اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۵۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
نماینده مردم اهواز:
جواد کاظم نسب الباجی از تقدیم طرح دو فوریتی الزام دولت به توقف طرح های انتقال آب و سدسازی به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خبر داد.
جواد کاظم نسب الباجی از تقدیم طرح دو فوریتی الزام دولت به توقف طرح های انتقال آب و سدسازی به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در راستای استفاده از ظرفیت های قانونی در جهت حفاظت از محیط زیست و منابع آبی خوزستان و مقابله ریشه ای با بحران ریزگردها برای نخستین بار طی سه دوره اخیر قانون گذاری،  طرح دو فوریتی الزام دولت به توقف طرح های انتقال و سدسازی با 30 امضا از سوی این جانب، صبح امروز ( سه شنبه، 3 بهمن 96 )در نشست علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب تقدیم هیات رئیسه شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، همراهی نمایندگان سایر استان ها از جمله تهران  کردستان،  لرستان و چهار محال و بختیاری را از نقاط قوت این طرح دو فوریتی دانست.

 بر اساس این گزارش تفصیل طرح به شرح زیر است:

عنوان طرح: الزام دولت به توقف مطالعه، اجرا و توسعه طرح های انتقال آب و سدسازی در حوضه آبریز کارون و کرخه بمدت 5 سال.

مقدمه (دلایل توجیهی )

طی 13 سال اخیر به دلیل اجرا و عملیاتی شدن 6 طرح بزرگ انتقال آب و همچنین سدسازی های غیرکارشناسی در حوضه آبریز کارون و کرخه ضمن کاهش شدید آورده رودخانه کارون تا 60 درصد موجب افزایش بازه زمانی خشکسالی های مستمر ، مرگ دو تالاب بزرگ هور العظیم و شادگان  ( موضوع کنوانسیون رامسر  ) کاهش نزولات جوی در بی سابقه ترین شکل ممکن طی 47 سال اخیر (با استناد گزارش وزارت نیرو تا 15 میلیمتر در زمستان 96)، نابودی هزاران هکتار از زمین های زیر کشت انواع محصولات و باغات و کاهش بی سابقه تولید محصولات استراتژیک همچون گندم و در نتیجه تخریب و نابودی محیط زیست و شکل گیری "پدیده های مخرب و مرگ آفرین" مانند "ریزگردها " ، "باران های اسیدی" ، "وارونگی هوا" و پایداری آنها در یک دهه کنونی شده است.

از سوی دیگر در سایه اجرای طرح های انتقال آب، علاوه بر تخریب محیط زیست و نابودی اقتصاد کشاورزی،  شاهد شکل گیری انواع آسیب های اجتماعی و اپیدمی های خطرناک در استان های متضرر از اجرای طرح های انتقال می باشیم.

در حال حاضر جمعیت 5 میلیونی استان خوزستان از شمال تا جنوب با انواع بیماری های سرطانی (افزایش 5000 نفر در سال ) ، امراض تنفسی، پوستی و روده ای مواجه هستند .

از سوی دیگر روند مهاجرت منفی به خارج از استان تا 150 هزار نفر طی 4 سال اخیر و کوچ نخبگان علمی، هنری و فکری  و  اندیشمندان پیامدهای غیرقابل جبرانی است که دامان استان خوزستان را فراگرفته و روز به روز ضرباهنگ این روند نگران کننده تندتر می شود.

حصر خانگی شهروندان از یک تا 4 روز هفته، تعطیلی مدارس و توقف چرخ صنایع در روزهای خاکی نتیجه خاکباران های مستمر ناشی از بی آبی و قطع حقابه زمین زراعی ، تالاب ها و پهنه های مرطوب استان خوزستان است که همگان را به ستوه درآورده و متاسفانه طرح های اورژانسی مقابله با ریزگردها بدلیل چشم پوشی از کانون مشکلات که همان طرح های انتقال اب بوده ، راه به جایی نبرده است.

لذا توقف طرح های انتقال آب و سد های در دست اجرا و مطالعه در راستای رفع نیازهای آبی استان های خوزستان ، چهارمحال و بختیاری و لرستان در حوزه محیط زیست،  شرب و کشاورزی تنها راه کنترل پدیده ریزگردها و جلوگیری از نابودی محیط زیست می باشد

ماده واحده  طرح به شرح زیر است:

 باستناد بندهای 1، 5، 6 و 9 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه حفاظت از محیط زیست و مدیریت منابع آبی و همچنین بند 20 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ابلاغی مورخ 9 تیرماه 1394 از سوی مقام معظم رهبری ، باتوجه کاهش منابع آبی مورد نیاز تامین حقآبه احیای محیط زیست خوزستان، آب شرب سالم مورد نیاز شهرهای ذی نفع در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان و در راستای جلوگیری از گسترش کانون داخلی تولید ریزگردها در شرق و غرب اهواز به مساحت 13 5 هزار هکتار، پیشگیری از افزایش مرگ و میر شهروندان خوزستانی و مناطق همجوار بدلیل گسترش بیمارهای سرطانی ، تنفسی و پوستی از رهگذر پایداری "پدیده ریزگردها" ، "آلودگی شدید آب کارون و کرخه" ، دولت جمهوری اسلامی موظف می گردد برای مدت 5 سال مطالعه ، اجرا و توسعه طرح های انتقال آب و هر گونه سد سازی در حوضه آبریز کارون و کرخه را متوقف سازد.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
comment
0
0
comment خوزستانیها مردم ساده ای هستند که افزایش بی سابقه زمینهای زیر کشت غرقابی در شمال خوزستان و مخصوصا کشت برنج را از سال 80 به بعد نمی بینند اما خیال می کنند آب رودخانه ها به دلیل رفتن به استانهای دیگر کم شده است. حال آنها تونل اول و دوم کوهرنگ 50 سال قبل در زمان پهلوی دوم ایجاد شد و هرگز هم آب خوزستان کم نشد چون این همه زمین کشاورزی در خوزستان نبود. همه این فاجعه خوزستان بعد از طرج خودکفایی گندم رخ داده است اما این مردم گویا متوجه واقعیت نیستند.
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
comment
0
0
comment سلام برو اتحاد نمایندگان شمال را ببین چی نوشتند در خصوص کلانتری ما کجا هستم در مجلس
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
comment
0
0
comment گفتند تا سه سال آینده وقتی درختان رشد کردند مانع از ورود ریز گردها خواهند شد
کی مرده کی زنده است

جناب آقای بابک جهانبخش مردم نجیب و شریف خوزستان از جناب عالی تقاضایی دارند که امیداریم محقق گردد

تغییر نام اهنگ ی ساعت فکر راحت را بنام خوزستا نامگذاری کنید
یه استان متروکه شدم باقیه عمرو با خودم کنار میام تا که تمومشه
خاک های رو قلبم میگه سرمایه ام گذشت دیگه چیزی نمونده که حرومشه

شدم یه شهر نیمه جون ویرونیمو کسی ندید فقط میخواستن که پول بدم
یه عمر حواسم به همه بوده ولی بی دقدقه گذشتن از حاله خرابم
من چه به جنگم چه نجنگم کل این استانو باختم
چه بمونم چه نمونم از خودم همه کشور رو ساختم
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
comment
0
0
comment خوزستان می توانست نمایندگان قوی تری داشته باشد نمایینده خدوم ملت باید باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار