شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱

پل مسیر شلمچه در خرمشهر که از سال 89 کلنگ احداث خورده بود تکمیل شده و ظرف چند روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شلمچه روستا و منطقه‌ای مرزی در باختر خرمشهر و مرز میان ایران و عراق و نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق است. این منطقه در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی مورد حمله مستقیم دشمن بعثی و متحدانش قرار گرفت و از آنجا که مرز ایرن و عراق محسوب می‌شود امروز نیز از لحاظ استراتژیک و اقتصادی اهمیت بسیار زیادی برای منطقه دارد.

شلمچه امروز یادگاران شهدای دوران دفاع مقدس است و هر ساله میلیون‌ها زائر و مسافر را از اقصی نقاط کشور به سوی خود رهسپار می‌کند. به همین دلیل نخستین موضوعی در این میان باید به آن توجه داشت مسئله تردد زوار و مسافران است که باید برای آنان سهولت و آسایش تردد ایجاد کرد.

از این منطقه همچنین زوار عراقی بسیاری به ایران سفر می‌کنند تا اماکن زیارتی به ویژه حرم شریف امام رضا(ع) را زیارت کنند. از آن سو هر ساله تعداد بسیاری مسافر و زوار ایرانی از مسیر شلمچه به سوی عتبات عالیات و کربلای معلا اعزام می‌شوند و این روند به ویژه در ماه‌های محرم با پای پیاده توسط عاشقان حسینی صورت می‌گیرد.

*نگاهی به تاریخچه پل مسیر شلمچه

دی ماه 89 بود که کلنگ احداث پل روگذر شلمچه که در مسیر راه‌آهن قرار دارد به‌منظور تسهیل در عبور و مرور و جلوگیری از توقف خودروها در هنگام تردد قطار با حضور مسئولان استانی و محلی به زمین زده شد.

پروژه‌ای که قرار بود توسط راه‌آهن جنوب احداث و ظرف مدت شش ماه به پایان برسد و خرداد ماه 90 همزمان با سالروز فتح خرمشهر شاهد افتتاح پل روگذر شلمچه باشیم.

این در حالی بود که پیش از آن یکی از مشکلات جدی ساکنان آن مناطق و همچنین خودروهای ترانزیتی و کاروان‌های راهیان نور قرار گرفتن در ترافیک ناشی از تردد قطارهای باری و مسافری بود و بسیاری از مردم امیدوار بودند با بهره‌برداری از این پل شاهد رفع این مشکل باشند.

از سوی دیگر و با توجه به اینکه مرز شلمچه به دلیل تردد کامیون‌های تجاری، مسافران و زوار عتبات عالیات یکی از پرترددترین مسیرهای منطقه است، شاهد افزایش عبور و مرور کاروان‌های راهیان نور به‌‌ویژه در اواخر سال و شاهد ترافیک بسیار زیادی در این مسیر هستیم و بر همین اساس احداث این پل روگذر امری مهم تلقی می‌شود.

در هنگام آغاز عملیات اجرایی این پروژه جاده اصلی و دو بانده این مسیر از میدان مقاومت تا منازل گمرک بسته و جاده‌ای انحرافی و موقت در آن احداث شد، جاده‌ای که قرار بود تنها برای شش ماه به طور موقت، خودروهای عبوری در این مسیر از آن تردد کنند و بر همین اساس هیچگونه زیرسازی مناسبی بر روی آن انجام نشد.

اما نه تنها این شش ماه وعده مسئولان با گذشت 30 ماه محقق نشد بلکه جاده‌‌ای که قرار بود به طور موقت محل تردد باشد به جاده اصلی حرکت راهیان نور، خودروهای شخصی و خودروهای ترانزیتی تبدیل شد و با توجه به اینکه هیچ‌گونه زیرسازی بر روی آن انجام نشد به وضعیت رقت‌باری دچار شده بود به گونه‌ای که بسیاری از زائرانی که به قصد حضور در شلمچه از این محور تردد می‌کنند به دیده تعجب به این محور مهم می‌نگریستند.

*تلاش مسئولان به بار نشست

در این خصوص مسئولان خرمشهری همه تلاش خود را تحقق این پروژه به کار بستند و در این میان نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی انتقاد تندی را از کندی روند احداث پل روگذر شلمچه و عدم تخصیص بودجه مورد نیاز تکمیل این پل روگذر انجام داد.

عبدالله سامری پس از آن در خصوص پیگیری‌های انجام شده گفت: پس از بازدید کارشناسان وزارت راه و شهرسازی از روند احداث پل روگذر شلمچه مبلغی برای ادامه عملیات احداث این پل تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: البته این مبلغ برای تکمیل پل روگذر شلمچه کافی نبوده و انتظار داریم همه اعتبارات مورد نیاز این طرح هرچه سریع‌تر تخصیص تا شاهد پایان روند احداث آن باشیم.

با وجود همه اعتراضات مردم و مسئولان مرتبط به کاروان‌های راهیان نور و همچنین جبهه‌گیری و تذکر شدید نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به کندی روند احداث پل روگذر شلمچه و تخصیص بخشی از اعتبارات مورد نیاز باز هم پیشرفت محسوسی در روند احداث این پل روگذر مشاهده نمی‌شد و با این روند اجرای کار به نظر می‌رسید دست یافتن به این پل برای خرمشهری ها و زوار ایرانی و عراقی به آرزویی بس دیرینه است.

*بالاخره صدای مردم شنیده شد

اما بالاخره مسئولان صدای مردم را شنیدند و خوشبختانه از چندی پیش شاهد آغاز مجدد این پروژه بودیم.

این خبر خوش را برای بار دیگر نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما داد و در توضیحاتی اظهار کرد: با توجه به تردد زوار ایرانی و عراقی از مرز شلمچه توجه به شاهراه حیاتی این منطقه بسیار ضروری احساس می‌شود.

عبدالله سامری عنوان کرد: پل شلمچه نیز که از سال‌ها پیش در حال ساخت بود با تلاش‌های صورت گرفته سرانجام این پروژه به مرحله نهایی رسید و دیگر چیزی تا بهره‌برداری از آن باقی نمانده است.

وی بیان کرد: با افتتاح این پل، تردد مردم به ویژه زائران از مسیر شلمچه به خرمشهر بسیار آسان‌تر می‌شود و بیش از پیش رضایتمندی شهروندان را همراه خواهد داشت.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش ما در راستای ارتقای خدمت رسانی به شهروندان و تعالی بیش از پیش خرمشهر است که امیدواریم با حمایت مسئولان استانی این امر محقق شود.

امیدواریم دیگر پروژه‌های نیمه تمام در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان هر چه زودتر به سرانجام برسند و بیش از پیش رضایتمندی شهروندان را فراهم آوردند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار