اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
استاندار خوزستان:
شریعتی با اشاره به تبعات و آثار مخرب ریزگردها بر مردم استان گفت: ریزگردها سلامت و امنیت روانی و جسمی مردم خوزستان را نشانه رفته است.
غلامرضا شریعتی عصر امروز یکشنبه در نهمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان در سالن جلسات استانداری اظهار کرد: در حوزه سلامت، امسال را نسبت به سال گذشته بهتر سپری کردیم و آمار مراجعات بحران بیماری های تنفسی که در ابتدای پاییز امسال داشتیم نسبت به سال قبل کاهش یافته بود.

وی افزود: امسال توانستیم بحران بیماری های تنفسی را مدیریت و کنترل کنیم و از ۲۰ هزار نفر آمار مراجعه به ۲۵۸ نفر رسیدیم که این کار بین بخشی و دسته جمعی در قالب شورای سلامت استان بود و در این کار همه دستگاه ها پای کار بودند و مشارکت داشتند.

استاندار خوزستان با اشاره به استمرار بروز پدیده ریزگردها در استان و آثار منفی آن بر جامعه و اقتصاد استان و مهاجرت مردم از خوزستان تصریح کرد: ما یک دغدغه اساسی در حوزه سلامت داریم و آن ریزگردها است که سلامت و امنیت روانی و هم سلامت جسمی مردم را نشانه گرفته و به خطر انداخته انداخته و جز دغدغه های مردم شده است.

استاندار خوزستان گفت: این همان نشانه رفتن سلامت روانی مردم است و جامعه را در تردید نگهداشته وظیفه ما است و باید تلاش کنیم که این دغدغه را از ذهن مردم بزداییم و به طور کامل برطرف کنیم.

شریعتی اضافه کرد: دولت به شکل فوری در این زمینه در سال های ۹۵ و ۹۶ وارد کار شده و برای سال ۹۷ هم برای مبارزه با ریزگرد ها و فرونشاندن آن برنامه ریزی جدی کرده و از هیچ تلاش دیگری که دغدغه ذهنی و روحی مردم را از بابت ریزگردها برطرف کند، فروگذار نخواهد کرد و در این مسئله جدی و صادق است.

وی بیان کرد: نهال کاری و مالچ پاشی به طور ویژه و کم سابقه ای در استان کار شده و بسیاری از انتقاداتی هم که به آن وارد می شود وارد است و جای بحثی در این زمینه نیست و باید باشد تا مجریان خود را اصلاح کنند اما تخریب و تخطئه اصلا شایسته و به صلاح جامعه نیست.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت نظارت عمومی بر طرح نهالکاری و اقدامات مبارزه با ریزگردها در کانون های ریزگرد در اهواز ادامه داد: باید مردم نظارت کنند و تذکر دهند و ما را بخواهند و زیر سوال ببرند و انتقاد برای اداره درست و مناسب جامعه لازم است.

شریعتی بیان کرد: اینکه بدون کار کارشناسی و تخصصی اظهار نظر  اجتماعی کنند جامعه را دچار تنش می کند فکر می کنم کار درستی نباشد.

وی تاکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا طی برنامه ای چند ساله مسئله ریزگردها را با بهره مندی از خرد جمعی و نظرات کارشناسی حل و ذهن مردم را از این بابت آسوده کنیم.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان با اشاره به برخی انتقادات فعالان زیست محیطی نسبت به اقدامات دولت در استان در زمینه مبارزه با ریزگردها از جمله طرح نهال کاری کانون های فوق حاد ریزگرد جنوب شرق اهواز گفت: اینکه مسائل مرتبط با نهال کاری به جامعه اینگونه تزریق و رسانه ها بدون توجه به نظرات صحیح و تخصصی  مسائلی را جور دیگری به مردم بگویند درست نیست.

شریعتی افزود: صدا و سیما باید در این خصوص کارشناسان امر و متخصصان محیط  زیست را بخواند و منابع طبیعی باید در خصوص اقداماتی که در زمینه مبارزه با ریزگردها تاکنون داشته به مردم توضیح دهد و از مدیرکل منابع طبیعی و مدیران دستگاه های مرتبط به طور جدی و اکید می خواهم به مردم گزارش و توضیح دهند و هیچگونه کوتاهی در این زمینه را نمی پذیرم.

وی تصریح کرد : اگر شرایط مطلوب نباشد آنها باید تنگناها، مشکلات و محدودیت ها را مد نظر قرار دهند و اگر اقدامات ما در زمینه مبارزه با ریزگردها مطلوب نباشد برویم درختان دیگری بکاریم و کارهای دیگری انجام دهیم و انسان باید با توجه به شرایط بهترین تصمیم را بگیرد.

ریزگردها نتیجه غفلت ۲۰ ساله

به گفته استاندار خوزستان ریزگردها در نتیجه ۲۰تا ۳۰ سال غفلت و کم توجهی ایجاد شده در حالی که آورد آب در استان از ۳۰ میلیارد به ۱۶ میلیارد مترمکعب به علت خشکسالی رسیده که تبعات خاص خود را به همراه دارد.

شریعتی تاکید کرد: در کارهایی که برنامه ملی و برای نجات استان و اداره و  بهتر مردن شرایط زندگی مردم هست و باید به جای دعوا و تقابل در کنار هم باشیم و کمک کنیم در عین حال که انتقادات کارشناسانه و منطقی لازم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این اصرار و فشار و درخواست نباید رها شود، گفت: مسئولان نفت باید برای حل مشکلات زیست محیطی استان تلاش کنند چون بالاخره خانواده های خودشان هم در همین شهر زندگی می کنند و انتظار داریم متولیان نفت برنامه زمان بندی شده برای این طرح های حذف فلرهای نفتی ارائه دهند و طرح به طرح برنامه بدهند وبگویند کی تمام می شود.

مسئولان نفت به جلسه بیایند

استاندار خوزستان اضافه کرد: انتظار داریم مسئولان مناطق نفت خیز جنوب به شورای سلامت بیایند و در خصوص اقدامات خود برای حذف فلرهای نفتی گزارش دهند و اگر با مشکلاتی هم روبرو شدند و امکان پیگیری نداشتند به مسئولان استان بگویند تا ان را پیگیری کنند.

شریعتی با بیان اینکه نفت هم جز ما است و از این مسائل زیست محیطی رنج دیدند باید به نحوی عمل کنیم که شایسته خوزستان است و باید در کنار هم باشیم و به جای تقابل براب بهبود محیط زیست و شرایط زندگی در استان تلاش کنیم.

وی عنوان کرد: با متهم کردن همدیگر کاری از پیش نمی بریم البته آنچه منافع عمومی این همه باید در برابر آن سر خم کنیم و مسئولان مرتبط باید در این زمینه برنامه ریزی کنند و گزارش دهند.

شریعتی با بیان به اینکه در طول چهار سال گذشته پنج هزار هکتار و در طول ۴۰ سال گذشته ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی بیابانی مالچ پاشی شد، گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان تا پایان سال ۹۷ مالچ پاشی و نهالکاری می شود که این کار در تاریخ خوزستان بی نظیر است و در هیچ سالی چنین کار صورت نگرفته است.

استاندار خوزستان بیان کرد: در بحث ریزگردها قراردادی بین دولت و منابع طبیعی بسته شده که قرارگان خاتم الانبیاء مجری آن است و ۲۱ هزار هکتار از کانون های فوق حاد و حاد بحرانی تولید کننده ریزگرد در استان نهالکاری می شود که با آن ۵ هزار هکتار در مجموع ۲۶ هزار هکتار نهالکاری می شود.

وی با بیان اینکه۱۲ هزار هکتار هم آب اندازی می شود که با این حساب ۴۲ هزار هکتار مصوبه دولت به طور کامل اجرا می شود، اضافه کرد: در دولت از صندوق توسعه ملی بودجه ریزگردها تصویب شده و باید تلاش کنیم این دغدغه را برای استان سامان دهیم و مدیریت کنیم.

شریعتی گفت: در این که رفع معضلات و مشکلات زیست محیطی ناشی از فلرهای نفتی و فعالیت های نفتی دغدغه مسئولان نفت است و برای این کار تلاش و برنامه ریز می کنند، شکی نداریم و من از ابتدای ورود به استانداری از نزدیک در جریان تلاش های آنها هستم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار