اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۱۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
دولت در حالی موضوع حذف بیش از ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر را با جدیت مطرح می‌کند که این رویداد پس از یک دوره توقف طولانی چندماهه معنادار کلید می‌‌خورد.

دولت در لایحه بودجه ۹۷ کل کشور بودجه یارانه نقدی و غیر نقدی خانوار‌ها را به ۲۳ هزار میلیارد تومان کاهش داد که این موضوع نشان می‌دهد یارانه بیش از ۲۰ میلیون نفر دیگر باید حذف شود.

براساس این گزارش، حسن روحانی در موعد تحویل لایحه بودجه به مجلس نیز حذف بخشی از یارانه‌بگیران را مورد اشاره داده و گفته بود که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی امید تغییر خواهد یافت و هر کس که کمتر از حداقل حقوق دریافت می‌کند ثبت‌نام کند.

با این وجود مشخص شده که تمام سرپرستان خانوار‌ها باید در سامانه صندوق رفاه امید دولت ثبت‌نام کرده و بنا به ادعای نوبخت معاون رئیس جمهور کسانی که نیازمند هستند از لیست یارانه‌بگیران حذف نخواهند شد.

با این وجود معلوم نیست که دولت براساس کدام بانک اطلاعاتی و مستندات قصد حذف بیش از ۲۰ میلیون نفر یارانه‌بگیر را دارد در حالیکه در سه سال گذشته دولت توفیق چندانی در حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند نداشت و عملاً با خطای بسیاری این اقدام انجام شد. 

حال اگر بپذیریم که دولت آمار‌های دقیقی از میزان درآمد خانوار‌ها و همچنین کفایت سرمایه زندگی‌شان دارد چرا در ماه‌های گذشته و در مقطع خاصی این اقدام را متوقف کرد و تاکنون و پس از آغاز به کار دولت دوازدهم مسکوت گذاشته بود؟

در این باره باید دید که دولت دقیقاً چه ملاک‌ها و شاخص‌هایی را برای نیازمند تشخیص دادن یارانه‌بگیران مدنظر دارد تا براساس آن پول نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

در این باره عادل آذر طی اظهارنظری گفته است که باید ۳۰ میلیون نفر از دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه‌بگیران حذف و نیازمندان واقعی از این مبالغ بهره‌مند شوند.

همچنین احمد میدری معاون امور رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤال فارس درباره زمان حذف یارانه‌بگیران گفته بود که در ماه‌های اخیر یارانه ثروتمندان حذف شده و برای این کار فعلاً منتظر تصویب لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور هستیم تا اعتبار تخصیصی مشخص شود.

به نظر می‌رسد دولت با اعلام رقم بودجه یارانه‌ها با جدیت به موضوع حذف دهک‌های پردرآمد خواهد پرداخت و آن معذوریت‌های گذشته به قول یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به خاطر مسائل اجتماعی و انتخابات بوده است کنار گذاشته خواهد شد. 

نکته مهم دیگری در زمینه حذف یارانه خانوار‌های ایرانی مبنی بر افزایش درآمد‌های دولت از محل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها وجود دارد. چرا که در چند سال گذشته مبلغ ثابت ۴۵ هزار تومان به مردم پرداخت می‌شود، اما قیمت خدمات و کالا‌هایی که یارانه‌شان برداشته شده به مرور زمان ۲۰ برابر شده است. این موضوع را حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس مورد تأیید قرار داد و درعین حال گفت: حالا می‌خواهند با استانی کردن یارانه‌ها، ۳۱ استان را در حذف یارانه شریک کنند تا معلوم نشود چه کسی این کار را انجام داده بنابراین مجلس نباید زیر بار این اقدام برود. 

به گزارش فارس، تاکنون طبق اعلام دولت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند که با احتساب حذف بیش از ۲۰ میلیون دیگر این تعداد به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید که نشان می‌دهد یک هزار و ۱۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ماهانه و در طول یک سال بیش از ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیون تومان در جیب دولت باقی بماند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که وقتی دولت در سال‌های گذشته توفیق چندانی برای حمایت از تولید و پرداخت سهم آن نداشته است چگونه می‌خواهد اعتماد عمومی را برای حذف نسبتاً یک سوم از یارانه‌بگیران را جلب کند و توان کنترل آسیب‌های اجتماعی پس از آن را داشته باشد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار