اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹
حاجی زاده: استان خوزستان دائم البحران شده استپنج شنبه 11 آبانماه 96، سمینار آموزشی مدیریت بحران پیرامون موضوع بهداشت و درمان با محوریت مشکلات تنفسی با حضور مهندس اکبرپور معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، دکتر ایرج نظری رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، آیت الله حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، مهندس حاجی زاده مدیر کل مدیریت بحران و جمعی از اعضای معزز هیئت علمی در تالار شهداء دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.


طی این همایش حاجی زاده با اشاره به دائم البحران بودن استان خوزستان، گفت: وجود مشکلات در زیر ساخت های استان، شرایط جغرافیایی آن نسبت به دیگر استانهای کشور، داشتن  5 فصل آب و هوایی متفاوت از جمله دلایل این دائم البحران بودن است.

وی در ادامه تصریح کرد: زیر ساختهای استان خوزستان در قبل از انقلاب برای شهرهای نفتی ایجاد شد که در زمان جنگ دچار فرسایش شده و از بین رفتند. استان از لحاظ تعداد شهرستانها، بخشها، روستاها و کثرت جمعیت، توسعه یافت ولی متاسفانه زیر ساختها علاوه بر اینکه تغییری نداشتند، در ادوار گذشته نیز به صورت مسکنی برای رفع معضلات موجود در زیر ساختها عمل شدف که موجب مشکلات بسیار در استان شد.

مدیر کل مدیرت بحران استان یکی از کانونهای بزرگ گرد و غبار را کشور عراق در همسایگی ایران دانست و اذعان داشت: عدم ثبات مدیریت و حاکمیت، درگیری و نزاعهای تروریستی که در کشورهای همسایه مضاعف است. بهسازی های موجود در فرا روی رودخانه های دجله و فرات، سبب شد هور العظیم که 3/2 آن در خاک عراق است، خشک شود.از این رو حتی عدم مجوز استقرار دستگاههای پایش و هواشناسی در کشور عراق و همچنین عدم احاطه مسئولین کشور بر مسائل زیست محیطی عراق خشکسالی های پی در پی و انجام برخی اقدامات کارشناسی نشده در گذشته مانند استخراج نفت از هورالعظیم بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی از جمله مواردی است که استان خوزستان را دچار بحران ساخته است.

وی در ادامه با اشاره به انجام کارهای بسیاری در خصوص ترغیب مسائل مربوط به زیر ساخت ها شامل آب، برق، گاز، مشکلات جاده ای، ترانزیتی و مقابله با ریز گرد،خاطر نشان کرد: وزارت جهاد مسئولیت کنترل ریز گردها در استان در دو بخش کاشت نهال و آب رسانی به کانونهای فوق الحاد گرد وغبار را بر عهده گرفت. از این رو در حدود 5 هزار هکتار از ارضی جنوب غرب اهواز عمل کاشت نهال انجام شد و با توجه به فصل تابستان مجددا این اقدام از هم اکنون توسط منابع طبیعی آغاز شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ضمن بیان اهم اقدامات انجام شده در استان در خصوص آبرسانی به کانون های فوق الحاد گرد و خاک به احداث کانال بزرگ 40 کیلومتری توسط جهاد نصر به  عرض 30 متر اشاره کرد و افزود: در جنوب شرق اهواز در مرحله اولیه حدود 42 هزار هکتار و در نهایت حدود 100 هزار هکتار از این ارضی آبرسانی خواهد شد.

حاجی زاده علاوه بر بیان مشکلات عدیده در استان در زمینه های مختلف بر وجود دو خلاء در ستاد مدیریت بحران استان اشاره کرد.

حاجی زاده عدم وجود کمیته علمی پژوهشی و تخصصی جهت بررسی بحرانهای متعدد استان یکی از موارد مهم خواند و اذعان داشت: این کمیته با حضور جمعی از اعضاء معزز هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشک یاهواز و شهید چمران م آزاد اسلامی و همچنین نخبگان دستگاههای عضو ستاد بحران بخصوص در مسائل، زیست محیطی آب و برق تشکیل شد.

وی برگزاری این سمینار آموزشی را یکی از جمله فعالیتهای این کمیته منحصر بفرد برشمرد و تشکیل شورای اطلاع رسانی و همچنین کمیته تأمین و توزیع ماسک در استان توسط شرکت های خصوصی را از دیگر فعالیتهای این مجموعه معرفی کرد و گفت: کنوکارپوس یکی از مولفه های ایجاد مشکلات تنفسی در فصل گل دهی و گرده افشانی است ولی مشکل اساسی استان در خصوص صنایع و فلرهای نفت و گاز بخصوص صنایع نفت، فولاد، ملی حفاری است که سراسر استان را احاطه کرده است. اگر چه این صنایع عامل اشتغال، ثبات و امنیت منطقه بوده و مانع از مهاجرت میشود، اما مساعدت و رعایت پیوستهای زیست محیطی از جمله موارد مهم و موثر در امر آمادگی و مقابله با بحرانهای موجود است.    

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار