اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
شوشان / دکتر حسن دادخواه

وجود ناظر و نظارت بر رفتار و کنش و عملکرد افراد، در هر سن و سطح، بی گمان امر و اصل  پسندیده ای است و می تواند موجب تشویق و ترغیب و واداشتن آنان به رعایت قانون و احترام به  حقوق دیگران و بالا رفتن میزان درستی عملکرد و جلوگیری از خودمحوری افراد شود.

وجود نظارت واقعی و نه صوری و تشریفاتی، افزون بر این، موجب می گردد تا افراد تحت نظارت، برای کاهش اشتباهات احتمالی خویش، با دیگران به مشورت و رایزنی بپردازند و به نظرات مخالف و متفاوت توجه کنند.

اصل نظارت، تکیه و توجه به خردجمعی و پرهیز از خودبسندگی و استبداد رای را در انسان ها تقویت می کند و زمینه های همگرایی میان افراد جامعه و رعایت اخلاق را بالا می برد. اهمیت اصل نظارت و فواید ان، زمانی آشکارتر می گردد که گستره و دامنه تاثیر تصمیمات و رفتارهای افراد، بیشتر و فراگیر  شود.

از این روست که در جوامع مختلف کوشش می شود تا با اتخاذ سازوکارهایی، بر همه رده های اجرایی و تصمیم ساز، امر نظارت جاری گردد. از سوی دیگر، وجود نظارت نباید به سست شدن اعتماد به نفس مدیران و نادیده گرفتن اصل تفکیک قوا و سلب اختیارات قانونی از ایشان شود.

یکی از کارکردهای احزاب در جوامع توسعه یافته و بویژه جوامعی که از نظام حزبی برخوردارند، نظارت احزاب بر رفتار و عملکرد مقامات اجرایی و تصمیم ساز است‌‌. این احزاب با بهره گیری از تجربه های اعضای مجرب و حرفه ای خود، که عمری را به عنوان کنشگران سیاسی سپری کرده اند و بعضا رشته تحصیلی شان با نقش حزبی شان مطابقت دارد، امر و وظیفه نظارت را جامه عمل می پوشانند. نیک روشن است که این نظارت، به شکل سازمان یافته و همطراز با مرتبه علمی و حزبی افراد است.

در جوامع توسعه یافته، که همه شهروندان بطور برابر از حمایت های قانون برخوردارند و صرف شهروندی افراد، حقوق اجتماعی ایشان را تامین و تضمین می کند، علی القاعده امر نظارت به اسانی انجام می گیرد.

نظارت احزاب زمانی زیان بخش می شود که احزاب از اهرم نظارت برای سست کردن اعتماد به نفس مدیران، دخالت و اعمال نفوذ با هدف سودجویی و تامین منافع شخصی و عوام فریبی استفاده کنند. در چنین شرایط، احزاب وبال و مانع همگرایی و ارامش یافتن مردم و جامعه خواهند گشت و تحزب به حزب داری و دکان خرید و فروش تبدیل می شود.

برچسب ها: احزاب ، نظارت ، شوشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار