اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
به قلم خادم علی تهذیبی دانشجوی دکتری روابط بین الملل
امشب ، شب عید سعید غدیر خم است و حقیر در جوار مضجع شریفِ سلطانِ سریر ارتضا به مدیحه سرایی مداحان و سخنوری خطیبان گوش فرا داده و شادی مردمان را نظاره گر هستم .
براستی غدیر چیست ؟
 غدیر اسم رمز جهان تشییع و سند حقانیت شیعه است . اهمیت واقعه غدیر خم تا آنجاست که خدای تبارک و تعالی تکمیل دین پیامبر خاتم را در ولایت و امامت علی می داند .
در همین افکار بودم که مرغ خیالم در آسمان تاریخ صدر اسلام به پرواز درآمد در یک سو کفّار و مشرکان و در سوئی دیگر پیامبر اسلام و اندک یارانش قرار داشتند و من محمد(ص) را می بینم که در اولین روزهای رسالت  *آیه انذار* او را به *یوم الدار* می برد تا اقربای خویش را به اسلام فراخوانده و وعده بدهد اولین کسی که به او ایمان بیاورد جانشین بعد از وی خواهد بود و این فقط علیست که در میان سکوت بزرگان قوم به پا می خیزد و ابراز اطاعت و ایمان می کند و نخستین گام تسلیم را در تاریخ ولایت پذیری از آن خود می کند.
از یوم الدار قریب به دو دهه گذشته و من همچنان در اندیشه ام باز محمد(ص) را می بینم که در حجة الوداع ، *آیه ابلاغ و اکمال* او را در برکه غدیر خم متوقف کرده و فرمان می دهد  به آنها که جلو رفته اند بگوئید برگردند و آنهایی که عقب مانده اند نیز شتاب کنند  که امروز می خواهم دینتان را تکمیل و فرمان الله عزوجل را به شما ابلاغ کنم .
هنوز فریادهای پیامبر خاتم در گوش زمان می پیچد که :
*ای مسلمانان بدانید و آگاه باشید  که «امیر المؤمنین» غیر از علی کسی نیست و پیشوائی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بوداو جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‌اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خدا است. خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید. به دستورهای او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید.*
و هم اکنون سه شبانه روز است که مسلمانان با علی در حال  بیعت هستند  و به او تبریک می گویند ....
از بعثت تا غدیر
از غدیر تا رحلت
از رحلت تا عاشورا
بماند ......
پیام غدیر ، صرفا معرفی و ابلاغ امامت نبود بلکه از آن مهمتر تاکید بر ولایت پذیری امت پیامبر بود از نشانه های بارز درک پیام غدیر می توان از سلمان ، مقداد ، عمار ، میثم ، مالک و افشاگری های اباذر و اباذرها یاد کرد و چه زیباست ترجمان دیگری از پیام غدیر خم ، آنگاه که فرزندان فاطمه بنت اسد و پسران زینب کبری به مسلخگاه عشق می روند  و حبیب بن مظاهر سالخورده در شب عاشورا به شادی و شعف می پردازد تا در رکاب امام خویش به دیدار حق بشتابند تا لغات اطاعت و ولایت را معنا کنند ، آنچه که به جرأت می توان به آن اذعان داشت این است که مصائب وارده بر شیعه از ابتدا تا کنون و در رأس آن بر ائمه اطهار و خصوصاً پنج تن آل عبا ریشه در تکذیب ، تحریف و تفسیر به سلیقه این واقعه ارزشمند تاریخ اسلام دارد .
*نگارنده با این هدف قلم فرسائی نمود تا عنوان کند غدیر نباید صرفا به یک عید ، چند پیام تبریک  و یا جشن های یک شبانه روزی محدود شود غدیر خم گنجینه ارزشمند شیعه است* در پیام واقعه غدیر خم باید گفت ، نوشت ، فریاد زد و اندیشه کرد و در کوی و برزن شبیه سازی نمود  باید همه  ساله مسابقات مقاله نویسی و درک های متفاوت از محورهای مختلف واقعه غدیر خم را در سطح کشور، منطقه و جهان اسلام  برنامه ریزی کرد و زوایای گوناگون  آن را اعم از مذهبی ، تاریخی و خصوصاً سیاسی از قبل تا بعد واقعه را بررسی ، تجزیه و تحلیل کرد مثلا موضوعات امامت ، خلافت، بیعت ، حاکمیت ، مصلحت و ....
هر چند هم اکنون نیز دیر است  
ولی به امید آن روز .....

خادم علی تهذیبی
دانشجوی دکتری روابط بین الملل

مشهدالرضا صحن جامع رضوی ۹۶/۰۶/۱۷
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار