اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
نوشتاری از دکتر حسن دادخواه استاد دانشگاه شهید چمران اهواز / در حاشیه سخنان ترامپ علیه ایران
در دولت و ادبیات اوباما این جدال کمتر به سطح کلامی و لفظی و رسانه ای می رسید ولی در دولت نوپای ترامپ به دلیل ناآشنایی ایشان با روال های مرسوم سیاسی، سطح جدال...
شوشان / دکتر حسن دادخواه
 استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

وضعیت رابطه سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا روشن تر از آن است که نیاز به شرح و توضیح حتا بازگویی داشته باشد. در برهه هایی، جدال سیاسی میان مقامات دو کشور، از سطح محافل سیاسی و برنامه های استراتژیک، به سطح لفظی کشیده شده  و بازتاب رسانه ای به خود گرفته است. ناگفته نماند در انسو، گاهی و برهه ای دیده می شود که جدال ها به سطح کلامی و لفظی نرسیده است ولی ، عموما در همه دوره های پس از پیروزی انقلاب، این جدال همواره در سطح کلامی و بازتاب رسانه ای کشورمان، رواج داشته است و چنانچه می توان ستیز با آمریکا را در صدر تبلیغات رسانه های رسمی کشورمان دانست.

در پیرامون جمله ها و گزاره هایی که دو سوی این جدال سیاسی به یکدیگر نسبت داده اند نیز نیازی به شرح و بارگویی نیست زیرا علل و دلایل این جدال، روشن است. در همه سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی این جمله ها و گزاره ها رواج داشته است.

بر این پایه می توان گفت که پیشینه جدال سیاسی و اقدامات دو سوی دعوا، روشن است و بر کسی پوشیده نیست. عواقب و دستاورد این جدال نیز برای هر دو سو، روشن است.بی گمان هر دو دولت ایران و آمریکا از حل نشدن مسایل مورد اختلاف و نوع رفتار در برابر یکدیگر متحمل زیان های اقتصادی و سیاسی فراوانی شده اند.

بر پایه آنچه گفته شد، موضع گیری ترامپ در قبال نظام جمهوری اسلامی، مساله تازه و جدیدی نیست. شاید برجسته شدن جدال ایران و امریکا در ماه های اخیر، به تفاوت سطح جدال در دولت اوباما و دولت ترامپ بازمی گردد. 

در دولت و ادبیات اوباما این جدال کمتر به سطح کلامی و لفظی و رسانه ای می رسید ولی در دولت نوپای ترامپ به دلیل ناآشنایی ایشان با روال های مرسوم سیاسی، سطح جدال سیاسی را به کلام و الفاظ رسانده است و در این خطا، با سطحی که دولت ها در همه سال های گذشته در پیش گرفته اند، همطراز و همگن شده است.

از ساعتی پس از پایان سخنان ترامپ علیه سیاست های نظام جمهوری اسلامی و برخی نهادهای ان، موجی از دفاع از مواضع جمهوری اسلامی و حمله به دولت و سیاست های آمریکا در رسانه های مجازی و غیر مجازی کشورمان شروع شده است که به لحاظ محتوا و شکل، قابل آسیب شناسی است و اینجانب، هم دفاع را بد و هم حمله را بد،  ارزیابی می کنم.

متاسفانه در دفاع و حمله، ما نیز از همان ادبیات و گفتمان ترامپ استفاده می کنیم و دیده نشده که یاددداشت نویسان کشورمان، جمله ها و گزاره های نادرست و خلاف واقع ایشان علیه نظام اسلامی را، به جز نامیدن غلط خلیج فارس به خلیج عربی،  مورد نقد و واکاوی قرار داده باشد.

در همه تحلیل هایی که از دیروز تا کنون در رسانه های داخلی کشورمان منتشر شده است، صفات زشتی به ترامپ روانه شده یا صفات نیکویی در دفاع اطلاق گردیده است، که نه می تواند دفاع خوبی از جمهوری اسلامی باشد و نه حمله خوبی به نظام سلطه جهانی قلمداد شود.

چه بسا، هدف اصلی برخی رسانه های داخلی از  جهت دادن به اذهان عمومی به سوی مسایل اینچنینی، پنهان نگه داشتن ارزش تاریخی و دیپلماسی برجام به عنوان دستاورد بزرگ دولت اقای روحانی برای کشورمان باشد.

واقعیت ان است که تحلیل دقیق سخنان ترامپ از سوی کارشناسان سیاسی مستقل کشورمان می تواند دربردارنده آموزه های سودمندی برای مقامات عالی کشورمان در اتخاذ روش های تازه و درست در برقراری تعامل برد _ برد با جهان باشد.

برچسب ها: ترامپ ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار