شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱

انتشارات اطلاعات گزیده اشعار یک نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی را با مقدمه‌ای از استاد مشفق کاشانی منتشر کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی شوشان به نقل از مهر، مجموعه «موج در موج» شامل گزیده‌ای از غزلیات، قصاید و رباعیات حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی، نماینده مردم تکاب در نخستین پارلمان پس از انقلاب است که در 114 صفحه منتشر شده است.

محمدعلی خسروی افزون بر نمایندگی مجلس، مسئولیت‌های متعددی از جمله معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام را بر عهده داشته است. وی در کنار مسئولیت‌های متعدد اجرایی، پژوهش‌های متعددی هم انجام داده که از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های «تاریخ علم و نوآوری‌های مسلمین»، «هفت وقفنامه»، «آرمانشهر وحدت» و «زندگانی شیخ صدوق» اشاره کرد. سردبیری مجلاتی مانند میراث جاویدان، طلایه، احسان و باران از دیگر فعالیت‌های علمی‌فرهنگی محمدعلی خسروی است.

مشفق کاشانی در مقدمه خود بر این کتاب، ضمن تشریح سخنان فلاسفه بزرگ درباره شعر و جایگاه آن، به تحلیل فنی سبک و سیاق شعر محمدعلی خسروی پرداخته و در برخی موارد، ابیاتی را دقیقاً از نظر آرایه‌ها و ارزش ادبی تجزیه و تحلیل کرده است.

وی در بخشی از این مقدمه می‌نویسد: «سروده‌های خیال‌انگیز آقای خسروی، بی‌اغراق لبریز از آرایه‌ها و صنایعی است که شگفتی شعرشناسان و سخن دوستان را برمی‌انگیزد، سجع‌ها و هم‌حروفی‌ها نیز در آثار ایشان خود، ریتم و آهنگ و حروف و کلمات میانی بیت‌ها را به دل‌آویزی تقویت می‌کند و خوانندگان را به شوق می‌آورد.»

یکی از نکات قابل توجه این مجموعه، وجود دو قطعه غزل ترکی آذربایجانی و عربی در کنار اشعار فارسی شاعر در کتاب است.

دو رباعی از این مجموعه را با هم می‌خوانیم:

عمری به وفای او نظر دوخته‌ایم / در سینه چراغ لاله افروخته‌ایم

گویند که شرط وصل او سوختن است / ما نیز به قدر وسع دل سوخته‌ایم

***

بر دوش سبو گرفته می‌آمد دوش / گفتم که به نقد جان بده باده نوش

گفتا که بنه جان و سر آنگاه بنوش / شرط است که این باده شود پیش‌فروش

«موج در موج» در 114 صفحه و  در شمارگان 1050 نسخه و با بهای 3000 تومان از سوی انتشارات موسسه اطلاعات به بازار کتاب آمده است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار