اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۷۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
در نیمه ابتدایی امسال بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در بیش از چهار میلیون فقره به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است.
خبرگزاری ایسنا: در نیمه ابتدایی امسال بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در بیش از چهار میلیون فقره به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شده است.

 آخرین گزارش از توزیع تسهیلات بین بخش‌های اقتصادی از این حکایت دارد که حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان پرداختی‌ها در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزوده شده که نشانگر رشد بیش از ۱۶ درصدی است.

از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که پرداخت شده، ۱۷۲ هزار میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش بخش‌های اقتصادی، اختصاص دارد که در واقع ۶۳ درصد از کل منابع پرداختی را تشکیل می‌دهد. با توجه به اهمیت تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی طی سال‌های اخیر عمدتا منابع در این بخش متمرکز شده‌اند و همزمان با رشد پرداختی‌ها روند اختصاص تسهیلات به سمت سرمایه در گردش نیز رو به رشد بوده به طوری که در دوره مورد بررسی نیز تا ۱۲.۹ درصد افزایش دارد.

در بین بخش‌های تولیدی اقتصادی این "صنعت و معدن" است که به مانند اغلب موارد بالاترین سطح تسهیلات را دریافت می‌کند. این در حالی است که در شش ماهه اول امسال حدود ۱۳۲ هزار و ۳۳۸ فقره تسهیلات با مبلغی بیش از ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این سمت روانه شده که نزدیک به ۶۹ هزار میلیارد تومان آن معادل ۸۳ درصد کل تسهیلات این بخش به سرمایه در گردش اختصاص داشته است. از مجموع ۱۷۲ هزار میلیاردی که برای تامین نقدینگی به واحدهای اقتصادی پرداخت شده، حدود ۴۱ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن بوده است.

بخش "کشاورزی" حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات را دریافت کرده که در قالب ۷۱۰ هزار و ۳۱۶ فقره بوده است. از تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی حدود ۶۷ درصد به تامین سرمایه در گردش اختصاص پیدا کرد.

"مسکن و ساختمان" دیگر بخش اقتصادی است که حدود ۱۹ هزار و ۹۴۸ هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات ۲۷۰ هزار میلیاردی را در قالب بیش از ۴۳۲ هزار و ۳۰۰ فقره دریافت کرده که در مجموع ۱۲.۸ درصد کل تسهیلات خواهد بود. از این مبلغ ۲۱.۴ درصد برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده و تا ۴۴.۷ درصد آن در خرید مسکن بوده است.

حوزه "بازرگانی" از کل تسهیلات پرداختی نزدیک به ۳۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان را دریافت کرده و تا ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معادل ۷۷ درصد آن را در تامین سرمایه در گردش صرف کرده است.

اما "خدمات" همچنان بالاترین سطح تسهیلات بانکی را دریافت می‌کند به طوری که در مجموع ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از کل مبلغ ۲۷۰ هزار میلیاردی را دریافت کرده و از این رقم  حدود ۵۱ درصد آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص دارد. بخش خدمات دو میلیون و ۳۶۱ هزار فقره تسهیلات دریافت کرده است.

در حالی در نیمه اول امسال تا ۲۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که طبق پیش‌بینی رئیس کل بانک مرکزی بانک‌ها در سال جاری حدود ۶۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد. باید یادآور شد که از مجموع ارقام پرداختی تمام تسهیلات جدید نبوده و حدود نیمی از آن مربوط به تمدید تسهیلات قبلی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار