شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۴۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
رییس بنیاد نخبگان خوزستان:
زراسوندی: یکی از دستور کارهای شورای فناوری استان نیز درون سپاری امور پژوهشی به پژوهشگران خوزستانی است.
شوشان: علیرضا زراسوندی رییس بنیاد نخبگان خوزستان در حاشیه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در جمع خبرنگاران بیان داشت: سال جاری خروجی کارها به ویژه در حوزه دانشگاه و نسبت به سال های گذشته ماهیت پژوهشی بیش تری دارد و دستاوردهای آن مبتنی بر کارآفرینی، اشتغال و تولید است.

وی افزود: امسال نمایشگاه هفته پژوهش بصورت نمایشی برگزار نشده و  فعالیت دستگاه های اجرایی شرکت کننده بر کارآفرینی و اشتغال تمرکز دارد و تعداد دستگاه های شرکت کننده هم متناسب با شرایط استان است. 


زراسوندی در ادامه گفت: از یک نکته غافل شده ایم و آن این که در این نمایشگاه پژوهش های دانش آموزی و کارهای محققان مستقل استان کمتر وجود دارد بنابراین باید تلاش کنیم تا پژوهش را در لایه های مختلف جامعه ترویج دهیم.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان برون سپاری کارهای پژوهشی را یکی از معضلات کنونی استان برشمرد و اظهار کرد: اگرچه این مشکل پانزده ساله کمی بهبود یافته است، ولی هنوز بسیاری از دستگاه های اجرایی استان به پتانسیل و توانمندی پژوهشگران استان اعتماد ندارند.

وی در اختیار داشتن اهرم های قانونی برای بکارگیری پتانسیل پژوهشگران در استان را بسیار مهم دانست و در ارتباط با مصوبه هیئت وزیران در این خصوص می گوید، شرکت ها و دستگاه های اجرایی استان باید حداقل 70 درصد کارهای پژوهشی خود را به دستگاه های استان بسپارند که این امر محقق نمی شود.

همچنین یکی از دستور کارهای شورای فناوری استان نیز درون سپاری امور پژوهشی به پژوهشگران خوزستانی است با این حال تا زمانی که مدیر دستگاه بیرونی اراده بر انجام آن نداشته باشد، میسر نمی شود.

زراسوندی ادامه داد: با توجه به وجود بیش از 5 هزار نفر هیئت علمی، 280 هزار دانشجو و 5 هزار نفر دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران, موضوع پژوهشی وجود ندارد که در استان نتوان راجع به آن گام برداشت.

وی گفت: باید شرایط به گونه ای باشد که بجای اینکه پژوهشگران خوزستان در مقام مشاور و همکار در پروژه های پژوهشی استان حاضر شوند، به عنوان مجری این پروژه ها را بر عهده بگیرند و مشاوران برون استانی انتخاب شود.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان یادآور شد: در دوره مقتدایی استاندار سابق خوزستان، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ابلاغیه ای را به استان فرستاد با این مضمون که اگر نیاز بومی استان باشد و طرح فناورانه باشد، این معاونت 50 درصد طرح را پرداخت می شود ولی از این طرح استفاده نشده است و دستگاه های اجرایی که مشکلات اعتباری را عنوان می کنند، می توانند از این مصوبه استفاده کنند که تاکنون استفاده نشده است.

زراسوندی گفت: مهاجرت نخبگان دلایل زیادی دارد. اقدامات خوبی برای بازگشت نخبگان به کشور و کاهش خروج آن ها از کشور صورت گرفته است ولی جاذبه های خارج از کشور و فضای مناسب تحقیق، بوروکراسی کمتر و اعتبار مالی بیش تر باعث شده تا نتوانستیم این امر را متوقف کنیم.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته بحث جوایز تحصیلی بنیاد نخبگان مطرح شده است و بیش ترین این جوایز در مقطع دکترا در دانشگاه شهید چمران، در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید چمران و دانشگاه نفت بوده است. همچنین استان خوزستان همواره یکی از پنج استان کشور به لحاظ گرفتن بورس های تحصیلی بوده است. 

زراسوندی ادامه داد: امسال سه جایزه در مقطع کارشناسی کسب شده است، در دو سال گذشته در مقطع کارشناسی هیچ رتبه ای نداشته ایم زیرا رتبه های برتر کنکور استان در دانشگاه های خارج از استان مشغول به تحصیل شده اند  و به نام استان محل تحصیل خود جایزه را دریافت کرده اند.

نکته مهم، امسال برای نخستین بار دانشگاه رامین، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در مقطع ارشد و دکترا جایزه تحصیلی داشته ایم. این موضوع نشان می دهد که بنیاد توانسته است همه استان را تحت پوشش خود قرار دهد.

بنیاد نخبگان در این سال ها تلاش کرده است تا بحث معیشتی افراد نخبه را که به عنوان عامل مهم مهاجرت آن ها مطرح می شود، رفع کند. 

ولی بررسی ها و نظر سنجی ها نشان می دهد که در بحث خروج نخبگان از کشور تنها بحث مسائل مادی مطرح نیست بلکه اکوسیستم کارآفرینی، فن آفرینی و علمی در کشور شامل قانون گذاری، اجرا، حمایت باید تغییر کند.

طرح ایرانیان غیر مقیم در سال گذشته اجرا شد و بالای 300 نفر از متخصصان ایرانی توانستند در داخل کشور کار پیدا کنند و به کشور برگردند که نزدیک 13 نفر  آن ها خوزستانی بوده اند.

زراسوندی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل اعتبار مهم ترین مشکل دانشگاه ها در کشور است و باید وزارت علوم به بحث اعتباری دانشگاه نگاه ویژه ای داشته باشند تا دانشگاه ها بتوانند به بحث کارآفرینی و حضور دانشجویان در بازار کار ورود کنند.

دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری و شکوفایی که در کنار دانشگاه ها ایجاد شده اند، می توانند گام های بعید برای ورود دانشگاه به بحث کارآفرینی بسیار تاثیرگذار باشند.

در آذرماه امسال طرح دوست علمی در خوزستان اجرا می شود که جزو طرح های مصوب بنیاد ملی نخبگان است. در این طرح دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم و در درس ریاضی استعدادیابی می‌شوند. این طرح امسال در سوسنگرد از سوی دانشگاه صنعتی شهدای هویزه و در آبادان نیز به میزبانی فرمانداری این شهر برگزار می شود.

گفتنی است بیست و هشتم آذرماه امسال نخستین مراسم تکریم ملی دکتر منوچهر دوایی به عنوان نخستین رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز پس از انقلاب و از مهم ترین و موفق ترین جراحان دوران دفاع مقدس برگزار می شود. این مراسم با شعار دانشگاه، دفاع مقدس و اخلاق 28 آذرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
علی کرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
comment
0
0
comment به منظور رسیدن‌به قله های افتخار همه مدیران مرتبط به نخبگان میبایست جناب پروفسور زراسوند را دراین امر مهم یاری رساند و تنها شرکت مدیران در همایش ها و سمینار ها نمیتواند دکتر زراسوند را به اهداف وسیعی که بخشی از ان تولید در استان است را خوشحال نمود .یاحق
comment
علی کرانی
|
United States
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۳
comment
0
0
comment متاسفانه شما از ثبت نظرات خوانندگان استنکاف میکنید بنابراین ثبت نکردن نظر خوانندگان این تصور را در خواننده بوجود می آورد که برداشت‌خوانندگان برای تان اهمیتی ندارد انشالله که برداشت اشتباه است، یاحق
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار