شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
 معاون صنایع دستی، اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از انتخاب 24 اثر هنرمندان صنایع دستی استان برای داوری نهایی نشان ملی مرغوبیت خبر داد.
  
پرویز طلائیان‎پور اظهارکرد: امسال 80 اثر از شهرستان‎های شوش، شوشتر، بهبهان، دزفول، خرمشهر، لالی، اندیکا (روستای شوکول حاجیوند)، اهواز، ماهشهر، اندیمشک، آبادان به معاونت صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی استان ارسال شدند که در داوری اولیه (استانی) از 80 ارسال شده، 32 اثر که شرایط اولیه برای دریافت نشان ملی را دارا بودند و براساس شاخص‌هایی نظیر مرغوبیت، اصالت، زیباشناسی سنتی، نوآوری، قابلیت بازاریابی و کاربردی بودن محصولات، به مرحله دوم داوری استانی راه پیدا کردند که در این مرحله 24 اثر از شهرستان‎های اهواز، دزفول، اندیمشک، شوش، شوشتر، لالی، اندیکا و ماهشهر انتخاب و به داوری ملی که در تهران برگزار خواهد شد راه یافتند. 
  
وی آبان‎ماه 96 را زمان برگزاری داوری ملی و نهایی آثار جهت دریافت نشان مرغوبیت آثار صنایع دستی عنوان کرد و افزود: امسال از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور برای هر استان سهمیه‎ای جهت راه یافتن به داوری ملی درنظر گرفته شد که به دلیل کیفیت و نوآوری به کاررفته در آثار استان، چهار اثر دیگر نیز به 20 سهمیه استان اضافه شد. 
  
معاون صنایع دستی، اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در ادامه به آثار دریافتی از هنرمندان اشاره و تصریح کرد: این آثار در رشته‌های کپوبافی، خراطی چوب، محرق ساقه‌ گندم، زیورآلات سنتی، چوقا بافی، مصنوعات چرم دست‌دوز، قلم‌زنی، گلیم رندی، حصیربافی، گلیم دورو و البسه‌ محلی (شوشتری و عربی) به دبیرخانه ارسال شدند و داوری آثار در خوزستان نیز توسط سه تن از پژوهشگران و اساتید پیشکسوت و تحصیلکرده صنایع دستی که متخصص این حوزه بودند و اشراف کاملی نسبت به صنایع دستی استان داشتند انجام شد؛ ضمن این‎که امسال برای نخستین بار داوری استانی با اعزام یک ناظر از ستاد مرکزی سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شد. 
  
وی با اشاره به تفاوت‎ داوری ملی دوسالانه سال 96 با دوسالانه سال 94 گفت: در داوری امسال، آثار مشخص هر استان با نمونه مشابه استان‎های دیگر کشور مقایسه و برای دریافت نشان رتبه‎بندی خواهند شد. از این رو داوری امسال بسیار سخت‎گیرانه خواهد بود و آثاری نیز که نشان مرغویت را دریافت نمایند، قطعا به لحاظ نوآوری، کیفیت و حفظ اصالت‎ها، آثار ارزشمندی خواهند بود. 
  
طلائیان‎پور خاطرنشان کرد: بنابر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و کردشگری کشور، آثاری که نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی را در آبان‎ماه دریافت کنند به همراه آثاری که در سال‎های، 1392 و 1394 این نشان را دریافت کرده‎ بودند، به شورای جهانی صنایع دستی برای داوری بین‎المللی معرفی خواهند شد. 
  
او یادآور شد: در دوره‎های پیشین داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی، به ترتیب سه اثر در سال 1390، 19 اثر در سال 1392 و 29 اثر در سال 1394 از استان خوزستان موفق به دریافت نشان ملی شدند.  

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار