اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
با تلاش صنعتگران سرای افضل شوشتر؛
این حرکت گام اول برای احیای صنایع دستی شوشتر است و انشاءالله در آینده قصد داریم رشته ها و صنایع دستی دیگر را نیز احیاء کرده و به تولید انبوده برسانیم.
یکی از صنایع دستی قدیمی و کهنِ شهر شوشتر در کاروانسرای افضل این شهرستان احیاء و به مرحله تولید رسید.


به گزارش شوشان، صنعت لنگ بافی منسوجی نرم است که از نخ پنبه ای تولید می شود و در آن رنگهای قرمز، سرمه ای، زرد و سفید بکار می رود. نقش آن راه راه بوده و تنها منطقه تولید آن شوشتر بوده است.

بهره بردار مجموعه تاریخی کاروانسرای افضل شوشتر که مرکز تولید و فروش صنایع دستی است در این رابطه گفت: با توجه به اهمیت احیاء و زنده کردن صنایع دستی بومی شوشتر، مطالعات و تحقیقات بسیاری در طول 1 سال گذشته به منظور احیاء صنعت لُنگ بافی انجام دادیم و از قدیمی ها و استاد کاران این رشته کمک هایی گرفتیم.

غلامرضا صیادی اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی احساس کردیم دچار سکون شده ایم، بنابراین تصمیم گرفتیم در رابطه با منسوجات خصوصاً نازک بافی اقداماتی انجام دهیم که با سرمایه گذاری شخصی و کمک صنعتگران کاروانسرای افضل توانستیم این رشته را زنده کرده و لنگ را به تولید برسانیم.


وی افزود: در این بین باید از مرحوم سید علی زواری که آخرین لنگ باف شوشتر بوده یاد کنیم که تا اواخر عمرش به این کار مشغول بود و در راه احیاء لنگ بافی از برخی ابزار ایشان نیز استفاده شد.

مدیر مجموعه تاریخی کاروانسرای افضل اضافه کرد: این حرکت گام اول برای احیای صنایع دستی شوشتر است و انشاءالله در آینده قصد داریم رشته ها و صنایع دستی دیگر را نیز احیاء کرده و به تولید انبوده برسانیم.

صیادی با اشاره به اینکه در صورت کمک به صنایع دستی می توان با هزینه کم شغل ایجاد کرد گفت: از مسئولین انتظار داریم نسبت به ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال در زمینه کارهای هنری و صنایع دستی توجه ویژه داشته باشند، چرا که میزان سرمایه گذاری برای بهره برداری در صنایع دستی به مراتب از سرمایه گذاری در حوزه های دیگر کمتر و توجیه پذیر تر است.

وی در پایان از همه کسانی که در راه احیای این صنعت تلاش کردند، تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که بتوان در آینده صنایع دستی فراموش شده شوشتر را احیا کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار