شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹

شوشان - آرش قلعه گلاب :

دیگر اغراق نیست اگر بگوییم دوره و زمانه عوض شده است. عوض شده است دیگر؛ تعارف که با هم نداریم. همه هم در این عوضی بازی یا به تعبیری محترمانه‌تر، بازی عوضی، شریکیم. از زن و مرد و پیر و جوان گرفته تا مسئول دولتی و خصولتی و غیردولتی، تا برسد به آدم‌های حقیقی و حقوقی. تا توانستیم گند زده‌ایم به همه چیز، از عرف و شرع گرفته، تا یک به یک سنت‌ها و آیین‌های ملی ریز و درشت مان. از رسم مردانگی و رفاقت بگیر تا احترام به بزرگ‌ تر و هزار رسم و رسوم دیگر. بازار عرف و شرع زندگی‌مان عینهو بازار کالاهای شرق دور، پر شده است از پندار و گفتار و کردار حال بهم زنه چینی. چپ و راست هم در یک " خود جلوه‌گری سانتی‌مانتال قزمیت دوزاری نیچه مآبانه" انگشت اتهام را مدام می‌گیریم به سوی این و آن؛ انگار که نسب مان از پدر می‌رسیده است به مارکس و از مادر به مولوی.

بگذریم؟! نه عزیزم نگذریم.

 این عبارات بالا را اول به خودم نسبت می‌دهم بعد به دیگران. آخر من هم جزو همین دیگرانی هستم که در بالا بدان‌ها اشاره کردم. با این توضیح که؛ شما را نمی‌دانم ولی من کمی بیشتر.

شکر خدا، همه هم چندتایی صفحه و کانال در فیسبوک و تلگرام و اینیستاگرام وهزار کوفت و زهرمار دیگر داریم و عدل منتظریم تا " پاول دورف" دیگری ظهور کند تا به مدد صد میلیون گوشی وارداتی، کانال جدیدی برای افاضات و جفنگیات مان جور کنیم و بهانه‌یی دیگر برای بی عملی‌مان.

همه چیزمان وارداتی است. از گوشی همراهی که با آن پُز می‌دهیم تا برند شلواری که سعی می‌کنیم با پیراهن مان سِت باشد. از ماشینی که وارد می‌کنیم تا مسئولی که وارد نمی کنیم. از "بت‌منی‌" که می شناسیم و افراسیابی که نمی‌شناسیم. بی‌گمان سخت ترین کار ممکن در این سرزمین این است که؛ ببینیم ما دقیقا با چه چیزی پُز نمی‌دهیم

استاد به گردن هم انداختنیم. فکرتان پیش گل فروشی نرود. منظورم مان دکان هزار نبش مشکلات است. همه مقصرند جز خودمان. همه بی‌کلاسند، بی‌سوادند، امُلند، فشلند، بی‌شعورند، چپلند، زشتند، دهاتی‌اند، نانجیبند، بی‌عارند، بی‌کارند، بی‌همه چیزند و ما با همه چیز.

درست است که همه‌چیز عوض شده است و زمانه عوضی‌تر. اما فراموش نکنیم که یک چیزهنوز عوض نشده است. ما هنوز عوض نشده ایم. ما بی‌عملیم. ابلوموُفیم.همین

ابلوموف: با احترام به آن‌هایی که می‌دانند، آن‌هایی که نمی‌دانند به خودشان زحمت داده کلمه‌ی"‌ابلوموف" را در گوگل جستجو کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار