اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
برگزاری نشست پیامدهای تاخیر در معرفی و انتخاب وزیر علوم در دانشگاه شهید چمران اهواز / دکتر حسین الهام پور استاد دانشگاه شهید چمران اهواز : ضرورت اجرای برنامه آمایش سرزمین در دانشگاه ها
وزیر می تواند سیاسی باشد ولی نباید گرایش های سیاسی خود را در حوزه کاری اش وارد کند چون می تواند بازخوردهای متفاوتی به جامعه بدهد.

شوشان: تریبون آزاد پیامدهای تاخیر در معرفی و انتخاب وزیر علوم ، از سوی دبیر انجمن فرهنگ و اندیشه دانشگاه شهید چمران اهواز و با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد.

به گزارش شوشان ، دکتر حسین الهام پور استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص پیامدهای تاخیر در معرفی و انتخاب وزیر علوم از سوی دولت دوازدهم گفت: درست است که دولت روحانی امتداد دولت یازدهم است و در سطح کلان تغییرات جدی رخ نداده است ولی نبود وزیر آموزش عالی این مشکل را دارد که ما سال تحصیلی را آغاز کرده ایم و در حالی که کارها باید آماده باشد، ممکن است روسای دانشگاه تغییر کنند که همین موضوع باعث سستی در دانشگاه شده است.

وی ادامه داد: رییس جمهور موظف است در زمان مشخص شده وزرایش را معرفی کند البته در زمانی که همه ی کابینه را معرفی کند نسبت به زمانی که برخی وزرا را معرفی نمی کند فشار کمتری بر او وارد است.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دولت مایل است شرایط را به نوعی مدیریت کند تا مشکلات کمتر شود ولی این امر نباید تا جایی باشد که اختیارات مجلس نادیده گرفته شود. عدم رای اعتماد به یک وزیر حق قانونی مجلس است و رییس جمهور به جای معرفی وزیر در لحظه آخر می تواند با معرفی وزیر در وقت مقرر، و با تعامل و گفتگو با مجلس در این زمینه تصمیم گیری کند چون چنین تعاملاتی به نفع جامعه و کشور است.

وی یادآور شد: معرفی وزیر علوم و عدم رای اعتماد احتمالی آن از سوی مجلس از این منظر سازنده است که می توانست شاخص های وزیر علوم نمایندگان مردم که در واقع نظر مردم کشور است را منعکس کند و در انتخاب وزیر با بهترین شاخص ها تاثیرگذار باشد.

نباید گرایش های سیاسی یک وزیر در علم تاثیرگذار باشد

 دکتر حسین الهام پور با تاکید بر این که نباید اندیشه های سیاسی یک وزیر در علم تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: وزیر می تواند سیاسی باشد ولی نباید گرایش های سیاسی خود را در حوزه کاری اش وارد کند چون می تواند بازخوردهای متفاوتی به جامعه بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص ویژگی های وزیر علوم مناسب یادآور شد: وزیر مورد نظر آموزش عالی باید مورد اجماع جامعه دانشگاهی واقع شود و شخصیت مقبولی باشد که در وزارت خانه علوم کار کرده باشد و باتجربه باشد؛ تنها در این صورت است که وزارت علوم می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

وی با اشاره به سه مسئله مهمی که از سوی نخبگان کشور گوشزد شده است، بیان کرد: ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی، توجه به بحران آب که در انتخاب وزیر نیرو خود را نشان داد و حل مسئله بیکاری سه امر مهمی هستند که از سوی نخبگان و جامعه دانشگاهی کشور نسبت به آن ها هشدار داده شده است.

ضرورت اجرای برنامه آمایش سرزمین در دانشگاه ها

الهام پور بخشی از مسئله بیکاری را مربوط به دانشگاه دانست و گفت: بخش عمده ای از بیکاران کشور را فارغ التحصیلان تشکیل می دهند و اگر وزیر توانمندی نداشته باشیم، نهادهایی که کارشان رصد و برنامه ریزی برای این امور است، جای خود را به بی نظمی ها و بی برنامه گی هایی می دهد که نتیجه آن بیکاری گسترده فارغ التحصیلان است.

وی ادامه داد: باید در دانشگاه ها آمایش سرزمین صورت بگیرد و برنامه ریزی هایی در زمینه های مختلف از جمله تعطیلی برخی رشته ها صورت بگیرد که این امر نیاز به یک وزیر علومی توانمند دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه ششم توسعه و رسالت دانشگاه در این خصوص عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه جامعه هدفی برای دانشگاه در نظر گرفته شده است که رسیدن به آن تنها با برنامه ریزی ها ممکن خواهد بود.

الهام پور خاطرنشان کرد: مطابق با برنامه شش باید سهم دانشجویان کاردانی به کل دانشجویان در سال 1400 از 19 به 23 درصد، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه از 318 هزار نفر به 387 هزار نفر و تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی 106 هزار نفر به 143 هزار نفر در سال 1400 برسد و علی رغم افزایش جمعیت کشور، تعداد دانشجویان از 4 و 544 هزار نفر به 4 میلیون و 300 هزار نفر کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در ششمین برنامه توسعه کشور باید کیفیت خالص ثبت نام(جمعیت 18 تا 24 سال) از 51 درصد به 54 درصد افزایش یابد، همه دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به وزارت علوم شوند و سهم آموزش های مهارتی در آموزش و پرورش از 38 درصد به 50 درصد و برای آموزش عالی از 20 به 30 درصد برسد. همچنین سهم دانشجویان غیر دولتی از 44 به 45 درصد افزایش و سهم دانشجویان دولتی از 25 به 20 درصد کاهش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد : اگر وزیری توانمند و مورد اجماع جامعه دانشگاهی انتخاب شود می توانیم امیدواریم باشیم آمار و ارقام موجود تحقق یابد یا حداقل در این راستا حرکت کنیم در غیر این صورت رسیدن به اهداف پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه به راحتی ممکن نخواهد بود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار