شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
یک فعال محیط زیست گفت:زیستگاههای گونه جانوری سمندر امپراطور یا سمندر لرستانی در بخش الوار گرمسیری اندیمشک نیازمند توجه بیشتر و حفاظت است.
سمندر امپراطور یکی از گونه های در خطر انقراض بوده که زیستگاه آن در ایران محدود به شمال خوزستان و جنوب لرستان می باشد.

از 18 زیستگاه سمندر امپراطور 10 زیستگاه آن در شمال خوزستان واقع است.

احمد قلاوند افزود:هیچ یک از زیستگاه های سمندر لرستانی که در اصطلاح محلی 'چرق پروق' نیز نامیده می شود در بخش الوارگرمسیری حفاظت شده نیست لذا انتظار می رود این مناطق در حوزه زاگرس مورد توجه قرار گیرند. 

وی بیان کرد:بخش الوار گرمسیری بزرگترین منطقه شهرستان اندیمشک با بیشترین پوشش بلوط ،گیاهان نادر،گونه های مختلف جانوری ، دوزیستان و سمندر لرستانی منطقه حفاظت شده زیادی ندارد و زاد و ولد سمندر دراین مناطق روبه کاهش است. 

وی افزود:این گونه جانوری بومی ایران بوده و تنها در لرستان و در مناطقی از الوار گرمسیری مرز با استان خوزستان یافت می شود. 

قلاوند اظهار کرد:طبق تحقیقات در کل خاورمیانه هشت گونه سمندر وجود دارد که پنج گونه آن در ایران یافت می شود و یکی از این پنج گونه، سمندر لرستانی است.. 
وی افزود:در سال های اخیر عوامل طبیعی و برخی تهدیدهای انسانی سبب شده تا گونه سمندر لرستانی در ردیف جانوران در خطر انقراض قرار گیرد.
این فعال محیط زیست ملقب به پسر بلوط ایران در بخش دیگری با اشاره به وجود درختان کهن بلوط در الوار گرمسیری گفت:تغییر دامداری سنتی با حمایت دولت در این بخش به حفظ طبیعت و درختان کمک می کند. 
وی در بخش دیگری فعال بودن انجمن های مردم نهاد را در حفظ گونه های جانوری و گیاهی مهم دانست و افزود:سمن ها و مسئولان در کنار هم می توانند به تحقق راهکارهای موثر در حفظ محیط زیست کمک کنند. 

** رها سازی تعدادی سمندر امپراطور در طبیعت
تعداد زیادی سمندر در آئینی در اندیمشک رهاسازی شد.
سعید عیدی گماری رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک به خبرنگار ایرنا گفت:در راستای جلوگیری از انقراض و تقویت زیستگاههای این جانور نادر ، تعدادی سمندر در طبیعت بخش الوار گرمسیری رها شدند.

وی بیان کرد:برخی از انجمن های محیط زیست با همکاری این اداره در راستای حفظ گونه های جانوری از جمله سمندر لرستانی اقدام به اجرای برنامه مختلف و آگاهی بخشی عمومی کرده اند که جای تقدیر دارد.

وی برگزاری چندین همایش مختلف را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

سمندر امپراطور یا لرستانی در مناطقی از بقایای جنگل های بلوط که حاوی آب های خنک باشد زندگی می کند. بر پشت این گونه جانوری نادر خال ها یا نوارهای زرد و نارنجی چشمگیر روی زمینه قهوه ای داشته و زیر بدنشان زرد یا نارنجی قرمز است. 

بخش الوار گرمسیری اندیمشک و منطقه شوی در دزفول از مناطق زیستگاهی سمندر لرستانی محسوب می شوند.

در مواردی این جاندار در خطر انقراض به صورت غیر قانونی در ایام نوروز خرید و فروش می شد.

گونه دوزیست سمندر امپراطور یکی از گونه های مهم جانوری فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت می باشد که این گونه برای اولین بار در سال 1938میلادی در منطقه شهبازان شناسایی شد.

محدودیت پراکنش زیستگاهی سمندر امپراطور و وضعیت جمعیتی آن در کنار سایر عوامل آسیب زننده موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار