اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
میراث فرهنگی استان خوزستان باید پاسخگو باشد
تخریب اثار ملی به هر بهانه ای قابل قبول نمی باشد زیرا این اثار متعلق به تمام مردم کشور بخصوص مردم دارخوین و شادگان است که این عمل محکومیت تاریخی و حتی جهانی دارد
علیرضا صداوی

نفت که درسال ۱۹۰۸ در مسجد سلیمان  فوران کرد  منطقه جنوب غرب ایران  دارای  اهمیت زیادی گردید . دارسی کاشف نفت سهام خود را به دولت انگلستان فروخت و دومی با انعقاد تفاهم نامه و قراردادی  با شیخ خزعل پالایشگاه ابادان شکل گرفت و دو خط لوله از تمبی مسجد سلیمان به طول ۱۳۰مایل به طرف ابادان به موازات کارون کشیده شد که برای تقویت فشار انتقال نفت یک ایستگاه پمپاژ در ملاثانی و دومی در کوت عبدالله و سومی در دارخوین احداث گردید.

 با احداث این تاسیسات در دارخوین کمپی احداث و سینمای تابستانی و زمستاتی در منطقه ایجاد شد که در سال ۸۶ توسط اثار و موزه شرکت نفت به اثار ملی تبدیل شد که  قدمتی نزدیک ۱۰۹سال دارد و بعنوان میراث مردم شادگان در تاریخ معاصر ثبت ملی  شده است .

اما متاسفانه روز ۷ بهمن سال ۹۶ شهرداری دارخوین با لودر به جان این میراث گرانبها می افتد و آن را با خاک یکسان می کند. اینکه  این شهرداری دارای مجوز تخریب دارد یا ندارد طرف بحث ما نیست این میراث فرهنگی استان خوزستان باید جوابگوی این تخریب باشد .

تخریب اثار ملی به هر بهانه ای قابل قبول نمی باشد زیرا این اثار متعلق به تمام مردم کشور بخصوص مردم دارخوین و شادگان است که این عمل محکومیت تاریخی و حتی جهانی دارد مگر این میراث تاریخی متعلق به اشخاص حقوقی باشد که هر گونه باب میلشان است در آن دخل و تصرف کنند ؟چه کسی پاسخگوی این تخریب و دیگر تخریبهای انجام گرفته در سنوات اخیر باید باشد ؟

اداره کل میراث استان خوزستان بعلت ضعف در حفظ اثار و بعنوان وکیل مردم در این حفظ باید جوابگوی این چراهای تاریخی باشد و هر گونه تعلل بخشوده نمی شود تاریخ متعلق به تمام نسلها است و کسی حق تصرف در آن را ندارد.







نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار