استان خوزستان و کلانشهر اهواز بعنوان بزرگترین قطب اقتصادی کشور پس از گذشت چند سال از افتتاح سالن بورس در آن هنوز در یک ساختمان نه چندان مناسب فعالیت می کنند "> بورس خوزستان محلی مهم اما فراموش شده
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵

استان خوزستان و کلانشهر اهواز بعنوان بزرگترین قطب اقتصادی کشور پس از گذشت چند سال از افتتاح سالن بورس در آن هنوز در یک ساختمان نه چندان مناسب فعالیت می کنند

روزنامه روزان نوشت : چهارمین سالی است که با نامی برای سرلوحه قرار دادن مدیریت کشور شروع می شود که ارتباطی مستقیم با اقتصاد بازی می کند و حالا که حرف از اقتصاد بومی و ملی شده نقش سازمانی بنام بورس حساس و پررنگ می شود. اقتصاد ملی زمانی می تواند موفق باشد که اقتصاد بومی موفق شود و هر استان و شهری از پتانسیل های خود برای رسیدن به هدف بهره گیرد.

یکی از مراکزی که امروزه نقشی حساس و تعیین کننده در اقتصاد هر شهر و کشوری بازی می کند و نماد بنگاه اقتصادی آن محسوب می شود، تالارهای بورس می باشد که تفاوت عمده آن با سایر مراکز اقتصادی و نقش حساس آن در قویتر شدن اقتصاد ملی در این است که بسیاری از سرمایه در گردش موجود در کشور را از رکود و اقتصاد کاذب به سمت تولید و سرمایه گذاری در اقتصاد ملی هدایت می کند.

در سالهای گذشته یعضی از شهرهای کشور با افتتاح سالن بورس و تجهیز آن توانسته اند در جذب سرمایه استان و ورود به عرصه تولید موفق باشند. استان خوزستان و کلانشهر اهواز بعنوان بزرگترین قطب اقتصادی کشور پس از گذشت چند سال از افتتاح سالن بورس در آن هنوز در یک ساختمان نه چندان مناسب فعالیت می کنند و مسئولین امر نتوانسته اند آن طور که باید در فرهنگ سازی و ارتقا و بالا بردن نقش این مکان در اقتصاد استان موفق باشد. استانداری به عنوان بالاترین مقام مسئول در امور مربوط به استان برای این بخش از اقتصاد استان هیچ فکری نکرده و به گفته بعضی از فعالان این بخش، در طی سالیان گذشته پیشرفت در حجم ورودی سرمایه استان در بورس به نسبت شهرهای دیگر کشور بسیار ضعیف بوده و اصلا جایی برای دفاع وجود ندارد.

به جرات می توان گفت که نماد هر شهری باید سالن بورس و محلی باشد که بزرگترین معاملات اقتصادی آن شهر در آن رخ می دهد و به طبع اهمیت آن باید بسیار چشم نواز و جذاب باشد که نگاه هر شهروندی را به خود جلب کند. اما اگر از شهروندان اهوازی آدرس بورس را بپرسید شاید از هر 1000 نفر یک نفر آن را نشناسد و شاید از هر صد نفر یک نفر نداند که این کلانشهر تالار که چه عرض کنم مکانی به نام بورس دارد.

برای نزدیک کردن و ورود سرمایه ایرانی به سمت تولید ملی یکی از بزرگترین گام ها فعال تر شدن بورس و جذب سرمایه و ورود مستقیم آن به تولید داخلی است. اصل 44 قانون اساسی زمانی می تواند موفق اجرا شود که بورس قوی شود و با سرازیر شدن سرمایه های موجود در دست مردم موجباتی فراهم می شود تا اقتصاد کشور به سمت یک اقتصاد بومی حرکت کند و همراه با موفقیت شرکت های داخلی و بالا رفتن حجم مبادلات در شرکت های سرمایه گذار زمینه ای ایجاد می شود تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی جرات پیدا کرده و ثروت خود را برای مشارکت پروژه های داخلی هزینه کرده و به جای اینکه در بورس ها و معاملات و مشارکت های خارجی که موجب خروج ارز از کشور می شود وارد شوند، همان سود را در کشور خود داشته تا هم برای کشور و هم برای هموطنان خود سرمایه و پیشرفت را بوجود آورد.

ماهیت این کار با توجه به سرکار داشتن با اقتصاد موجب می شود که بعضی رانت های قدرت در آن دخالت کنند که اگر نتوانیم این رانت های قدرت را از میان برداریم گامی برای شروع برنداشته ایم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار