شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
تا کنون 17 نفر متولی فرهنگ و هنر در خوزستان بوده اند که از این میان، زمان تصدی سید علی آل علی به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد.

تاکنون 17 نفر بر مسند مدیریت فرهنگی و هنری استان خوزستان تکیه زده اند که دوران تصدی 3 تن از آن ها پیش از انقلاب و 14 نفر پس از انقلاب اسلامی بوده است.

وزارت ارشاد سابق با نام وزارت "فرهنگ و هنر" در سال 1343 با تصویب مجلس شورای ملی وقت از وزارت آموزش و پرورش جدا شد و به تبع آن در سال 44 در استان خوزستان هم اداره ای با این عنوان شکل گرفت؛ این اداره از سال 48 با نام اداره کل فرهنگ و هنر به کار خود ادامه داد.

بعد از انقلاب اسلامی ابتدا ادرات کل فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و آموزش عالی ادغام و به عنوان ادارات کل فرهنگ فعالیت می کردند تا نهایتا از سال 61، به دنبال ادغام با وزارت ارشاد ملی(وزارت اطلاعات و جهانگردی پیش از انقلاب)، طبق یک مصوبه، با نام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود ادامه دادند.

تا کنون 17 نفر متولی فرهنگ و هنر در خوزستان بوده اند که از این میان، زمان تصدی سید علی آل علی( نخستین مدیر فرهنگ و هنر استان)، هادی پرورنده و رضا حشمتی به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی گردد.

در زیر اشاره ای شده است به نام و اهم فعالیت های مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی:

1 – "خسرو کریمی" لیسانسه کتابداری و نخستین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پس از پیروزی انقلاب بود. دوران تصدی او از اردیبهشت ماه 58 آغاز شد و تا سال 59 به طول انجامید.

2- "محمد علی رسولی" که دانشجوی دانشگاه فنی تهران و جز گروه دانشجویان پیرو خط امام(ره) بود، در زمان تصدی سید محمد غرضی به عنوان استاندار، به خوزستان آمد و از سال 59 تا اواخر 60(سال های آغازین دفاع مقدس) متولی فرهنگ و هنر خوزستان شد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در آن دوره به عنوان ستاد پشتیبانی جنگ فعالیت می کرد و فعالیت های این ستاد در ساختمان اداره کل واقع در امانیه، مرکز آموزش تئاتر در خیابان سقراط و پارکینگ سینما اکسین اهواز در جریان بود.

3- فعالیت ستاد پشتیبانی جنگ در دوران مسئولیت "حسین وزیری" (از سال 61 تا اوایل شهریورماه 62) ادامه پیدا کرد. وی که دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بود، پس از مدتی استعفا داد و مسئولیت را به مدیر بعدی واگذار کرد.

4- "حسن علی پیرنیا" به مدت 6 ماه سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را عهده دار بود.

5- دوران تصدی "حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نوری" ( از سال 62 تا اواخر 63) مقارن با اوج جنگ در جنوب خوزستان بود و از این جهت مکان برگزاری بسیاری برنامه های اداره کل ارشاد از اهواز به دیگر شهرستان ها منتقل شد؛ از جمله آن می توان به برگزاری نخستین جشنواره تئاتر انقلاب اسلامی در مسجدسلیمان اشاره کرد. حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نوری امام جمعه سابق شهرستان خرمشهر است.

6- با استعفای نوری سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به "علی اکبر رکنی" واگذار شد. وی 9 ماه این مسئولیت را بر عهده داشت. رکنی که در تمام دوره های غیر از سرپرستی به عنوان معاون مدیرکل فعالیت می کرد، پس از بازنشستگی هم به مدت 13 سال مشاور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او همچنین علاوه بر مشاور، سمت هایی چون مسئول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان، مسئول دبیرخانه جشنواره رضوی در استان و دبیر شورای معاونین را در کارنامه خود دارد.

7- "سید محمد صدرهاشمی" که کارمند وزارت آموزش و پرورش بود، با انتقال به وزارت ارشاد، تا سال 67 به عنوان مدیرکل در استان خوزستان مشغول به فعالیت شد. قرارگاه فرهنگی هنری کربلا که مسئولیت اجرای برنامه های مختلف برای رزمندگان در مناطق مختلف جنگی را در دستور کار داشت، در دوران تصدی وی پایه گذاری شد.

8- "غلامحسین نفیسی"، پس از کریمی، پیرنیا و رکنی چهارمین و آخرین مدیری بود که از درون خود مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیریت آن را عهده دار شد. دوران تصدی وی از سال 67 تا 72 به طول انجامید. فعالیت قرارگاه فرهنگی هنری کربلا در زمان نفیسی ادامه داشت.

9- "حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم فرحانی" پس از نفیسی و تا آبان ماه 76 متولی فرهنگ و هنر خوزستان بود. از دوران مسئولیت وی که همزمان با دوران سازندگی است، به عنوان یکی از ادوار طلایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که در آن زیرساخت های فرهنگی و هنری در استان شکل گرفت و نمود پیدا کرد، یاد می شود. ایجاد و ساخت فضاهایی چون خانه فرهنگ، کتابخانه و مجتمع های فرهنگی و هنری در استان خوزستان از زمان فرحانی قوت گرفت.

10- بسیاری بر این باورند که دوران طلایی ارشاد خوزستان از منظری دیگر در زمان تصدی "دکتر خسرو نشان" ادامه یافت. او عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است که از سال 76 تا 81 مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان را عهده دار شد. در این دوره همزمان با پایه گذاری ساخت بناهایی چون موزه هنرهای معاصر در اهواز، برگزاری بسیاری از جشنواره های ملی و بین المللی در خوزستان، برای نخستین بار کلید خورد.

11- "علیرضا آژنگ" که کارمند وزارت آموزش و پرورش بود، از سال 81 تا 83 به وزارت ارشاد انتقال یافته و سکانداری بخش فرهنگ و هنر خوزستان را عهده دار شد. برگزاری بسیاری از فعالیت های فرهنگی هنری در دوران مسئولیت وی ادامه پیدا کرد.

12- "حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی" از آذرماه 83 تا 84 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بود. او از بنیان گذاران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در استان است که هرساله در دهه کرامت در خوزستان و سراسر کشور برگزار می شود.

13- "حجت الاسلام و المسلمین عباس بسی خاسته" پس از حسینی و تا سال 87 متولی فرهنگ و هنر استان شد. در این دوره بسیاری از جشنواره های فرهنگی و مذهبی از جمله جشنواره رضوی در کلیه شهرستان های خوزستان به ویژه مناطق محروم بسط پیدا کرد.

14- "حجت الاسلام و المسلمین سید لطف الله سپهر" از سال 87 تا کنون تصدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان را بر عهده دارد. در این دوره، هم زمان با سراسر کشور اجرای فعالیت های قرآنی و ایجاد موسسات قرآنی در مناطق محروم استان قوت گرفت.

به طور کلی می توان گفت که از 14 مدیرکلی که از تولد انقلاب اسلامی سکاندار فرهنگ و هنر خوزستان شده اند، 5 نفر روحانی، یک نفر استاد دانشگاه، 2 نفر دانشجو، 2 نفر کارمند وزارت آموزش و پرورش و تنها 4 تن از درون مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اند که از میان آن ها نیز فقط 2 نفر موفق به دریافت حکم مدیر کلی شده و 2 تن دیگر به عنوان سرپرست این مجموعه را اداره می کردند.

با روی کار آمدن دولت جدید و تکیه زدن علی جنتی بر مسند وزارت ارشاد، گمانه زنی ها درباره تصدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خوزستان افزایش یافته است. برخی مسئولیت های پیشین سید لطف الله سپهر در استان های دیگر همچون ریاست دفتر هیئت نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان ایلام، را دلیلی بر نزدیکی او با پسر آیت الله جنتی و در همین جهت تمدید حکم مسئولیت وی در سمت مدیرکلی ارشاد خوزستان عنوان می کنند و برخی دیگر این را در حد شایعه دانسته و منتظرند تا ببینند امضای علی جنتی زیر نام چه کسی به دفتر مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ارسال می شود.

در هر حال با توجه به سابقه فعالیت علی جنتی در این وزارتخانه و انتصاب هایی که تا کنون انجام داده است(همچون معاونت امور هنری وزارت متبوع)، این انتظار می رود مدیری هنر دوست و آشنا به حساسیت های فرهنگی استان، از درون همین مجموعه برای سکان داری اداره کل خوزستان انتخاب شود؛ چیزی که مطالبه اکثر اهالی فرهنگ و هنر خوزستان از وزیر جدید است.

این توقع وقتی قوت گرفته، که دولت یازدهم بیش از پیش نشان داده که دولت ضابطه هاست و نه رابطه ها.

منبع : ایسنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار