اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
حسین آخانی

 هر کس حق دارد در مورد دانش من شک کند، الا یک مورد. من دکترایم را مورد تنوع گیاهی پارک ملی گلستان نوشته‌ام. تا به حال دو جلد کتاب و چندین مقاله بزرگ علمی در مورد این پارک منتشر کرده‌ام. حدود 10 گونه گیاهی جدید از پارک شرح داد‌ه‌ام.  حدود 30 گونه گیاهی جدید از این پارک برای اولین بار از ایران گزارش کرده‌ام. از سال 1366 مرتب به آنجا می روم و در آنجا تحقیق می‌کنم. وجب به وجب پارک را گشته‌ام و با مسائل آن – حتی مسائل غیر از حیطه تخصص خود – آشنایم. این مقدمه را گفتم که بدانید که چرا از آگهی استخدام در سازمان حفاظت محیط زیست «شاخ» درآوردم. 

در اطلاعیه استخدامی 1397 برای پارک ملی گلستان و چند منطقه دیگر «کارشناس زیست گاه خشکی» اعلام شده است. رشته‌های مورد نیاز هم بیوتکنولوژي کشاورزي (فوق لیسانس، دکتری)، بیوتکنولوژي کشاورزي، گرایش گیاهی (دکتری)، مهندسی طراحی محیط زیست (فوق لیسانس).

1.  هیچکدام از این تخصص‌ها ارتباطی با یک پارک ملی ندارد، حتی کارشناس مهندسی طراحی محیط زیست.

اصلا کارشناس بیوتکنولوژی کشاورزی در یک پارک ملی، که هدفش حفظ تنوع زیستی است و طبق قانون هر گونه بهره برداری در آن ممنوع است به چه کاری می‌آید؟ اگر یک جای دنیا را پیدا کردید که در یک پارک ملی متخصص بیوتکنولوژی کشاورزی کار می‌کند، آنوقت من خودم را حلق آویز می‌کنم. 

پارک ملی گلستان از صدها معضل رنج می‌برد و نیاز به متخصصان حفاظت، تنوع زیستی، حیات وحش و البته در صورت تعریف وظیفه به متخصصان گیاهشناسی و جانورشناسی و حتی کارشناسان آشنا به مسائل گردشگری و اجتماعی دارد. چه کاری بناست در پارک ملی گلستان انجام شود که شما بخواهید متخصص کشاورزی، آنهم بیوتکنولوژی کشاورزی را بکار بگیرید؟ اگر من ذینفع بودم حتما به سازمان بازرسی و یا دیگر مراجع حقوقی شکایت می‌کردم که بررسی کنند با این اطلاعیه چه کسی را در آب نمک خوابانده‌اند و می‌خواهند استخدام کنند. 

2.  من شک دارم چنین اعلام نیازی از طرف اداره کل محیط زیست استان و یا اداره پارک ملی گلستان صورت گرفته باشد. منتظر می‌مانم ببینم که دوست عزیزم آقای دکتر عبدوس، مدیر کل محترم گلستان هم نقشی در این اعلام نیاز داشته است؟ 

3.  در ضمن توضیح دهند که کارشناس مناطق خشکی چه معنایی دارد و رابطه آن با تحصیلات بیوتکنولوژی کشاورزی چیست؟ برای کسب اطلاع دراین خصوص به یکی از دوستانم زنگ زدم. به طنز به من گفت: «چه اشکالی دارد، این همه زمین بلااستفاده در پارک ملی گلستان است، کنارش هم که دارند سد گلمندره را می‌سازند، حتما این متخصص مناطق خشک می‌خواهد در دشت میرزابایلو برنج تراریخته تولید کند».

دیدم بی ربط هم نمی‌گه، در زمان خانم ابتکار هم دشت میرزابایلو را شخم زدند و اطرافش را خندق زدند. ولی چون آن زمان نه سد گلمندره بود و نه متخصص بیوتکنولوژی کشاورزی، به همین دلیل درمنه زار، شالیزار نشد! حال وزیر سابق کشاورزی و متخصص امروز آب با مشاوران ورزیده بیوتکنولوژی می‌خواهند پروژه ناقص خانم ابتکار را تکمیل کنند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار