اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۹

مدیر بحران سازمان هواشناسی گفت: از سال ۱۹۶۰ تا سال ۲۰۰۴ در سنندج تنها ۱۵ روز همراه با غبار داشتیم که بر اثر مشکلاتی که با خشک شدن فرات و تالاب‌ها به وجود آمده از این سال تا کنون تعداد روزهای همراه با گرد و غبار به ۱۳۰ روز رسیده است.

علی عابدینی در نشست خبری تاثیر فناوری‌های نوین برای مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: کشور عراق باید برای حل این معضل شرکت موثری داشته باشد و ایران قادر نیست که به تنهایی همه کارها را انجام دهد.

وی ادامه داد: راه اصلی مقابله با ریزگردها جنگلکاری است و وظیفه سازمان هواشناسی تنها این است که پیش از تولید یا حرکت گرد و غبار شرایط جوی را پیش‌بینی یا برای نصب سنجنده‌های گرد و خاک و پایش آنها اقدام کند و مهار ریزگردها به هیچ وجه جزو وظایف آن نیست.

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی گفت: حل مشکل ریزگردها باید به صورت فراسازمانی انجام شده و سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست و حتی وزارت امور خارجه با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند.

عابدینی با بیان اینکه برای از بین بردن گرد و غبار باید به صورت طبیعی اقدام کرد و با حرکت گرد و غبار حجم عظیمی از منطقه دچار آن می‌شود و حتی این ریزگردها می‌توانند یک مدار کره زمین را طی کنند که تا کنون هیچ روشی برای پاک کردن آنها از هوا یافت نشده است و وجود ندارد بنابراین باید جلوی بیابان زایی و خشک شدن دریاچه‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: در کشور عراق به دلایل مختلف ورودی آبهای بالادست به تالاب‌ها و دریاچه‌ها کاهش یافته و بیابان‌ها افزایش یافته‌اند علاوه بر آن ناامنی و جنگ و خشکسالی نیز مزید بر علت شده و باعث شده که با بوجود آمدن این پدیده دود آن به چشم دیگر کشورها برود که اگر کانون‌های مولد گرد و خاک احیا شود این مشکل نیز حل می‌شود. همچنین با تامین حق‌آبه تالاب‌ها، درختکاری، استفاده از مالچ‌های بیولوژیک و مدیریت زمین‌های کشاورزی تا حد زیادی می‌توان از افزایش گرد و غبار جلوگیری کرده و آن را کنترل کرد.

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی اظهار داشت: آنچه که در سالهای 86، 88 و 89 در خصوص تاثیر بارور سازی ابرها در بارش‌ها گفته شد صحیح نبوده و یونیزاسیون هیچ تاثیری بر این روند نداشته است. زیرا سازمان هواشناسی پیش از آنکه بارورسازی ابرها آغاز شود بارش را پیش‌بینی کرده بود. بارش‌های خوزستان در اردیبهشت ماه امسال نیز که به عمل بارور سازی منتسب شد نیز هیچ ربطی به این مقوله نداشته است.

وی افزود: از سال 1960 تا سال 2004 در سنندج تنها 15 روز همراه با غبار داشتیم که بر اثر مشکلاتی که با خشک شدن فرات و تالاب‌ها به وجود آمده از این سال تا کنون تعداد روزهای همراه با گرد و غبار به 130 روز رسیده است.

*از مهر پارسال تا هشت تیر امسال کل کشور بارشی معادل 217.3 میلیمتر داشته است

در ادامه محبوبه خوشکام اظهار داشت: شش استان کشور در سال آبی 91-92 که از اول مهر سال گذشته تا هشت تیر امسال بررسی شده استانهای یزد، گلستان، کرمان، خوزستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد بارشی بیش از میانگین چندین ساله خود داشته‌اند. در 20 استان نیز بارش‌ها نه کاهش یافته و نه اضافه شده است که در حد میانگین ارزیابی می‌شود.

وی گفت: این استان‌ها شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، فارس، مازندران، خراسان رضوی، اردبیل، ایلام، سمنان و لرستان می‌شود. 15 استان دیگر کشور نیز بارش‌های کمتر از میانگین داشته‌اند که در میان آنها خراسان شمالی با وجود آنکه بارشی کمتر از میانگین داشته 89 درصد از بارش‌ها را دریافت کرده و استان همدان با کمترین بارش تنها 67 درصد از بارش‌ میانگین خود را داشته است.

معاون دفتر اطلاعات و ارتباطات سازمان هواشناسی اظهار کرد:‌ استانهای زنجان، کردستان، مرکزی، کرمانشاه، قزوین، بوشهر، قم، البرز، سیستان و بلوچستان، ایلام، همدان، خراسان شمالی و خراسان جنوبی استانهایی هستند که بارشی در حد میانگین داشته‌اند.

خوشکام با بیان اینکه از مهر پارسال تا هشت تیر امسال کل کشور بارشی معادل 217.3 میلیمتر داشته است، افزود: این میزان در همین مدت 193.9 میلیمتر بوده است. در حالی که میانگین 20 ساله 225.3 میلیمتر است که نشان می‌دهد بارش‌ها در چند سال گذشته کاهش یافته است. میزان بارش تا خرداد ماه 217.1 میلیمتر است که نسبت به میانگین بلند مدت سه درصد کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه در خردادماه امسال نواحی نوار جنوبی و غربی کشور از کاهش دما برخوردار بودند افزود: به غیر از این نواحی که خردادماه خنک‌تری را نسبت به میانگین سالهای گذشته داشته‌اند نواحی شرقی و شمالی کشور به ویژه سواحل خزر سال زراعی گرمتری را تجربه کرده‌اند. از ابتدای مهر تا هشت تیرماه بیشترین بارش در کل کشور متعلق به کوهرنگ با 1184 میلیمتر بارش بوده است و کمترین بارش مطابق سالهای گذشته در منطقه شهزاد کرمان با 22 میلیمتر بارش بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار