اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
مدیر کل منابع طبیعی خوزستان در گفتگو با شوشان:
مطیعی: با توجه به کمبود بارندگی در پاییز امسال آبیاری نهال های کاشته شده در کانون ریزگردها را ادامه دادیم و خوشبختانه سبزینگی نهال های کاشته شده به بالای 70 درصد رسیده است.
احمد مطیعی مدیر کل منابع طبیعی خوزستان در حاشیه بازدید از کانون فوق بحرانی ریزگرد شرق اهواز در گفتگو با خبرنگار شوشان بیان داشت: با توجه به کمبود بارندگی در پاییز امسال آبیاری نهال های کاشته شده در کانون ریزگردها را ادامه دادیم و خوشبختانه سبزینگی نهال های کاشته شده به بالای 70 درصد رسیده است البته وقوع ریزگردها و ایجاد نمکزارها  باعث توقف و کاهش ۲ الی ۳ درصدی رشد نهال ها شده است.

مطیعی افزود: طبق مصوبات دولت، وزارت نیرو موظف شده برای عرصه های تالاب و مراتعی که کانون ریزگردها است آب مصرفی تأمین کرده که در حال حاضر در استان این هماهنگی انجام گرفته و آب مورد نیاز مناطقی چون هور غیزانیه، شریفیه و منصوره تأمین شده است.


مطیعی ریزگردها را صرفا مختص خوزستان ندانست و اظهار داشت: استان های ایلام و کرمانشاه هم در معرض ریزگردها هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مقدار از ریزگردها منشأ داخلی یا خارجی هستند تاکید کرد: سال های گذشته میزان منشأ خارجی ریزگردها بیش از ۹۰درصد بوده که در سال های اخیر متاسفانه میزان منشأ داخلی از منشأ خارجی بیشتر شده است.

مدیر کل منابع طبیعی با بیان اینکه ۷ کانون ریزگرد با مساحت ۳۵۰ هزار هکتار در سطح استان وجود دارد تصریح کرد: یک کانون در منطقه هورالعظیم و یک کانون دیگر در منطقه بین جفیر تا شلمچه، یک کانون در منطقه پشت ملاثانی ، یک کانون در جنوب شرق و مابقی در امیدیه ، ماهشهر و هندیجان هستند.

مطیعی با تأکید بر اینکه زمان تأثیرگذاری نهال کاری ها ۳ سال است، بیان کرد: تا کنون ۵ هزار هکتار نهال کاری انجام شده و ۳۰هزار هکتار دیگر آن در حال انجام است البته در این صورت فقط ۱۰ درصد کانون های ریزگرد نهال کاری صورت گرفته که باید هرچه سریعتر باقی زمین ها بوسیله آب مرطوب شوند.

وی با اشاره به اینکه درخت کاری و کاشت کُنار و اکالیپتوسی که انجام گرفته به عنوان پیشاهنگ منابع و مراحل پیشرفت صورت گرفته است، بیان کرد: تمام تلاش ها بر این است که ابتدا رطوبت در عرصه ها ایجاد و با مدیریت واحد در بخش دولت و ایجاد شرایط مناسب، گونه های بومی زادآوری طبیعی داشته باشند.

مطیعی با بیان اینکه به اجبار در سال گذشته به دلیل برخی محدودیت ها درخت کاری انجام گرفته است، گفت: باید بجای درخت در این عرصه ها، بوته و علف کاشته و با مدیریت جامع و هماهنگ بین استانداری، منابع طبیعی ، محیط زیست و وزارت نیرو و نفت تلاش شود در زمینه مقابله با ریزگردها و کاشت محصولات متناسب با خاک بومی مناطق کانون ها اقدامات صورت بگیرد.


























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار