اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۸
قائم مقام منابع طبیعی خوزستان در گفتگو با شوشان:
رئیس زاده: کنترل ریزگردها فقط وظیفه منابع طبیعی نیست بلکه وظیفه همه دستگاه ها است زیرا همانطور که خاک در خانه همه می نشیند کنترل و مقابله با آن هم وظیفه همه دستگاه ها است.
احمد رئیس‌زاده قائم مقام منابع طبیعی خوزستان در گفتگو با خبرنگار شوشان اظهار کرد: از مجموع یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار زمین بیابانی حدود ۳۵۰ هزار هکتار تپه های ماسه ای و شن‌زارها و ۳۵۰ هزار هکتار عرصه های ریزگردها هستند که در هفت کانون بطور جداگانه از جنوب تا جنوب شرق و غرب استان (هورالعظیم تا هندیجان) را پوشش می دهد.

رئیس زاده عوامل مختلف در اجرای مقابله با ریزگردها را تغییر اقلیم، کاهش بارندگی، خشکسالی ها و مدیریت سرزمین دانست و گفت: مدیریت سرزمین نقش مهمی در زمینه حقابه تالاب ها دارد و ندادن حقابه تالاب ها باعث خشک شدن آنها شده است.

وی تصریح کرد: ریزگردها به تنهایی اثر مخرب بر اراضی کشاورزی ندارد بلکه خاک آن باعث شور شدن زمین های کشاورزی شده و خیلی از مناطق ریزگردها مدت ها قبل اراضی کشاورزی یا مراتع سرسبز جهت چرای دام روستاییان بوده اما امروزه به یک صحرای بیابانی تبدیل شده و متاسفانه بطور روزانه این پدیده در حال تکثیر شدن است.

قائم مقام منابع طبیعی خوزستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ریزگردها چه تأثیری بر تولید و کیفیت محصولات داشته است عنوان کرد: ریزگردها ترکیبی از نمک و املاحی است که ضمن عدم انجام عملیات فتوسنتز برای بذر ، باعث خشک شدن نهال ها نیز می شود و تاُثیر مستقیم بر کیفیت و میزان تولید دارد که حداقل ۱۸ تا ۲۰ درصد باعث کاهش محصولات کشاورزی شده است.

رئیس زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش ریزش باران و کمبود آب چه راه کارهایی برای بیابان زدایی دارد بیان کرد: راه کارها بر اساس اقلیم و شرایط محیطی و بافت خاک متفاوت خواهد بود زیرا در جاهایی که عرصه ماسه های روان وجود دارد از مالچ های نفتی و جایی که بافت خاک و آب شیرین وجود دارد نهال کاری صورت میگیرد و در جاهایی که پوشش طبیعی دارند را اجازه می دهیم زادآوری طبیعی خود را داشته باشند.

وی در ادامه بر ضرورت تأمین آب برای ریزگردها تأکید کرد و گفت: با رفع معضل کمبود آب در کنار آن مشکلات مدیریتی ، نهال کاری ، بذرپاشی و مرطوب سازی حل شده که در مدیریت سرزمین لازمه کار است.

رییس زاده با بیان اینکه به هیچ وجه مخالف اجرای طرح های عمرانی نیستیم تصریح کرد: طرح های عمرانی باید انجام شود اما در این طرح ها باید با حداقل خسارت وارده به طبیعت و محیط زیست کار انجام شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که جاده ای احداث می شود نباید جلوی راه آب های طبیعی، سد ایجاد کرده زیرا می توان با در نظر گرفتن یک پل اجازه حرکت آب را داد.

این مقام مسؤل به بحث ریزگردها اشاره کرد و گفت: کنترل ریزگردها فقط وظیفه منابع طبیعی نیست بلکه وظیفه همه دستگاه ها است زیرا همانطور که خاک در خانه همه می نشیند کنترل و مقابله با آن هم وظیفه همه دستگاه ها است.

رییس زاده با تاکید بر اینکه کاری که در حال انجام است در بلند مدت جواب می دهد، افزود: نمی توان ادعا کرد امسال نهال کاری انجام شد پس ریزگردها خنثی شد زیرا بحث ریزگردها باید با شیوه های خاص خود مورد بررسی قرار گیرد. در سال گذشته ۵ هزار هکتار کار شده و امسال بنا به دلایل مختلف تا حدود ۳۰هزار هکتار در صورت تأمین اعتبار مورد پوشش قرار میگیرد و ۱۶۰میلیارد تومان در بحث کانون های جنوب شرق نیاز است.

همچنین بیش از ۱۲هزار هکتار عملیات مالچ پاشی انجام شده که واقع در جنوب و جنوب غرب اهواز شامل شهرستان های شوش و حمیدیه و دشت آزادگان است. در همه سال های گذشته فقط حدود ۸ روز دمای بالای ۵۰ درجه بوده و امسال تنها سالی است که در ماه های تیر و مرداد دمای ۳۵ روز بالای ۵۰ درجه عنوان شده و این دمای استاندارد بوده در صورتیکه دمای زمین بالای ۶۰ درجه است و اگر این شرایط سخت نبود اراضی تبدیل به کانون ریزگرد نمی شد.


























نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار