اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

شوشان – سید لطیف فاضلی : فضای سیاسی-اقتصادی استان خوزستان درچند سال اخیر اتفاقات گوناگونی را تجربه کرده است، معضل بیش از یک دهه ریزگردها ، خشکی تالاب ها و مسئله انتقال آب، بیکاری جوانان که به تشخیص استاندار پادزهر آن کارگروه اشتغال نیز تقریبا میتوان گفت هنوز بی نتیجه مانده و تصمیمات یا جلسات کارگروههای اشتغال در استان و اخیرا در شهرستان ها ؛ هنوز نتایج ملموسی را در دسرس قرار نداده است. البته باید اذعان کرد که اشتغال یک پروسه طولانی مدت و نتایج آن با وجود برخی ساختارهای معیوب سهل الوصول نخواهد بود.

 بدیهی ست اداره چنین استان غنی و در عین حال، درگیر با بحران های پیش گفته؛ نیازمند مدیریت های توانمند و بازوانی قدرتمند و نگاه ویژه دولت برای رونق بخشی به محیط کسب و کار و حل ریشه ای معضلات آبی ست.

در این میان حضور معاون اول رئیس جمهور در استان خوزستان و رفت و آمد وزرا نیز در روزها و ماه های اخیر در نوع خود جالب توجه است و میتواند یک فرصت برای رفع معضلات استان و اعمال تغییر در ساختار مدیریتی استان بلحاظ شکستن فضای سیاسی - اقتصادی و جایگزینی مدیران تحولگرا است.

اما علی الظاهر هنوز دولت عزم  جدی برای ایجاد تغییر بنیادین و ساختیافته در نظام مدیریتی استان را در دستور کار قرار نداده است.

مدیران کل، کلیشه ای که هر از چندگاهی از سال های بسیار دور در استان به تناوب برکرسی تکیه زده اند و نه تنها تحولگرا نبوده و مشکلی از استان را حل نکرده اند، بلکه روز به روز خود نیز به معضلی ساختاری در لابی هتلها بدل شده اند.

استاندار خوزستان همچنان سعی در بهبود وضعیت استان دارد. مخالفان و موافقان عملکرد استاندار در تحلیلهای مختلفی به ارزیابی عملکرد ایشان مشغولند.

دکتر جهانگیری در آخرین اظهارنظر خود، به ماندگاری دکتر شریعتی بر زعامت عمارت عالیقاپو ، صحه گذاشته و گفت: شریعتی همچنان استاندار خوزستان خواهد ماند.

این سخن که ثبات مدیریتی ایشان را تضمین می کند و تحلیل های بسیاری بر آن رفته است، میتواند از چند جهت مورد توجه قرار گیرد.

ابتدا اینکه در دوران مدیریت دکتر مقتدایی ؛ مدیرکل سیاسی وزارت کشور (دکتر مقیمی) نسبت به ماندن مقتدایی بر زعامت عمارت عالیقاپو صحه گذاشت و دقیقا یک روز بعد دکتر مقتدایی تودیع شد.

بسیاری از مخالفان بر این باورند که جنس حمایت جهانگیری از نوع اول است و شرایط استان با تغییر قریب الوقوع زعامت عمارتخانه بهبود خواهد یافت.

در تحلیل دوم؛ نخست الوزرا در سخنان خود با تایید دکتر شریعتی ، حداقل برای شش ماه آینده ثبات عمارتخانه را تضمین کرده است.

اینگونه تصور میشود که دکتر جهانگیری آب پاکی را به دست مخالفان مسند نشین عمارتخانه ریخت تا استان از التهاب تغییر در راس هرم مصون بماند و مخالفان کم کم راه تعامل را بر تقابل مقدم بدانند. اما باید دید آیا مخالفان چنین رویکردی را اتخاذ خواهند کرد!؟ یا اینکه رویکرد استاندار به ترغیب مخالفان خواهد انجامید!؟

حال آنکه مخالفان هنوز بلندگو بدست در جریانات سیاسی تاثیرگذار کشور در حال آمد و شد، هستند.

سوم اینکه ؛ اساسا باید به این سوال پاسخ داد که آیا لابی قوی مجموعه استانداری در ابقا و عدم ابقا ایشان چه مقدار تاثیرگذار بوده است؟ و آیا ثبات فضای سیاسی استان در چه درجه ای از اهمیت قرار دارد؟‌ و آیا نقش بازیگران محلی در تلطیف فضای سیاسی استان به چه میزان بوده است؟

در تحلیل سوم به نقش دوستان استاندار درمهار افسار گسیختگی انتقادات و کم لطفی مخالفان میتوان اشاره کرد.

موافقان استاندار سهم قابل توجهی در ثبات مدیریت و امنیت روانی جامعه و تعدیل در طبقه نخبگی در سالهای اخیر برای خود قائل هستند که باید دید، عمارتخانه عالیقاپو چگونه تفسیری از شرایط موافقان و مخالفان را در ذهن می پرورانند.

همراهان استاندار معتقدند، حضور آنان در کنار مخالفان میتوانست امنیت و ثبات مدیریت عمارتخانه را متزلزل و یا حداقل با چالش مواجه کند.

بطور کلی، آخرین پیام جهانگیری نخست الوزرا را می توان ، آغاز دوره جدیدی از تعدیل روابط مسندنشینان عمارتخانه در رویارویی با مشکلات و معضلات استان دانست و نگاه با ظرافت، ظریفمندان عمارتخانه را با همراهی بازیگران ملی و محلی منجر به تغییرات بنیادین گرداند.

حال، جهانگیری همان (نخست الوزرا) ؛ چه آب پاکی بریزد و چه تیمم کند، باید گفت: "نماز را به جهت قبله باید خواند."

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار