ی مدارس شهر در کنار دیگر دانش آموزان موجبات فضایی رقابتی و انگیزشی را فراهم آورده و با استفاده از امکانات مساوی دغدغه ها، حساسیت ها و استرس خانواده ها به حداقل ممکن رسانده شود. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار