اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که به نظر من ارتباطات ناسالم، تیم استقلال خوزستان را به این جا کشانده است، گفت: من معتقدم ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد، در حالی که کسی حق ندارد با احساسات و سرمایه اجتماعی مردم خوزستان بازی کند.
همایون یوسفی در جلسه شورای معاونان اداره کل ورزش و جوانان استان که امروز (چهارشنبه) با حضور افشین حیدری در محل این اداره کل برگزار شد، اظهارکرد: اگر می خواهیم ورزش در هر منطقه و کشوری توسعه پیدا کند باید سایر حوزه ها نیز در آن کشور به صورت همزمان توسعه پیدا کنند. اگر بخواهیم ورزش را به تنهایی گسترش دهیم، این توسعه و پیشرفت پایدار نخواهد بود و توسعه زمانی پایدار است که به صورت همه جانبه باشد.

وی بیان کرد: اگر چرخ ورزش علی رغم موفقیت های که در تمام کشور و استان داشته ایم، در تمام کشور خوب نمی چرخد، علت این است که در سایر حوزه های اجتماعی و اقتصادی توسعه همزمان نداشته ایم. در حال حاضر تعریف ورزش نسبت به 20، 30 سال پیش تغییر کرده است؛ یعنی یکی از اهرم‌هایی که توان سیاسی و دیپلماسی کشورها را افزایش می‌دهد، بحث ورزش است. کشوری که از نظر ورزشی توسعه‌یافته ‌تر باشد، توان سیاسی و جایگاهی دیپلماسی آن نیز در دنیا افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس ادامه داد: اهمیت توجه به ورزش در دنیا روزافزون است و اگر بخواهیم توسعه پایدارتر و توان بیشتری را برای کشور متصور باشیم، باید به اهمیت ورزش توجه کنیم. همچنین نکته دیگری که شاید در 10، 20 سال اخیر در دنیا اتفاق افتاده، این است که ورزش تقریبا به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده است ولی اکنون می‌بینیم که بحث اقتصادی شدن ورزش در تمام رشته‌ها به صورت فراگیر در دنیا در حال انجام است. ما هم اگر نخواهیم به موضوع اقتصاد ورزش در کشور توجه کنیم، اقتصاد پایداری را نخواهیم داشت. پس باید به سمت اقتصاد ورزش برویم که این مهم در صورتی محقق می‌شود که در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز توسعه همزمان پیدا کنیم.

وی گفت: موضوع مهم دیگری که در آینده تحولات بنیادین در ورزش ایجاد می کند، این است که شاید بازدهی اقتصاد ورزش از سایر حوزه‌های اقتصادی بالاتر باشد. بنابراین در آینده اهمیت اقتصاد ورزش در دنیا بیشتر از این خواهد شد. این موضوع شاید بتواند جایگاه ورزش را در دنیا ارتقا دهد. همچنین دولت ها به تنهایی نمی‌توانند ورزش را گسترش دهند و اگر بخواهیم ورزش توسعه پیدا کند، باید مردمی شود. دلیل توسعه ورزش برخی کشورها، مردمی شدن ورزش است، یعنی تیم‌داری و پرورش قهرمان را به مردم سپرده اند.

یوسفی با بیان این که در حال حاضر می‌بینیم در ساختار ورزش کشور تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هنوز دولتی هستند، گفت: اقتصاد ما نیز باید مردمی شود و در کنار آن ورزش هم مردمی خواهد شد. به همین دلایل اگر می‌خواهیم ورزش توسعه پایدار داشته باشد باید به سمت مردمی شدن ورزش برویم که این بحث نیز مهم است. در سطح دنیا برای توسعه ورزش بیشتر بر توسعه ورزش همگانی‌شان دارند، یعنی مردم را به ورزش کردن عادت می‌دهند و از درگیر شدن مردم با ورزش، هم قهرمان معرفی می‌شود و هم ساختار ورزش‌شان شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: بنابراین دیدی که نسبت به توسعه ورزش داریم باید در کلان کشور تغییراتی کند. متاسفانه در حوزه ورزش، بحث همگانی و رواج ورزش را کاملا فراموش کرده‌ایم و ورزش ما بیشتر حالت گلخانه‌ای پیدا کرده است. یعنی تعداد معدودی ورزشکار را در شهرستان یا استان جمع می‌کنیم، تحت آموزش قرار می‌دهیم و برای ما چند مقام کسب می‌کنند. در صورتی که این موضوع ارزشی ندارد و این توسعه پایدار ورزش نخواهد بود و وقتی بتوانیم ورزش را همگانی کنیم، موفق بوده‌ایم.

نماینده مردم اهواز گفت: اکنون مشاهده می‌کنیم که ورزش محلات و دانشگاهی تعطیل شده است، در حالی که کشورهای پیشرفته دنیا اگر در ورزش پیشرفت کرده‌اند، بر سه اصل ورزش محلات، دانشگاهی و  دانش‌آموزی بوده است. به هر حال تا دید کلان ما نسبت به ورزش تغییر نکند، تغییر بنیادی در کلان ورزش کشور نخواهیم داشت.

وی افز.د: یکی از موضوعاتی که شاید نیاز به تجدید نظر داشته باشد و من چندین بار نیز آن را خدمت وزیر ورزش عرض کرده ام، این است که هیچ سنخیتی بین ورزش و جوانان وجود ندارد، یعنی با ساختارهایی که تعریف کرده‌ایم، هم به حوزه ورزش و هم به حوزه جوانان آسیب می‌زنیم. شاید اقدام مهمی که بتواند به تمام کشور کمک کند، این باشد که ساختار ورزش و جوانان را اصلاح کنیم و امیدواریم بتوانیم در این راستا قدم برداریم.

یوسفی عنوان کرد: با توجه به این که ساختار اقتصادی‌مان ضعیف است، اکنون نمی‌توانیم تمام ورزش را به بخش خصوصی بسپاریم و هرجا در کشور این مهم را به بخش خصوصی سپرده‌ایم، ضرر کرده‌ایم و نمونه آن را در فوتبال یا رشته‌های دیگر نیز دیده‌ایم. بیشتر افرادی که به عنوان بخش خصوصی وارد ورزش می‌شوند، بیشتر آن ها افرادی فرصت‌طلب هستند که می‌خواهند به واسطه ورزش، هم برای خودشان شهرتی پیدا کنند و هم این که به صورت حداقلی در ورزش خرج می‌کنند و حداکثر آن را در جاهای دیگر کسب می‌کنند که نمونه آن را در این استان کم نداشته ایم. پس باید حواسمان به این آدم‌های فرصت‌طلب باشد و اینکه هر کسی را وارد ورزش نکنیم.

وی گفت: خوزستان به چند دلیل سابقه ورزشی‌اش از گذشته درخشان بوده است؛ در سال های دور در تمام رشته‌های ورزشی به جز کشتی آزاد، حداقل 50 درصد تیم‌های ملی خوزستانی بودند و این مهم به چند دلیل بود. خوزستان در آن زمان در بیشتر بخش‌ها توسعه‌یافته بود و دلیل دیگر هم که شاید هنوز وجود دارد، تنوع ژنتیکی موجود در خوزستان است که  وجود قومیت‌های مختلف این تنوع را ایجاد می‌کند.

عضو هیات رییسه فراکسیون ورزش مجلس ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، بحث افزایش اعتبارات ورزش را داشتیم که رقمی نزدیک به 1400 میلیارد تومان به اعتبارات ورزش کشور اضافه کرد که رقم بی‌نظیری بود. اهمیت موضوع برای وزارت ورزش و همچنین مجلس بسیار بود. در این زمینه باتوجه به عنایت مسوولان ورزش کشور، وظیفه دفاع از این موضوع در مجلس به من سپرده شد که خدا را به تصویب هم رسید. این مبلغ می‌تواند انقلابی در ورزش کشور ایجاد کند و یک فرصت است که حتما باید از آن استفاده کنیم. اگر همه دست به دست هم دهیم، در طی چهار، پنج سال می‌توانیم چهره ورزش استان را هم متحول کرد.

وی در ادامه با بیان این که به نظر من ورود سیاسیون به ورزش آفت است، گفت: خواهش من این است و به وزیر هم عرض کرده ام که از ورود افراد سیاسی به ورزش جلوگیری شود. در استان نیز چنین درخواستی را دارم. ورود سیاسیون به جز آسیب هیچ چیزی برای ورزش استان ندارد و خواهش می‌کنم از این موضوع در استان مراقبت شود و نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

یوسفی بیان کرد: متاسفانه به دلایل مختلفی، اخبار منفی از استان خارج می‌شود و وجود اخبار ورزشی، اخبار مثبتی است که می‌تواند به کشور مخابره شود. به همین دلیل از مدیریت ورزش و جوانان خوزستان درخواست دارم که برنامه های کشوری خود را گسترش دهد و بیشتر تبلیغ کند. همچنین هر چقدر بتوانیم فضا و اماکن ورزشی را در اختیار مردم قرار دهیم، بهتر است و خواهشم این است که انحصارها در ورزش کمتر شود و اماکن ورزشی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: همچنین نظر وزارت ورزش نسبت به خوزستان مثبت است، البته تمام دولت می‌خواهد برای خوزستان کار کند و در تمام وزارتخانه‌ها نظر مثبتی نسبت به استان وجود دارد و ما نیز برای رفع مشکلات مان باید بتوانیم از راه صحیح و با استدلال وارد می‌شویم

نماینده مردم اهواز گفت: اگر تمام امکانات کشور را وارد خوزستان کنیم، با توجه به زیرساخت‌هایی که در استان داریم، وضعیت استان خیلی تکان نخواهد خورد، چراکه زیرساخت‌های ما به ویژه در بعد انسانی در حوزه‌های مختلف خیلی قوی نیست. باید توجه کنیم که دولت می‌خواهد برای ما کار انجام دهد و خودمان هم باید بتوانیم از این فرصت بهره ببریم. 

وی با بیان این که ریاست هیات‌های ورزشی استان را به اهل فن آن سپرده شود، عنوان کرد: باید از ورود افراد سیاسی و تبلیغاتی که سال‌ها گریبانگیر این استان بوده اند، جلوگیری شود. این افراد جز تضعیف هیات‌های ورزشی کاری انجام نخواهند داد و آورده‌ای نخواهند داشت. بهتر است کار به پیشکسوتان و قهرمانان رشته های ورزشی سپرده شود.

یوسفی بیان کرد: حضور ورزشکاران خوزستانی در رده‌های سنی پایه خوب است ولی پس از رسیدن آن ها به رده بزرگسالان، تعداد ورزشکاران ما کم می‌شود؛ من به وزیر هم گفته‌ام علت این است که مناسباتی ناسالم در رده سنی برزگسالان وجود دارد و ورزشکاری که یکدفعه تمام رده‌ها را طی کرده است، در رده بزرگسالان به یکباره حذف می‌شود.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید اگر ورزشکاران بزرگی همچون مسی و رونالدو نیز به ایران بیایند و ساختار سیاسی از آن ها حمایت نکند، در طی یک سال حذف می‌شوند. شک نکنید که به همین صورت می‌شود. به همین دلایل وظیفه ما پیگیری این موضوع است. من چندین بار هم به مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان گفته‌ام که اگر ورزشکاری مستعد است به ما معرفی کنید

نماینده مردم اهواز در ادامه در خصوص وضعیت تیم فوتبال استقلال خوزستان نیز گفت: بحث فوتبال در استان خوزستان یک نیاز امنیتی برای ما است و اگر تیم‌های فوتبال‌مان را از دست بدهیم، ممکن است بحث‌های بسیاری را در استان شاهد باشیم. خدا را شکر اکنون شرایط تیم های فوتبال فولاد و نفت آبادان خوب است و تیم مسجدسلیمان نیز احتمالا لیگ برتری خواهد شد و وضعیت شهرداری ماهشهر در لیگ یک نسبتا خوب است ولی تیم فوتبال استقلال خوزستان به شدت دجار رانت شده است. 

وی افزود: چندین بار هم به آقای حیدری گفته‌ام که روی بحث استقلال خوزستان برای من علامت سوال بزرگی است و به نظر من ارتباطات ناسالم، تیم استقلال خوزستان را به این جا کشانده است و می‌بینم که مسوولان آن تعمدا جواب نمی‌دهند. پشت این موضوعات ارتباط ناسالم را هم می‌دانیم. حقیقتا تا پس از عید صبر می‌کنم و اگر دیدم که وضعیت استقلال خوزستان به این شکل ادامه پیدا کرد، نامه‌ای به سازمان بازرسی کشور خواهم نوشت تا روی مسائل استقلال خوزستان تحقیق شود. من معتقدم ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.

کسی حق ندارد با احساسات و سرمایه اجتماعی مردم خوزستان بازی کند و ما بدهکار هیچ کسی جز مردم نیستیم. 

/ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار