اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳

شوشان - امیر رضا نظری : دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا اولین سال ریاست جمهوری خود را با چالش‌های بسیاری به پایان رساند.  اولین اشتباه او  که به محبوبیت وی در آمریکا خدشه وارد کرد انتخاب قاضی محافظه کار یعنی نیل گورسوچ به ریاست دیوان عالی آمریکا بود، به دلیل قرابت فکری گورسوچ به گروه‌های مذهبی و سنتی در آمریکا و نیز نزدیک بودن مواضع او به موافقان استفاده از سلاح‌های گرم و مخالفان و مخالفان سقط جنین تا حد زیادی از اعتبار ترامپ در نزد مردم آمریکا کاست.

دومین اقدام ترامپ خروج از پیمان همکاری ترانس-پاسیفیک بود، این قرارداد در فوریه 2016 و پس از 7 سال در آوکلند نیوزلند اممضا شد که قرار داد تجاری بین 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام (استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، ویتنام) به جز چین است. این توافق با اهداف: کاهش موانع تجاری، افزایش حمایت از محیط زیست، حمایت از نیروی کار و حقوق بشر به امضای طرفین رسید. فلسفه تشکیل این پیمان افزایش قدرت اقتصادی ایالات متحده در برابر چین بود که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به انعقاد رسید. بر اساس آمار موسسه اقتصاد بین الملل پیترسون درآمد آمریکا از این قرارداد 357 میلیارد دلار در سال پیش بینی می‌شد همچنین این توافق می‌توانست به افزایش 41 درصدی دستمزد برای کارگران آمریکایی منجر شود. اکنون و با خروج آمریکا قدرت اقتصادی چین افزایش خواهد یافت و نیز صاحبان صنایع و سرمایه داران که حامیان اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بودند از وی دلسرد شدند. گرچه خروج آمریکا تا کنون بر اقتصاد جهان تأثیر چندانی نگذاشته است اما در آمریکا منجر به کاهش محبوبیت دونالد ترامپ شده است.

سومین و بزرگترین اشتباه ترامپ لغو لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه  مشهور به اوباما کر بود که با لغو این لایحه یارانه پرداختی دولت آمریکا به شرکت‌های بیمه قطع خواهد شد و  آمریکایی‌های کم درآمد که تحت پوشش بیمه درمانی اوباماکر هستند، باید هزینه‌های بیمه‌ای بیشتری را بپردازند. صدور این فرمان از سوی دونالد ترامپ به خانواده‌های طبقه متوسط و پایین صدمه زیادی وارد می‌کند.

این 3 اقدام ترامپ شاید تاکنون تأثیر چندانی بر اقتصاد آمریکا نگذاشته است اما پیامدها و عواقب در روز سه شنبه 6 نوامبر 2018 (15 آبان 1397) و با برگزاری انتخابات مجلسین کنگره و سنا پدیدار خواهد شد. در این روز تمامی 435 کرسی مجلس نمایندگان و 33 کرسی سنا به رأی گذاشته خواهد شد. چنانچه ترامپ به رویه خود ادامه دهد ضربه بزرگی در آستانه انتخابات کنگره به حزب جمهوری خواه خواهد زد. در حال حاضر جمهوری خواهان با در اختیار داشتن 240 کرسی در برابر 194 کرسی حزب دموکرات اکثرین کنگره آمریکا را برخوردار هستند. همچنین در سنا 51 کرسی در اختیار حزب جمهوری خواه و 47 کرسی به حزب دموکرات تعلق دارد. چنانچه حزب دموکرات بتواند 24 کرسی بیشتر را در انتخابات پیشرو در اختیار بگکیرد آنگاه اکثریت کنگره آمریکا را تصرف خود خواهد داشت و با توجه به اختیاراتی چون: قانون گذاری، تصویب بودجه دولت، استیضاح رئیس جمهور و ابطال وتوی رئیس جمهور می‌تواند تأثیر بسیاری بر روند سیاست گذاری ایالات متحده داشته باشد از طرف دیگر تأیید انتصابات مهم مانند سفرا، قضات فدرال و سرپرستی نهادهای امنیتی بر عهده سنا می‌باشد. با توجه به مباحث مطروحه و افزایش تنش در ماه اخیر بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران و خدشه دار شدن چهره آمریکا به علت نقض مکرر برجام، چنانچه نوامبر سال میلادی جاری دموکرات‌ها اکثریت مجلسین را در اختیار بگیرند و با توجه اختلافات احتمالی که در آینده بین ترامپ و حزب دموکرات به خصوص در بحث سیاست خارجی و برجام به وقوع خواهد پیوست، چناچه دستگاه دیپلماسی ایران همچنان به اتخاذ مواضع حکیمانه و مدبرانه ادامه دهد این جنگ قدرت منجحر به کاهش قدرت ایاالات متحده منجر خواهد شد و انزوای این کشور در جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.

گرچه تا نوامبر زمان زیادی باقی مانده است اما ژنرال‌ها و افراد کار کشته حزب جمهوری خواه همچون: سم جانسون از ایالت تگزاس، لین جنکیز از ایالت کانزاس و از همه مهم‌تر «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگاه از ایالت کالیفرنیا که همواره به اتخاذ مواضع ضد ایرانی مشهور است و همواره برای اعمال تحریم ظالمانه علیه ایران نقش پر رنگی داشته است، ضمن اعلام بازنشستگی ابراز کرده‌اند که در انتخابات پیش رو شرکت نخواهند کرد.

حال باید منتظر ماند تا شاهد بود در ماه نوامبر چه اتفاقی خواهد افتاد و کاخ کاپیتول هیل شهر واشنگتن در اختیار کدام حزب قرار خواهد گرفت.

* دبیر سرویس سیاسی روزنامه مستقل

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار