اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۱
نوشتاری از سيد محمد موسوی
آمار ارائه شده از سوي مديرکل آموزش وپرورش خوزستان که در خبري با عنوان «جذب نيروي جديد در آموزش وپرورش خوزستان» نشان مي دهد که...
سيد محمد موسوي 
آموزگار مدارس عشايري خوزستان 

اين روزها ذهن پدران و مادران اين سرزمين مملو از نگراني است. نگراني براي آينده فرزندان بي کارشان که با وجود داشتن تحصيلات دانشگاهي، زندگي خويش را در کنج خانه سپري مي کنند. باوجود اينکه بي کاري دير زماني است که به عنوان يک معضل سرسخت خود را در کشور نشان داده، اما چاره اي اساسي براي مقابله با آن انديشيده نشده است و در خوزستان اين معضل خود را بيشتر از استان هاي ديگر به رخ مردم کشيده است و ما را از منظر اشتغال در جايگاه سوم کشور نشانده است! طبق گزارش جديد مرکز آمار ايران، استان خوزستان در تابستان ٩٦ جزء استان هايي بود که بالاترين نرخ بي کاري را به ميزان ١٤،٩ درصد به خود اختصاص داد.

سيدعلي بحريني مقدم، معاون امور اقتصادي استانداري خوزستان، مدتي قبل در گفت وگو با خبرگزاري مهر اظهارنظر کرده است، برخي دستگاه هاي اين استان اهميت اشتغال را به صورت واقعي و مفهومي درک نکرده اند. وضعيت اشتغال استان را بايد جدي گرفت اما متاسفانه با وجود تاکيدات شوراي اشتغال و پيگيري هاي صورت گرفته، بعضا دستگاه ها کم توجهي کرده و يا ملاحظات لازم را در امر اشتغال استان ندارند و به صورت کلي از فضاي ايجاد شغل دور هستند. 

غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان نيز در گفت وگو با خبرگزاري تسنيم، وضعيت اشتغال در استان را قابل قبول نمي داند و مي گويد: چرا بايد نرخ بي کاري در خوزستان ۱۴ درصد باشد. بايد به جهتي حرکت کنيم که نرخ بي کاري تک رقمي شود. وي همچنين در شوراي آموزش وپرورش استان خوزستان که در روز ١٨ مهرماه سال جاري در سالن جلسات استاندار برگزار شد، از تلاش آموزش وپرورش خوزستان در حوزه اشتغال زايي و جذب فارغ التحصيلان بي کار به عنوان مربي پيش دبستاني تجليل کرد و گفت: آموزش وپرورش خوزستان در راستاي رفع معضل کمبود معلم و کمک به اشتغال در استان در طي ماه ها و سال هاي گذشته گام هاي خوبي برداشت و بيش از دو هزار نفر از فارغ التحصيلان اين استان را به عنوان نيروي پيش دبستاني جذب آموزش وپرورش کرد. وي اين را هم گفت که در راستاي رساندن مشکل اشتغال در استان به حداقل، تعداد مربيان پيش دبستاني جذب شده در خوزستان را با هماهنگي وزارت آموزش وپرورش از دو هزار نفر به سه هزار نفر افزايش مي دهيم.

پيش دبستاني که چند سالي است با ابتکار، مديرکل آموزش وپرورش خوزستان، به صورت اجباري درآمده، علاوه بر اينکه از افت تحصيلي و تکرار پايه در بين دانش آموزان دبستاني جلوگيري کرده است، اين امکان را نيز فراهم آورده تا نيروهاي جوياي کار موجود در جامعه خوزستان، به عنوان مربي پيش دبستاني جذب آموزش وپرورش شوند و اين ايده به راهکاري براي توليد شغل در اين استان براي مقابله با بي کاري تبديل شده است.

با وجود اينکه دکتر مهرعلي زاده، نماينده تام الاختيار استاندار در حوزه اشتغال، آمار ارائه شده دستگاه هاي اجرائي در خوزستان را از نظر توليد اشتغال شفاف نمي داند، اما در حوزه آموزش وپرورش آمار شفافي در اين خصوص وجود دارد. آمار ارائه شده از سوي مديرکل آموزش وپرورش خوزستان که در خبري با عنوان «جذب نيروي جديد در آموزش وپرورش خوزستان» در پايگاه خبري شوشان منتشر شده، نشان مي دهد که طي چهار سال گذشته اين دستگاه که متولي تعليم و تربيت است و ايجاد شغل در حيطه وظايفش تعريف نشده است، به امر اشتغال نيز ورود کرده و با تدبيري دورانديشانه، جذب ١١ هزار فارغ التحصيل دانشگاهي را از راه هاي مختلف نظير استخدام به صورت رسمي، پيماني و حق التدريس در دستور کار قرار داده است. همچنين هفت هزار مربي پيش دبستاني نيز از ميان جوانان جوياي شغل در طي اين چهار سال وارد چرخه آموزش وپرورش شده اند.

پس از مصاحبه مديرکل آموزش وپرورش خوزستان، در ابتداي سال تحصيلي جاري؛ توجه تمامي مسئولان کشوري و استاني بيش از گذشته به بحران اشتغال در خوزستان جلب شد. محمد تقي زاده با اعلام کمبود شديد معلم در خوزستان طي مصاحبه اي در روز تاسوعا اعلام کرد: امروز تصميم گرفته شد که بخشي از مشکل کمبود معلم در مناطق و نواحي آموزش وپرورش خوزستان با استفاده از نيروهايي که به صورت حق التدريس در بخش پيش دبستاني مشغول به کار بودند، حل شود.

 مديرکل آموزش وپرورش خوزستان اين را هم گفت که براي جبران نيروهايي که به صورت مربي پيش دبستاني مشغول به کار بودند، نيروهاي جوياي کار مي توانند براي جذب در دوره پيش دبستاني به ادارات آموزش وپرورش در سراسر استان مراجعه کنند. پس از اظهارات مديرکل آموزش وپرورش خوزستان بود که سيل جوانان خوزستاني به ادارات آموزش وپرورش سرازير شد و سر از زخم عميق و دردناک معضلي گشوده شد که گريبان جوانان اين مرز و بوم را تنگ مي فشارد و نفس آنها را به شماره انداخته است؛ معضلي که بيش از گذشته در مقابل ديدگان مسئولان استاني و ملي قرار گرفت و عمق و زواياي آن نهان شد.

راهروهاي ادارات ٤٠گانه آموزش وپرورش خوزستان در طي هفته هاي گذشته شاهد درد و اشک مادراني بود که با کاغذي در دست و کوله بار سنگيني از نگراني بر شانه، غم نامعلوم بودن سرنوشت فرزندانشان را بر دوش مي کشيدند. مديرکل آموزش وپرورش خوزستان که طي هفته هاي نفس گير شروع سال تحصيلي، لحظه اي آرام نداشت و تمام لحظاتش در پاسخ گويي سپري شد، در جايي گفته است که دلم مي خواست امکاني فراهم بود که مي توانستم تمامي فارغ التحصيلان بي کار را جذب کنم و چه خوب است ساير مديران دستگاه هاي اجرائي در خوزستان نيز با درست ديدن بحراني به نام «بي کاري» از ابتکاري و چاره اي اين چنيني بهره ببرند و با الگوبرداري از ابتکاري که آموزش وپرورش خوزستان در«پيش دبستاني» انجام داد، راهي براي برون رفت از بي کاري در استان بگشايند.

منبع : روزنامه شرق
     

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
comment
0
0
comment چه ابتکاری هرکس ایل و طایفه خودش و برد بیچاره اونایی که کسی رو ندارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار