اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵

شوشان – سید طاهر موسوی زاده :

از امروز اجرای طرح سفرهای نوروز 97 آغاز می شود و روز گذشته رزمایش بزرگ ترافیکی و خدماتی این طرح با حضور نهادهای تشکیل دهندۀ ستاد اجرائی برگزار شد و مسئولان این نهادها ضمن اعلام آمادگی برای تأمین امنیت سفر هموطنان عزیز و اعمال نظم و قانون، توصیه های شایان توجهی نیز به مسافران داشتند.

تعطیلات سال نو، فرصت بسیار مناسبی است برای مسافرتهائی که بمنظور دید و بازدید، زیارت اماکن مقدّسه، تفریح و استراحت در مناطق دلچسب انجام می شود. امّا تراکم مسافرتها در این زمان محدود، بعضاً باعث بروز حوادث جادّه ای مصیبت باری می شود که سال نو را در کام بسیاری از خانواده ها تلخ می کند. و باوجود تلاشهای زیادی که جهت کاهش این حوادث صورت می گیرد و موفقیّتهای خوبی که بدست آمده هنوز نرخ تصادفات و حوادث ترافیكی چشمگیر بوده و از آن به عنوان فاجعه ای ملّی یاد شود.

از آنجا که میزان خسارات مادی و معنوی ناشی از این فاجعه برای همه قابل لمس است، لذا همه‌ساله، در آستانۀ سال نو و تعطیلات نوروزی و با فرض افزایش چشمگیر حجم مسافرت‌های خانوادگی و تراكم وسائط نقلیه در جادّه‌ها، اقدامات قابل تقدیری توسط نهادها و سازمان‌های ذیربط صورت می گیرد تا با كاهش تلفات جاده ای از عمق این فاجعه و خسارات محسوس انسانی و مالی آن كاسته شود و هموطنان عزیز بتوانند با آسودگی سفر و تعطیلات نوروز را به پایان رسانند.

این تلاش‌ها که جهت كاهش میزان آسیب‌های جسمی و خسارتهای اقتصادی صورت می گیرد، البته ضروری و قابل تقدیر است، اما آنچه معمولا مورد غفلت قرار می گیرد و یا كمتر به آن پرداخته می شود، تامین سلامت روان مسافران است كه ممكن است در سفرهای تفریحی و با فراهم شدن زمینه تخلف از موازین شرعی، در معرض آسیب قرار گیرد، آسیبی که چون خسارات آن فوری و برای همگان محسوس نیست غالباً مورد بی توجّهی قرار می گیرد.

نشان دادن حسّاسیت نسبت به تخلّفات رانندگی به منظور پیشگیری از تصادفات و خسارات ناشی از آن و تامین نیازهای مادی مسافران در مسیر مسافرت و تضمین سلامت آنها بسیار بجاست، اما نسبت به تخلفات از حدود شرعی و بی بند و باری‌های گناه آلودی كه كراراً در مسیر مسافرت‌های تفریحی سالیانه و در تجمعات مسافران و در مراكز گردشگری و تفریحی رخ می دهد نیز، به طریق اولی، باید حسّاسیت نشان داده شود و نهادهای متولّی امور فرهنگی، با به‌كارگیری وسیع امكانات رسانه ای و جلب همکاری مردم و نهادهای مسیر و مقصد مسافرت ها، برای تامین سلامت روحی و روانی مردم در طول مسافرت و پیشگیری از آلوده شدن یك امر مباح و مورد تایید(سفر و تفریح)، به گناه و تخلّف از فرامین الهی، به اقدامات پیشگیرانه و مؤثّر دست زنند، بویژه آنکه معلوم شده که تعمّدی در کار است تا با تبلیغ رسمی تفکیک ناپذیریِ شادی و تفریح از گناه، تخلفات شرعی در کشور اسلامی ایران قبح زدائی شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار