اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶

شوشان - ابوالفضل بابادی شوراب :

به علت آنکه دست کم تا قبل از یکصد و پنجاه سال پیش، فرهنگ، تاریخ و گذشته جامعه لر بختیاری عموما بصورت شفاهی بوده و نویسندگان پیش از آن به کتابت اش نپرداختند، موجب گردید تا مسائل تاریخی این جامعه‌ در میان اقوام دیگر ایران کمتر طرح، بیان و مورد استفاده قرار گیرد.

در صورتی که نگارنده به جرئت معتقد است که جغرافیای این قوم _لر بختیاری _جزء اولین مناطقی بوده که انسان متمدن در آن می زیسته و سنگ بنای حضور این قوم، با اسامی دیگری، در تاریخ کهن این سرزمین شکل گرفته است.

یکی از جغرافیاهایی_در جغرافیای لربختیاری- که از گذشته های دور هویت شهری و مدنیت در آن وجود داشته و محل حضور اجتماعات انسانی بوده، سرزمینی در منتهی الیه منطقه شیم بار در استان خوزستان به نام للر بوده است.

اجتماع انسانی و شیوه رایج زیست فرهنگی_باستانی در آن به شکل مدل روستانشینی بوده، بطوری که همواره بعنوان بیان شروع هر رخداد باستانی، شکل گیری آن رخداد را با شروع بنای این منطقه مثال می زنند، بطور مثال برای بیان اتفاقات دور می گویند که زمان آن اتفاق به بنای سنگ روستای للر(هم سن برد للر است)می رسد.

مردم این منطقه در عین حال داشتن هویت تباری بهداروند، اما به للری نیز معروف می باشند.

در گذشته این منطقه علاوه بر توسعه کشاورزی، باغداری و پرورش دام، مرکزی برای تجارت بختیاری ها نیز بوده است، بطوری که بازار آن جهت داد و‌ ستد و مبادله اجناس در منطقه بختیاری رونق فراوانی داشته، ولی بدلیل اینکه در زمان توسعه کشور و احداث جاده های آسفالت و شوسه، از دسترس خارج بود، از قطار توسعه و تمدن عصر جدید عقب ماند و رونق کسب و کار و موقعیت تجاری خود را از دست داد، به همین جهت نقاط و بازارهای شهرهایی جدید و قابل دسترس تر، جای این مکان قدیمی تجارت بختیاری را گرفتند و امروزه غالب مردمان آن از این منطقه کوچ کرده و یا صرفا به شغل های باغداری، کشاورزی و دامداری می پردازند.

قابل ذکر است، با توجه به شواهد موجود، قدمت شکل گیری یکجانشینی در جغرافیای للر، به اندازه شهرهایی همچون شوشتر، شوش و ایذه می باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار