اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۶
اهواز - ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: عوارضی که با عنوان‌های مختلف برخی از شهرداری ها از مدارس غیر دولتی می‌گیرند غیرقانونی است.
به گزارش ایرنا مجتبی زینی وند شامگاه جمعه در نشستی با کارشناس مسئولان و اعضای شورای هماهنگی موسسان مدارس و مراکز غیردولتی خوزستان در اهواز با اشاره به ضرورت مدارس غیردولتی گفت: ما تسلیم قانون هستیم و آنچه که قانون ما را مکلف به پرداخت کرده را می‌پذیریم اما آنچه که فرای قانون است را موسسان مراکز غیردولتی پرداخت نخواهند کرد.
 
وی بیان کرد: کارگروهی در وزارت خانه تشکیل شده که در آن آنچه مربوط به شهرداری ها، تامین اجتماعی و دارایی است پیگیری می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: مدارس غیر دولتی به جز مالیات تکلیفی از مالیات بر اررزش افزوده و مالیات مکرر معاف هستند اگر موردی وجود داشته که مالیات مقرر شده به ما اطلاع داده شود تا پیگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه شهریه مدارس غیردولتی پایین است بیان کرد: برای شهریه مدارس غیردولتی الگویی را تدوین کرده ایم که قرار بود در سال اول و دوم آسیب شناسی شود و هر استان متناسب با نیازهای بومی، منطقه ای و محلی مشکلاتشان را در این الگو لحاظ، و این را به کارگروه تخصصی اعلام کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال اعلام کردیم کارگروه های تعیین شهریه ذیل ماده 15 و 16 قانون در استان ها تشکیل ‌شوند که متناسب با شرایط استان برای هر استان و هر منطقه ای شهریه مناطق تدوین ‌شود.

وی بیان کرد: کسانی که هنوز فکر می‌کنند آموزش و پرورش با کمک دولت می‌تواند انتظارات جامعه را برآورده کند اشتباه می‌کنند و این نگاه در دنیا منسوخ شده چراکه اگر قرار است آموزش و پرورش مبنای توسعه قرار گیرد باید با مشارک مردم ارتقا پیدا کند.

رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، نیروی انسانی را رکن اساسی توسعه در نیای امروز خواند و اظهارکرد: هر کشوری که به توسعه انسانی توجه کرده توانسته به پیشرفت قابل ملاحظه اجتماعی، علمی، فرهنگی و اقتصادی دست پیدا کند.

زینی وند بیان کرد:امروزه منبع اصلی تولید ثروت را منابع انسانی، آموزش و مدیریت می دانند و دیگر منابع طبیعی و معادن عوامل ثانویه تولید هستند.

وی توضیح داد: صاحبنظران بر این باورند آنچه باعث تولید ثروت و توسعه در کشورهایی مانند ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و... که فاقد هرگونه منابع و معادن وسیعی بوده و به این حد رشد کردند نیروی انسانی متخصص و خلاق است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آیا جایی به غیر از آموزش و پرورش و معلم می تواند آموزش نیروی انسانی و این مسئولیت مهم را برعهده بگیرد یا اینکه آیا این رسالت سنگین از عهده دولت ها برمی آید ؟ آیا آموزش و پرورش دولت محور می‌تواند این رسالت سنگین را به دوش بکشد؟ جواب این سوالات خیر است چرا که تجربیات دنیا نشان داده که دولت نمی‌تواند.

وی گفت: اگر مشارکت مردم و سرمایه گذاری دغدغه مند نظام تعلیم و تربیت نباشد آموزش و پرورش با حجم انبوه مشکلات و انتظارات روز افزونی که جامعه از آن دارد، نمی تواند به اهداف اصلی خودش نایل شود برای همین مدارس غیردولتی بستر مشارکت اقشار جامعه و یکی از زیر سیستم های موثق و مطمئن در سیستم آموزش و پرورش برای توسعه کیفی مسایل آموزشی و پرورشی است.
 
رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: سپردن بخشی از مسئولیت ها و وظایف نهاد تعلیم و تربیتِ نسلی متفکر و موحد و خلاق نشان از هدایتگری و راهبری موسسات غیردولتی است.

زینی وند با اشاره به اینکه دولت وظایفی نسبت به ایجاد زمینه‌های لازم و تسهیل فعالیت های موسسات غیردولتی باید داشته باشند گفت: کسی که مدرسه غیردولتی را با وجود اجاره های بالا دایر می کند از دولت انتظار کمک دارد و با شهریه یک میلیون و 300 هزار تومانی نمی شود کیفیت بخشی در آموزش ایجاد کرد و مدرسه را اداره کرد. 

وی با اشاره به اینکه بیش از چندین بار شخص رییس جمهوری پیگیر آیین نامه های مدارس غیردولتی شده اظهار کرد: اساسنامه صندوق حمایت و اساسنامه مدارس غیر دولتی از کمیسیون تخصصی و فرعی به تصویب هیات دولت رسیدند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه ماده 12 نیز به تصویب کمیسیون فرعی و اصلی دولت رسیده و منتظر هستیم که به تصویب هیات وزیران نیز برسد، اگر این آیین نامه به تصویب برسد بسیاری از مسایلی که در زمینه فضاهای مازاد و زمین مطرح هست در آن اشاره شده است.

وی با اشاره به ماده 12 خاطرنشان کرد: اگر سخت گیری برخی نهادها خارج از قاعده و قانون وجود دارد که خاص خوزستان است حتما در اختیار ما قرار دهند تا بررسی شود.

رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی بیان کرد: ماده 19 مدارس غیردولتی در کلیه معافیت ها عینا مانند مدارس دولتی است.

** سامانه صدور مجوز در پنج استان

وی با بیان اینکه سامانه صدور مجوز در پنج استان به صورت پایلوت درحال اجرا است گفت: براساس این سامانه مناطقی که نیاز به مدارس غیر دولتی دارد شناسایی و اعلام می شوند؛ همچنین مناطقی که از مدرسه اشباع شده شناسایی می شوند. 

زینی وند افزود: سامانه مراکز نیز در مرحله اجرا است و سامانه شهریه به خاطر اینکه در پرتال جامع نبود در حال پیگیری در یک فرمت مشخص است.

*** راه اندازی آموزش آنلاین به صورت پایلوت در مناطق محروم خوزستان

وی گفت:از بهترین ظرفیت های نظام آموزش و پرورش برای اجرای عدالت آموزشی و برگردان افراد بازمانده از تحصیل آموزش از راه دور است که در سال های گذشته نگاه سختگیرانه نسبت به این موضوع بوده است.

معاون آموزش و پرورش با بیان اینکه پنج منطقه محروم و کمتر برخوردار خوزستان به زودی زیر پوشش آموزش آنلاین قرار می گیرند گفت: آموزش آنلاین به هیچ عنوان جایگزین آموزش رسمی نخواهد شد بلکه این آموزش تقویت کننده و تکمیل کننده آموزش رسمی کشور است.

وی تاکید کرد: بنا داریم از طریق آموزش آنلاین فرصت برابر آموزشی برای دانش آموزانی که امکان استفاده از مدرسان خبره را ندارند را برای دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار ایجاد کنیم. 

زینی وند اظهار کرد: آموزش آنلاین به صورت پایلوت در مناطق الوار گرمسیری، شادگان، اندیکا، سوسنگرد و چند منطقه دیگر خوزستان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا تنوع مدارسی که در ایران است وجود ندارد یادآور شد: 18 نوع مدرسه در ایران وجود دارد که برخی از آنها از هزینه دولت استفاده می کنند که در کنار اینها مدارس غیر دولتی با هزینه خود توان رقابت را از دست می دهند.

وی ادامه داد: مدارسی که با فلسفه مشارکت سازگار نیستند و از امکانات دولتی نیز استفاده می کنند به زودی محدود می شوند و امسال به جد سیاست محدود کردن توسعه کمی مدارس هیات امنایی در دست اجرا قرار دارد.

وی افزود: مدارسه هیات امنایی در جایی باید تاسیس شود که امکان تاسیس مدرسیه غیردولتی وجود ندارد نه اینکه در کنار مدرسه غیردولتی مدرسه هیات امنایی نیز تاسیس شود.

***ورود تعزیرات به مدارس غیردولتی ممنوع

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ورود تعزیرات به مدارس غیردولتی ممنوعیت قانونی دارد بیان کرد: ما قانونی خاص داریم و بخشنامه ارسال شده که اگر کسی شاکی خصوصی مدارس غیردولتی بود باید شکایت، و موسس را احضار کنند اما حضور تعزیرات در مدرسه غیرقانونی است. 

وی افزود: مرجع رسیدگی و نظارت شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی است اگر قرار است برخورد شود وزارت آموزش و پرورش متناسب با قانون برخورد می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار