اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
در ابتدای مصاحبه جناب آقای رضا داوودی دبیر محترم جمعیت دفاع از ملت فلسطین استان خوزستان گفت:

جا دارد در همین جا از تشریف فرمایی صبیه حضرت امام خمینی (ره) سرکار خانم دکتر زهرا مصطفوی رئیس ودبیر کل محترم جمعیت دفاع از ملت فلسطین وهیئت همراه که به استان خوزستان صمیمانه تشکر وقدردانی کنم.

در ضمن باید از حمایت ها و کمک های همه جانبه آیت الله موسوی جزایزی امام جمعه محترم اهواز و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و جناب آقای دکتر شریعتی استاندار محترم نیز قدردانی ویژه ای داشته باشم.

امروز ما افتخار می کنیم که دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین در استان خوزستان به دست یادگار حضرت امام خمینی (ره) افتتاح گردید. و خداوند منان را شاکرم که این مسئولیت سنگین بر عهده حقیر قرار گرفت.

جمعیت دفاع از ملت فلسطین به عنوان یک سازمان مردمی و غیر دولتی اهمیت بالایی در فرهنگ سازی در زمینه مقاومت اسلامی در داخل و خارج از کشور دارد چرا که از ابتدای انقلاب،دفاع از آرمان فلسطین،اولویت اول نظام بوده و نه تنها یک وظیفه شرعی است که یک اولویت انسانی نیز شمرده می شود.

شعبه اصلی این سازمان مردم نهاد 17 سال پیش در تهران آغاز به کار کرد و تاکنون برکات زیادی داشته وتصور می کنم که شاخه آن در اهواز باید زودتر از این باید تاسیس وفعالیت خود را شروع می کرد اما الان نیز دیر نیست وکار خداپسندانه است. اهواز در خدمت و دفاع از انقلاب شکوهمند اسلامی به حدی پیشتاز بوده که امام راحل رحمت الله علیه فرمود خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرد ودر زمینه دفاع از برادران دینی در فلسطین نیز با کمک مسئولان محترم استان دین خود را ادا خواهیم کرد. 

در ادامه دبیرجمعیت دفاع از ملت فلسطین استان خوزستان به سئوالات ذیل پاسخ گفت:

سوال : مردم ایران هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب به فلسطین توجه خاصی داشتند و همشیه خود را کنار این ملت و مقابل اسرائیل تعریف کرده اند؛ علت این همدلی ایرانیان با فلسطین چیست؟

همانطور که به درستی اشاره کردید مردم ایران توجه ویژه ای به فلسطین دارند و خود را مکلف به حمایت از این مردم مظلوم می دانند، تکلیفی که طرف دیگر آن مخالفت و مقابله با اشغالگران این سرزمین یعنی صهیونیست ها است. پرداختن به موضوع فلسطین و دنبال کردن تحولات این سرزمین و حمایت از تلاش های مردم این سرزمین برای آزاد سازی سرزمین خود و بازگشت عزتمندانه به وطن و خانه و کاشانه خود از ابعاد مختلف انسانی، دینی و حتی منافع و امنیت ملی دارای اهمیت است.

سوال : چگونه می توان بعد انسانی حمایت از فلسطین را تبیین کرد؟
مردم فلسطین حدود 70 سال است که سرزمینشان توسط صهیونیست ها اشغال شده و در شرایط سخت اشغال و آوارگی بسر می برند. این فرمان فطرت و وجدان انسان است که باید به یاری انسان های ستمدیده شتافت. رسالتی بزرگ که در این شعر سعدی شیراز جلوه ای خاص یافته است:

بنی  آدم  اعضای   یکدیگرند      که در آفرینش ز یک گوهرند
چوعضوی بدرد آورد روزگار            دگر  عضو ها  را  نماند  قرار

آیا وجدان شما و ما به عنوان یک انسان می تواند مشکل انسان یا انسان های دیگر را ببیند ولی نسبت به آن بی تفاوت باشد؟ اگر انسانی و یا جوامعی را دیدید که بی تفاوتی در برابر نیاز ها و مشکلات دیگران را برگزیده است، تردید نداشته باشید که در انتساب انسان به او یا آنها با تجدید نظر کنید. حدود 70 سال سرزمین مردمی را اشغال کرده اند و بخشی را از آن آواره ساخته اند و بخش دیگر را در شرایط اشغال و با شدید ترین شکل نژادپرستی قرار داده اند. این ملت چندین نسل است که زجر می کشد و رهایی از این زجر و درد تنها خواسته اوست. یعنی بازگشت به موطن و خانه و کاشانه خود و زندگی عزتمندانه در آن و بدست گرفتن سرنوشت خودش. این خواست بدیهی ایا طلب نمی کند که جوامع خود را در کنار این ملت مظلوم تعریف کنند؟ 

سوال: جایگاه دین در موضوع حمایت از مبارزات ملت فلسطین کجاست؟ 

آموزه های دینی تاکید دارد که افراد و یا جوامع اسلامی باید نسبت به محیط اجتماعی و تحولات جوامع بی تفاوت نباشد. بلکه تاکید دارد مسلمانان باید با حساسیت تحولات اجتماعی را دنبال کنند. خصوصا اگر مشاهده کنند که ستمی در جایی نه فقط علیه مسلمان روا داشته می شود باید برای حمایت از ستمدیدگان اقدام کند و اگر آن ستمدیده و یا ستمدیدگان مسلمانان را به یاری بخواهند اگر یاریشان نکنند، اساسا مسلمان نیستند. حدیث شریف می فرماید: اگر انسانی ( نفرمود مسلمانی) شما مسلمانان را به یاری خواست اگر به یاری اش نشتافتید مسلمان نیستید.
مردم فلسطین مردمی مسلمان هستند که سال ها است زیر ستم صهیونیست ها قرار دارند و یاری رساندن به برادران دینی هم یک امر واجب شمرده شده است . حدیث اشاره دارد که اگر مسلمانی صبح کند و در آن به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد، مسلمان نیست.

سرزمین فلسطین یک سرزمین اسلامی است و حرم شریف قدس در آن قرار دارد. جایی که محل عروج پیامبر و قبله نخست مسلمان است. ایه شریف قرآن به صراحت تاکید که " و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا" یعنی خداوند هرگز اجازه سلطه کفار بر مسلمان را نداده است. در فقه اسلامی از آن آیه قاعده نفی سبیل را استخراج کرده اند که بر پایه جهاد برای پایان دادن به سلطه کفار بر جهان اسلام اعم از سرزمین و شهروندان مسلمان را واجب دانسته اند. بر این اساس حمایت از مبارزات ملت فلسطین که خط مقدم تکلیف دینی قرار دارند تا یکی از مهمترین سرزمین های اسلامی را از اشغال آزاد سازند یک تکلیف دینی است که بر همه نسل ها نوشته شده است.

سوال: میان منافع و امنیت ملی ایران و موضوع حمایت از فلسطین چه نسبتی وجود دارد؟ زیرا برخی معتقدند که حمایت از فلسطین با منافع ملی ایران همراستا نیست و بعضا در تعارض با هم قرار دارند؟

برای پاسخ به این سوال بسیار مهم که عمدتا شبهات رایج در کشور نیز بر مدار همین سوال می چرخد؛ می بایست به اهداف استعمار غرب از تاسیس اسرائیل در منطقه توجه کرد. مهمترین و اصلی ترین هدف از تاسیس اسرائیل، نهادینه کردن جنگ و ناامنی در سطح منطقه است تا از رهگذر آن منافع قدرت های استعماری تامین شود. لوید جرج نخست وزیر وقت انگلیس سال ها پیش از اشغال فلسطین و تاسیس اسرائیل اعلام کرد که تاسیس یک پادگان مستعمره یهودی نشین در سرزمین فلسطین برای منافع انگلیس حیاتی است. بالفور وزیر خارجه وقت بریتانیا نیز در سال 1917 طی مقاله ای تاکید کرد که صهیونیسم خوب یا بد، زشت یا زیبا ریشه در آرزوهای ما دارد بر این اساس تاسیس یک دولت یهودی در سرزمین باستانی فلسطین برای منافع انگلیس بسیار مهمتر از 700 هزار عرب متعصبی است که در این سرزمین کهن زندگی می کنند.

بر همین اساس اسرائیل به صورت یک پادگان نظامی طراحی شده است که همه ساکنان آن نظامی محسوب می شوند. زنان و مردان تا 50 سالگی سرباز محسوب می شوند. این پادگان نظامی ماموریت دارد تا منطقه را ناامن ساخته تا در فرایند این ناامنی:

1- نفت و گاز منطقه به صورت مستمر و بدون وقفه به صنایع غربی صادر شود.
2- این انرژی با قیمتی بسیار ارزان تر از قیمت واقعی اش به صنایع غرب تزریق می شود.
3- این انرژی به صورت خام صادر می شود و کشورهای صادر کننده از ارزش افزوده فراورده های آن محروم بوده و نیاز های خود را به فراورده های نفتی را با قیمت گزاف باید از صنایع غربی تامین کنند.
4- زیر ساخت های توسعه در کشورهای منطقه وجود نداشته و این مساله موجب می شود که کشورهای منطقه علی رغم ثروت انرژی از توسعه نایافتگی رنجور باشند.
5- به دلیل نا امنی امکان سرمایه گذاری در منطقه وجود ندارد از این روی بخش عمده ای از درآمد ها به صورت سپرده یا سرمایه گذاری مجددا به غرب باز می گردد.
6- ناامنی مدیریت شده موجب شده که کشورهای منطقه بازار خوبی برای کالاهای تولید شده خارجی در همه ابعاد آن اعم از محصولات مصرفی و سلاح شوند.
7- ناامنی و نبود زیر ساخت های توسعه موجب شده که جوانان جوامع اسلامی پس از اخذ مدارک تخصصی به خارج رفته و کشورهای خارجی از این ثروت بادآورده نهایت بهره را برده و روز به روز روند توسعه را شتاب دهند در حالی که جوامع اسلامی هر روز عقب مانده تر از گذشته خواهند بود.

سوال: به عنوان سوال آخر بفرمائید که هدف از تاسیس دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین در استان خوزستان چیست؟

موارد که در بالا به اشاره کردم، به ما تاکید می کند که فلسطین تنها اشغال یک سرزمین نیست. تنها آوارگی یک ملت نیست. بلکه تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین یک تهدید جدی برای امنیت و منافع ملی و دینی است و مقابله با آن یک ضرورت همیشگی است. فهم درست این مساله می تواند نسبت ما را با بحران فلسطین معین سازد. اما دشمن بیکار ننشته و با تعریف و ترویج شبهاتی تلاش دارد افکار عمومی را نسبت به ابعاد این خطر جدی یعنی اسرائیل، منحرف سازد. ایجاد دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین در استان خوزستان در واقع با هدف ترویج معارف فلسطین و آگاهی بخشی به مردم مجاهد و مقاوم خوزستان در باره تحولات فلسطین و بالا بردن حساسیت ها نسبت به این مساله مهم جهان اسلام است تا تلاش های دشمن در جهت شکاف و شقاق میان مردم و آرمان های انسانی، دینی و ملی را خنثی سازد.  

البته این اقدامی بود که باید بسیار زودتر انجام می گرفت. جمعیت دفاع از ملت فلسطین در سال 1379 تاسیس شده است و در این مدت کارنامه پرباری از خود بر جای گذاشته است. در طی این سالها کوشیده ظرفیت های خود را افزایش دهد و در این راستا اقدام به ایجاد یک خبرگزاری به نام قدس ، ایجاد انتشارتی به نام قبله اول در حوزه چاپ کتاب های تخصصی فلسطین و خاور میانه، تلاش در جهت بسیج ظرفیت های مردم نهاد در عرصه بین الملل وغیره داشته است. تاسیس دفاتر آستانی با هدف خارج سازی فعالیت ها از مرکز کشور و ترویج معارف فلسطین با همکاری و فعال سازی ظرفیت های استانی حدود 2 سال است که در دستور کار دفتر مرکزی قرار گرفته است. اقدامی که نشان دهنده دغدغه دکتر زهرا مصطفوی، صبیه محترم بنیانگذار جمهوری اسلامی و رئیس و دبیر کل محترم جمعیت دفاع از ملت فلسطین است. اقدامی که هر چند دیر اما یک ضرورت تاثیر گذار است. امیدوارم این دفتر با کمک مسئولین و مردم استان در ماموریت های خود موفق باشد.

در پایان بنده به نمایندگی از جمعیت دفاع از ملت فلسطین در خوزستان ضمن اعلام آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه، از همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و همچنین همشهریان و هم استانیهای عزیز، عاجزانه درخواست می کنم که در این کار نیک وخداپسندانه کمک نمایند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار