اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
رسانه ها و مسئولین خوزستان خنثی عمل می کنند / رسانه ها و مسئولین اصفهان با برنامه
تاکنون موضع صریح و شفافی از سوی نمایندگان و مسؤلین خوزستان درخصوص جلوگیری از انتقال آب شاهد نبودیم اگر هم موضعی اعلام شده بدون هماهنگی و یکصدایی از خوزستان به گوش مرکز رسیده است.
مصطفی حلالی

رسانه هایی که در عملیات استراتژیک یا ملّی استفاده می شوند بطور کلی بر دو نوع هستند؛ رسانه های کند و رسانه های تند، در این میان رسانه های همگانی، از جمله رسانه های تند هستند که از عوامل اساسی شکل دادن به افکار عمومی می باشند.

بدون مقدمه مستقیم به اصل مطلب اشاره کنم رسانه ها در خوزستان متاسفانه کند و بدون برنامه عمل می کنند به غیر از معدود رسانه مکتوب و مجازی، بی تعارف اکثر رسانه های حال حاضر، خنثی، نان به نرخ روز خور، غیرحرفه ای و حضورشان به واقع بی تاثیر در جامعه و افکار عمومی است این درحالیست که نقش رسانه ها در جهان امروز آموزش و هدایت افکار عمومی و شفاف سازی است.

موضوع انتقال آب از خوزستان به مرکز ایران مربوط به یک سال و یا چند سال اخیر نیست بلکه قدمتی 20 ساله دارد و نقش رسانه ها در آگاهی بخشی در این بین بسیار تعیین کننده و مهم است.

شاید در سال های اخیر نگاهی به اکثر رسانه ها در خوزستان بیندازید با تیتر های خنثی و بدون برنامه در رابطه با انتقال آب روبرو می شوید زیرا بدون برنامه و هدف و نبود اطلاعات دقیق از نحوء چگونگی انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی ایران اقدام به نشر آن کرده اند.

در حالیکه یکی از مهمترین علل این بی تفاوتی در رسانه های خوزستان آن است که بسیاری از افراد در جامعه رسانه ای استان متاسفانه رسانه را یک بنگاه اقتصادی و درآمدی می پندارند که البته درصد بالایی هم به این هدف نرسیده اند و آندسته هم که رنگین نامه و بنگاه اقتصادی هستند، از همان ابتدا موضع خود را روشن کرده اند. بخش دیگر اشکال به اعطای مجوز از سوی وزارت ارشاد بازمی گردد که به صورت گوناگون و جزیره ایی مجوز می دهد.

این را می شود از نماینده مجلس که مجوز نشریه، سایت و خبرگزاری می گیرد تا مدیران اجرایی، هنرمندان، ورزشکاران، کارمندان ادارات و هر کسی که به نوعی ارتباطی و روابطی دارد از ارشاد مجوز نشریه و سایت خبری دریافت می کند دید.

پس نتیجه باید گرفت رسانه ها هویت خود را در جنبه اطلاع رسانی دقیق و بدون سانسور از دست داده اند زیرا اکثرا وابسته و خنثی هستند و زمان انتخابات ها و میتینگ های سیاسی در اطلاع رسانی در جامعه جولان می دهند.



بسیاری از این رسانه ها هم که خصوصی و بدون ارتباط و زد و بند مجوز گرفته اند بصورت فصلی و مقطعی زمانیکه خوزستان با مشکل کمبود بارش باران، پایین آمدن دبی آب رودخانه کارون و پیدا شدن آن همه فاضلاب در کف رودخانه یا اعتراض کشاورزان فلان روستا در گوشه و کنار استان روبرو می شدند به یاد انتقال آب می افتند. چند صباحی را به اعتراضات پراکنده رسانه ایی و بدون برنامه و هدف ادامه می دهند تا با بارش بارانی و تغییر هوایی این موضوع هم فراموش شود.

البته این نوع بی برنامگی و یکصدا نبودن مختص رسانه ها در خوزستان نیست مسئولین نقش بسیار پررنگی در این امر دارند زیرا هر زمان که از انها سوال شود موضع شما در قبال انتقال آب چیست بی پرده می گویند مخالف هستیم.

اما چندی نمیگذرد که پشت پرده های انتقال آب رو می شود و مسؤلین خوزستان ضمن جواب های دو پهلو و غیر شفاف به این جمله اکتقا می کنند که انتقال آب فقط برای مصارف شرب بوده و انتقال آب جدیدی از خوزستان صورت نگرفته است.

این در حالیست که مسؤلین به جای جلوگیری از انتقال آب به دنبال کاهش کشت تابستانه در استان هستند و تاکنون موضع صریح و شفافی در این قبیل از سوی نمایندگان و مسؤلین خوزستان شاهد نبودیم اگر هم موضعی اعلام شده بدون هماهنگی و یکصدایی از خوزستان به گوش مرکز رسیده است. این را از رد طرح توقف پروژه های انتقال آب در صحن مجلس می توان فهمید.

 متاسفانه مسؤلین توجهی به این امر خطرناک ندارند زیرا توقف کشت در امسال هزاران کشاورز خوزستانی را بیکار می کند و تولیدات کشاورزی با کاهش بسیاری روبرو خواهد شد که زنجیره غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت.

همه این بی برنامگی و غیر شفاف بودن مواضع مسؤلین خوزستان در قبال انتقال آب  فضا را برای استان های دیگر که تشنه آب کارون هستند و هرز چندگاهی زمانیکه آب صنایعشان رو به اتمام است با برنامه های از پیش تعیین شده زمینه انتقال آب برای اشتغال و توسعه صنعت و کشاورزی را برای خودشان فراهم می کنند.

رسانه ها و مسؤلین استان اصفهان از مدت ها پیش بصورت هماهنگ و با برنامه از پیش تعیین شده زمینه انتقال آب بیش از گذشته را کلید می زنند و رسانه ها و مسؤلین خوزستانی کماکان درگیر مشکلات کوچک و بزرگ داخل استان هستند.

نمایندگان و مسؤلین اصفهانی در هیاهوی مشکلات داخلی خوزستان با برنامه ایی هماهنگ و لابی رسانه ایی در کشور خصوصا مرکز و وزارت نیرو و البته برخی مسؤلین در داخل خوزستان زمینه را برای انتقال آب آماده کردند.

این روزها که رسانه های مختلف در کشور را مرور کنید به تیترهایی از قبیل:

- آب برای همه مباح جز برای اصفهان
- نه تهدید نه شعار، تا دیر نشده، گره بحران آب شرق اصفهان را با دست باز کنید!
- اصفهان روی تیغ کم آبی؛ مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای آب اصفهان
- زنگ خطر پایان ذخایر آب شرب در اصفهان
- جدال آب در قلب ايران
- فریاد آب اصفهان به گوش هیچ مسئولی نمی رسد، باید بلندتر فریاد کشید
- اصفهان وارد مرحله بحران آب شد
- وضعیت تامین آب شرب اصفهان نگران‌کننده است

و............................

گویی کل کشور برای حل این مساله یکصدا شدند و این چیزی نیست جز انفعال در رسانه ها و مسؤلین در خواب خوزستانی که درگیر اتفاقات و انتصابات قومی، طایفه ایی و حزبی درون خود هستند.


از ماه ها پیش رسانه های اصفهان بصورت هماهنگ با ایجاد ترس از نبود آب شرب در بین مردم و اعلام وضعیت بحرانی آژیر خطر را برای کشور و این استان برای انتقال آب از خوزستان کلید زدند.

رسانه های اصفهان خیلی خوب و با برنامه در حال پیاده کردن سناریو انتقال آب از خوزستان به اصفهان هستند به گونه ای که طی روزهای اخیر تیتر اکثر رسانه ها در اصفهان به افزایش شدید فروش تانکرهای آب در اصفهان پرداخته شده و رسانه های این استان در مصاحبه ایی با رییس اتحادیه دفاتر فروش تانکرهای آب در این استان به گونه ای بیان کردند که همه مردم اصفهان در حال خرید آب از یزد هستند که روزانه 200 تانکر آب گالوانیزه و آهنی از این استان وارد اصفهان می شود و مردم به ناچار از آنها آب می خرند.

حال هم که دعواهای سیاسی در کشور بالا گرفته و هرجناحی برجام را برگردن دیگری می اندازد موضوع انتقال آب در سکوت کامل و هیاهوی رسانه ها بر سر مساله برجام بصورت کاملا روتین و پشت پرده در حال انجام است این را از گفته نماینده ولی فقیه در خوزستان می توان فهمید که دردیدار با وزیر نیرو بیان کرده بودند توضیحاتی هست که باید به‌صورت خصوصی به وزیر بگویم و اینجا فقط این را می‌گویم مصوباتی که در حوزه آب صورت گرفته اگر اجرا بشود باید در خوزستان مجلس ختم بگیریم.

همچنین امام جمعه موقت اهواز در نشستی با موضوع انتقال آب صراحتا مسؤلین خوزستان را نشانه گرفت و تاکید کرد، حیات خوزستان به آب وابسته است و علاقه به میز و مقام در خوزستان باعث شده برخی مسئولین در برابر انتقال آب سکوت کنند.

این نوع بیان از نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز همه بیانگر وضعیت بحرانی و وخامت اوضاع کشاورزی و آب در استان است.

این وضعیت بحرانی در خوزستان تا جایی پیش رفته که به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان عدم کشت تابستانه 97 در خوزستان خسارت 3 هزار میلیارد تومانی در پی خواهد داشت و در سال آینده 2 میلیون و 100 هزار تن کاهش تولید محصولات کشاورزی خواهیم داشت.

استاندار خوزستان هم در شورای آب استان با تاکید بر لزوم تامین آب برای کشت نیشکر گفته است: ما نمی توانیم کشت گیاه نیشکر را در خوزستان تعطیل کنیم به این دلیل که کشت نیشکر یک کشت دائمی است و اشتغال بیش از ۳۲ هزار نفر و معیشت ۱۵۰ هزار خوزستانی به این کشت وابسته است.

شریعتی تاکید کرده است آب مورد نیاز برای شرب، نخیلات، باغات، صنایع و نیشکر باید توسط شورای آب تخصیص داده شود  و برای اینکه استان خوزستان محل سکونت و زندگی باقی بماند و مردم بتوانند در این استان زندگی کنند باید راهکارهای لازم را برای تامین آب شرب و کشت های دائمی مثل نیشکر که محل درآمد مردم این استان است، به کار گرفت.

در مصاحبه ایی دیگر رییس انجمن برنج خوزستان هم با تاکید بر انجام کشت تابستانه در خوزستان گفته است ممنوعیت کشت تابستانه 350هزار خوزستانی را بیکار می‌کند.

همه این گفته ها و هشدارهای مسؤلین خوزستان را در کنار هم بگذاریم گویای وضعیت بحرانی آب و کشاورزی در خوزستان را نمایان میسازد.

وضعیتی که نیاز به همگرایی رسانه ها و مسؤلین در خوزستان دارد تا از این وضعیت بحرانی، خوزستان به سلامت عبور کند زیرا اگر محدودیت کشت و تخصیص نیافتن آب به کشاورزان در خوزستان محقق شود بیکاری چند صد هزار نفری را در خوزستان شاهد خواهیم بود که پیامد های اجتماعی بسیاری در پی خواهد داشت.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار