شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
ماجرایی تلخ در اهواز
مجتبی حلالی

روز گذشته برای خرید به یک دکه در امانیه مراجعه کردم. چند قدم زودتر از من جوانی تقریبا 18 ساله زودتر به دکه رسید. بنابراین او زودتر درخواست خود را برای خرید داد. کنار او منتظر ماندم تا سفارش خود را بدهد. او تقاضای "پی پر" ! کرد. در ابتدا تصورم بر این بود که سفارش یک نوشیدنی داده است چرا که نامش شبیه "بیگ بر" بود.

اما دکه دار گفت چند نخ؟ آنجا بود که به خودم آمدم. خودم را جمع و جور کردم و گوش هایم را تیز. توجهم جلب شد به اینکه پی پیر چیست که نخی به فروش می رسد؟ 

بسته ای کوچک و سیاه رنگ ، کاغذهای نازک و کرم رنگ به اندازه کاغذهای بسته بندی آدامس موزی! دقیقا شبیه به آن بود. بسته 100 تایی آن 5 هزار تومان. دکه دار اصرار بر فروش کامل بسته داشت اما خریدار تقاضای 3 نخ کرده بود. بر روی همین اصرار و انکار دست کم 1 دقیقه ای صحبت کردند و من نظاره گر بودم. باری در نهایت همان 3 نخ خریده شد. هر نخ 50 تومان.

او رفت. حال باید کنکاش می کردم برای اینکه ببینم آن کاغذ کوچک و نازک برای چه چیزی استفاده می شود. به پشت دکه رفتم. کنار آتشی که دکه دار و دو دوستش خود را با آن گرم می کردند. 

"من فکر کردم پی پر یک نوشیدنی مانند بیگ بر است!" با این جمله صحبتم را آغاز کردم و او گفت مگر نمی دانی چیست؟ گفتم باور بفرمایید خیر. دوستش گفت برای مصرف گل استفاده می شود! گفتم گل؟ کدام گل؟ با لبخندی تمسخر آمیز گفت: یعنی تو نمیدانی پی پر و گل چیست؟ گفتم باور کنید نه ! اولین بار است چنین اصطلاحی را می شنوم.

آری پی پر و گل، کاغذ و ماری جوانا هستند. موادی توهم زا که براحتی در دسترس برخی جوانان قرار گرفته است. آنها هم براحتی و با اشتیاق آنرا مصرف می کنند. به گفته دکه دار فروش پی پر از فروش سیگار بیشتر است و بخش زیادی از خریداران نیز دختران هستند.

اینکه چرا و چگونه به این راه ها کشیده می شویم را باید مورد بررسی و مطالعه کارشناسان مربوط گذاشت اما اینکه به آسانی می توان آن را تهیه کرد جای تامل دارد. به گفته دکه دار بسیاری از مصرف کنندگان بطور علنی و در گوشه ای از پارک ایستاده و مصرف می کنند. او می گوید: در جمع هایی که عده ای دورهم در پارک نشسته اند نیز این مواد را مصرف می کنند و مشاهده آنها برایم دیگر عادی شده است. 

طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این اعتیاد قرار دارند که با دوستان ناباب و گرفتار در اینگونه تفریح ها ، دوستی صمیمی دارند. این در حالی است که خانواده هایی که اعضای معتاد در آنها وجود دارد سبب گسترش اعتیاد میان سایرین نیز می شوند.

پرمصرف ترین ماده مخدر در کل جهان! فکرش را می کردید که در بین این همه ماده مخدر ماری جوآنا واگیردارترین مخدر باشد؟! بله درست است.

بر اساس گزارش های سازمان ملل، ماری جوآنا پرمصرف ترین ماده مخدر جهان شناخته شده است. در حال حاضر افراد زیادی به بهانه های مختلف مانند تفریح و همچنین اهداف درمانی و ... ماری جوآنا مصرف می کنند و می توان گفت به ماری جوآنا معتاد هستند. غافل از اینکه راه اشتباهی را برای تفریح و سرگرمی و آرامش و خندیدن و شادی و .... انتخاب کرده اند.

این موضوع سالها پیش ، از همین رسانه با موضوع «ترامادول در خیابان های مرکز شهر» نیز منتشر شد. خرید و فروش قرص های اعتیاد آور نیز سالهاست در مرکز شهر اهواز به چشم می خورد که این نیز خود معضلی بزرگ است.

لکن اینکه برخی جوانان بدون هیچ ترس و واهمه، عادی و دلخواه و شاید هم با اندکی ادعا و غرور و در ملا عام اقدام به مصرف مواد می کنند، نگران کننده است، اینطور نیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار