اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎ که رویدادها بر بازارهای جهانی تأثیرگذارند خوزستان را استانی قوی در برگزاری رویدادهای فرهنگی توصیف کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎ که رویدادها بر بازارهای جهانی تأثیرگذارند خوزستان را استانی قوی در برگزاری رویدادهای فرهنگی توصیف کرد. 

علی‌رضا ایزدی اظهار کرد: سعی کردیم نوروز متفاوتی را در خوزستان داشته باشیم. امیدوارم که تصویر جدیدی را از خوزستان زیبا در سال 97 به مردم عزیز ایران و حتی جهانیان ارائه دهیم.

وی در خصوص اساس کار نوروزگاه‎هایی که در مناطق متعددی از خوزستان برگزار شد گفت: در قالب وظایف اصلی سازمان میراث فرهنگی و ستاد اجرایی خدمات سفر کشور،  تصمیمی کلی در سطح کلان کشوری گرفته شد، در استان خوزستان نیز نوروزگاه‎های متفاوتی تشکیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان افزود: به واسطه‌ رنگین‌کمان بسیار زیبایی که از اقوام، آداب و رسوم و آیین‌های مختلف داریم، بدون استثنا در تمامی شهرستان‌ها این برنامه رقم خورده و در همه مناطق، این برنامه با برپایی سیاه‌چادرها و آیین‌های بومی محلی مناطق برگزار شده و خوشبختانه استقبال خوبی هم از این نوروزگاه‎ها صورت گرفت.

او اضافه کرد: با برگزاری این نوروزگاه‎ها، این ظرفیت هم برای ما بیش از پیش شناخته شد که ما در این موضوع می‌توانیم به‌ عنوان یک پایلوت بسیار قوی روی خوزستان مانور بیشتری بدهیم تا بتوانیم بحث میراث ناملموس را قوی‌تر از سال گذشته معرفی بدهیم.

دبیر ستاد احرایی خدمات سفر خوزستان در این باره که در ایام نوروز کدام‎ یک از جاذبه‌های استان و کدام شهرها بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار گرفتند بیان کرد: درخصوص موزه‌ها کمی نگرشمان را به سمت طرح‌های محتوایی بهتری که می‌تواند به‌عنوان یک مسیر راهی معرفی کنیم تغییر دادیم. 

وی ادامه داد: در موزه هفت‌تپه بخشی از تغییرات را به سمت کودکان بردیم که در حقیقت آینده‌سازان این مملکت  هستند، و هرچقدر بتوانیم این موضوع را بهتر تمرین کنیم، موفق‌تر خواهیم بود که این اتفاق برای موزه هفت‌تپه افتاد، وضعیت موزه‌ها در آبادان و شوش نیز بسیار خوب بود. 

ایزدی با تأکید بر این ‎که امسال جهش بسیار خوبی در خصوص آمار سفر به استان خوزستان داشتیم افزود: همان‎گونه که دکتر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد خوشبختانه در حال حاضر جزو پنج استان برتر کشور در بحث جذب مسافران ورودی هستیم. همچنین استقبال بسیار خوبی را از نوروزگاه‌ها، مناطق مختلف گردشگری و موزه‌ها داشتیم .

او  تصریح کرد: بدون اغراق کمتر استانی توان رقابت با خوزستان را در تمامی مواردی که ذکر شد، دارد؛ ما گردشگر مذهبی، جنگ و راهیان نور را با قدرت می‎توانیم داشته باشیم، اکوتوریسم و طبیعت گردی و شاخه‌های مختلفش را نیز به خوبی داریم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تأکید کرد: در بحث تاریخی نیز به دلیل و جود آثار ارزشمند از جمله سه اثر ارزشمند ثبت جهانی و دو اثر کول‎فرح و نقوش الیمایی که قطعا در نوبت و فهرست جهانی قرار خواهند گرفت، حرف‌های بسیاری داریم.

وی این استان را پایلوت صنایع دستی در کشور معرفی کرد و افزود: ما سفال شش هزار ساله را در شوش داریم و علاه بر آن دست‎بافته‎های بختیاری‎ها و حصیربافی عرب‎ها آن‎چنان کیفیتی دارند که  به راحتی قابلیت دریافت مهر اصالت یونسکو را دارا هستند.

او با اشاره به این ‎که رویدادها بر بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار هستند گفت: خوشبختانه خوزستان در این زمینه نیز قوی و قدرتمند است و می‎تواند اتفاقات خوبی مثل جشنواره گل نرگس بهبهان و یا جشنواره برداشت خرما و موضوعات این چنینی را داشته باشد.

ایزدی با اشاره به شعار سال که از سوی رهبر انقلاب اسلامی "حمایت از کالای ایرانی" نام‎گذاری شده است گفت: صنایع دستی خوزستان می‎تواند جهش بسیار مناسبی در این حوزه داشته باشد. براساس رایزنی‎هایی که داشتیم تلاش می‎کنیم تا در تقویم نمایشگاهی حداقل دو نمایشگاه ملی داشته باشیم تا بتوانیم تکاپوی مناسب را در حوزه صنایع دستی ایجاد کنیم.

وی با بیان این‎ که سازمان میراث فرهنگی، پاسدار مواریث تاریخی و فرهنگی است و در قبال میراث ناملموس احساس مسئولیت می‎کند و در کنار آن خود را موظف به حفاظت و حراست از ابنیه تاریخی و آثار ارزشمند تاریخی می‎داند ابراز امیدواری کرد: بتوانیم پاسدار خوبی برای فرهنگ و تمدن و تاریخ خوزستان بزرگ باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تأکید کرد: مجموعه میراث فرهنگی نیاز به تعامل و همفکری دارد و باید کنار یکدیکر و با همراهی تمام مردم گام‎های موثری را برای توسعه پایدار برداریم. 

او اضافه کرد: قطعاً شعار امسال مسیری را برای ما مشخص می‎سازد که این مسیر وظیفه ما را سنگین‎تر می‎کند.

ایزدی افق پیش روی میراث فرهنگی استان را افقی روشن توصیف و ابراز امیدواری کرد: توسعه گردشگری استان در افق چشم‎انداز سند 1404 تحقق یابد.

ایسنا/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار