اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
وزارت خارجه ترکیه محکومیت بانکدار ترک در ایالات متحده را به جرم نقش داشتن در کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها مورد انتقاد قرار داد.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای دادگاه کارمند بانک دولتی «هالک بانک» را فرآیندی سراسر ساختگی دانست که در تضاد با اصول قضاوت عادلانه قرار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه ترکیه محکومیت بانکدار ترک در ایالات متحده را به جرم نقش داشتن در کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها مورد انتقاد قرار داد.

وزارت خارجه ترکیه، در بیانیه‌ای که شامگاه گذشته -چهارشنبه- منتشر شد، دادگاه «مهمت هاکان آتیلا»، کارمند بانک دولتی هالک‌بانک را «فرآیندی سراسر ساختگی» دانست که «در تضاد با اصول قضاوت عادلانه قرار دارد.»

آتیلا چهارشنبه به ۳۲ ماه زندان محکوم شد که از آن‌چه بسیاری انتظار داشتند کوتاه‌تر بود. او تا کنون ۱۴ ماه از این مدت را سپری کرده است. وزارت خارجه تاکید کرده است که آتیلا بی‌گناه است.

این دادگاه که در ماه ژانویه به پایان رسید، با شهادت درباره فساد در سطوح بالای دولت ترکیه همراه بود. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که دادگاه آمریکا بر «مدارک ساختگی و اظهارات دروغین» استوار است. وزارت خارجه ترکیه افزود که این اظهارات دروغین از جانب شبکه «فتح‌الله گولن»، روحانی مخالف ترکیه، که در آمریکا قرار دارد سازماندهی شده که آنکارا معتقد است در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ نقش داشته است.

شاهد اصلی این پرونده «رضا ضراب» یک تاجر طلای ایرانی‌ترکیه‌ای بود که شهادت داد بیش از ۵۰ میلیون دلار به وزیر اقتصاد پیشین ترکیه رشوه داده تا در دور زدن تحریم‌های آمریکا به او کمک کند.

اما مسئله‌ای که خشم دولت ترکیه را به همراه داشت، شهادت یک افسر پلیس پیشین ترک بود که در تحقیقات فساد در سال ۲۰۱۳ نقش داشت و این مسئله پای مقام‌های بلندپایه ترکیه را نیز به این مسئله باز کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار