شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹

موسی شاعری : تيم ملى ايران با يك بازى هوشمندانه براى چهارمين بار راهى جام جهانى شد. اين سومين بارى است كه تيم ملى ايران با يك مربى بين المللى راهى جام جهانى ميشود تا مهر تاييدى باشد بر اين نكته كه لازمه موفقيت در اين زمينه استفاده از دانش روز و تجربه مربيان بزرگ دنياست واقعيتى كه همواره از سوى مربيان و كارشناسان ايرانى انكار شده است! مهمترين دليل اين امر هم منافع اين اشخاص و درآمدهاى هنگفت آنان است كه طبعا حضور مربيان خوب و مطرح و بادانش خارجى ميتواند آنرا تحت تاثير قرار دهد. متاسفانه در بسيارى از موارد هم ديده شده كه مطبوعات و رسانه هاى ورزشى نيز همسو با اين دسته از مربيان و كارشناسان كه عمدتا با يكديگر مراودات مالى هم دارند به تخريب مربيان خوب خارجى مى پردازند.

بى شك هنوز هم نقش بسيار مهم و تاثير گذار توميسلاو ايويچ در آماده سازى تيم ملى براى رقابتهاى جام جهانى ٩٨ فرانسه از خاطره ها محو نشده است مربى صرب تبار دوست داشتنى كه به همراه ژلكو مياچ دستيارش كه بعدها همكار على دايى در راه آهن شد موجب احيا بازيكنانى چون نادر محمد خانى و جواد زرينچه و پيشرفت مضاعف بازيكنانى همچون حميد استيلى، مهرداد ميناوند، على لطيفى، مهدى پاشازاده و حتى مهدى مهدوى كيا شد. و البته با يك برنامه ريزى حساب شده توسط همان مافياى هميشگى فوتبال ايران در آستانه جام جهانى از كار بركنار شد. همين سناريو آنقدر به ميروسلاو بلازويچ سرمربى بعدى تيم ملى فشار وارد كرد تا او در اين راه ناكام بماند اين سناريوى تكرارى براى برانكو ايوانكويچ هم تكرار شد اما با سرسختى محمد دادكان رييس وقت فدراسيون فوتبال ناكام ماند.

جالب اين است در آن زمان همين مربيان و به اصطلاح كارشناسان داخلى سطح توقع از تيم ملى را چنان بالا برده بودند كه گويى ميبايست  تيم ايران با شكست پرگل رقيبان راهى فينال جام جهانى شود! استدلال اين افراد كه هميشه نگران موفقيت مربيان خارجى در ايران هستند همواره اين بوده كه مربيان خارجى با روحيات بازيكنان ايرانى آشنا نيستند اما سوال اين است كه كشورى كه ميخواهد در عرصه بين المللى موفق باشد و بازيكنانى كه داعيه حضور در فوتبال روز دنيا را دارند بايد با شرايط تطبيق پيدا كنند يا شرايط و مربيان كار آزموده بين المللى؟! ساليان متمادى است كه به جز اندك مواردى كه بيشتر با شانس و اقبال همراه بوده مربيان فوتبال ايران هرگزدر عرصه بين المللى هيچگونه موفقيتى را كسب نكرده اند شايد در سالهاى اخير سومى در جام ملتهاى آسيا با نسل طلايى فوتبال ايران با مربيگرى محمد مايلى كهن و رفتن به فينال ليگ قهرمانان آسيا با منصور ابراهيم زاده تنها موفقيت نسبى مربيان ايرانى بوده است مربيانى كه دست بر قضا همواره دستمزدهايى بسيار بيشتر از دستمزدهاى بسيارى از مربيان شاغل در معتبرترين ليگهاى اروپايى دريافت ميكنند. سناريوى نخ نما شده ناكارامدى مربى خارجى اين بار نيز نزديك بود تا بزرگترين مربى خارجى تاريخ فوتبال ايران را قربانى كند كه اين بار هم مرد خنده روى فوتبال ايران، على كفاشيان كه البته گفته ميشود در آستانه تسليم شدن بود مانع اين امر شد. نكته جالبتر اينكه اين افراد نه تنها به تخريب مربيان خارجى مشغول هستند بلكه حتى جو سازى برعليه بازيكنان ايرانى مقيم خارج از كشور يا به اصطلاح خودشان دو رگه ها نيز در دستور كار آنها قرار دارد و دليل اين امر نيز واضح است چون اين بازيكنان امكان رايزنى اين افراد براى بازيكنان مد نظر خود براى پوشيدن پيراهن تيم ملى را محدود كرده و در نتيجه پورسانتها و سود حاصل از افزايش رقم قراردادهايى كه ناشى از عضويت در تيم ملى نصيب آقايان به اصطلاح مربى و كارشناس ميشود از بين ميرود!

از اين دست اتفاقات و تاثير گذارى مافياى مربيان و به اصطلاح كارشناسان ورزشى وطنى در رشته هاى مختلف به كرات اتفاق افتاده است به خوبى بخاطر دارم كه همين فضا براى مدتى براى خوليو ولاسكو مربى موفق تيم ملى واليبال كه شاخص ترين مربى جهان نيز هست ايجاد شده بود آنهم توسط افرادى كه در دوران ورزشى خود حتى موفق به گرفتن يك ست بازى از كره هم نميشدند!

يا در بدو ورود و بازگشت محمد بنا آقاى خاص كشتى جهان به ايران بعد از سالها زندگى در اسپانيا با اينكه او يك ايرانى بود اما باز هم همين فضا براى او ايجاد شده بود. به هر روى اميدوارم متوليان فعلى و آتى ورزش كشور با شناخت صحيح و البته مد نظر قرار دادن اين نكات تحت تاثير اين عناصر مغرض قرار نگرفته ريل گذارى ورزش كشور را در مسير درست انجام دهند البته در اينجا ذكر اين نكته نيز ضرورى است كه قاعده فوق همه مربيان و كارشناسان ورزش كشور را شامل نميشود و چهره هاى ارزشمند و موجه و منطقى و با دانشى همچون على دايى، مجيد جلالى، امير حاج رضايى و امثالهم نيز در ورزش ما بسيارند.

 

به هر صورت تيم ملى فوتبال ما با دعاى خير مردم و لطف خدا ودرخشش و غيرت بازيكنان و كادر فنى و درايت و زكاوت كارلوس كى روش در شبى به ياد ماندنى با اقتدار مسافر برزيل شد و شور و شوقى وصف ناپذير را در جامعه ايجاد كرد به گونه اى كه تا لحظه نگارش اين متن و در حالى كه پاسى از شب گذشته است مردم و خصوصا جوانان با انرژى زايدالوصفى در خيابانها مشغول شادمانى هستند بابت اين نشاط ملى خداى بزرگ را شاكريم و از تمامى بازيكنان و دست اندركاران تيم ملى تشكر ميكنيم ضمن اينكه فراموش نكرده و در پايان دوباره تاكيد ميكنيم: ممنونيم پرتغالى


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار