محسن رضایی در آیین گرامی داشت زنده یاد استاد عبدالرضا قناد دزفولی افزود: جنوبی ها دارای خصوصیاتی هستند که بهتر می توانند با زبان شعر این خصوصیات را به دیگران منتقل کنند.

"> محسن رضایی در مراسم گرامیداشت قناد دزفولی
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷

محسن رضایی در آیین گرامی داشت زنده یاد استاد عبدالرضا قناد دزفولی افزود: جنوبی ها دارای خصوصیاتی هستند که بهتر می توانند با زبان شعر این خصوصیات را به دیگران منتقل کنند.

 

شوشان / پدرام طاهری :  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: شعر جنوب غریب و مظلوم و مورد نیاز جامعه ما است.

دکتر محسن رضایی که در آیین گرامی داشت زنده یاد استاد عبدالرضا قناد دزفولی شاعر و منتقد خوزستانی سخن می گفت افزود: جنوبی ها دارای خصوصیاتی هستند که بهتر می توانند با زبان شعر این خصوصیات را به دیگران منتقل کنند.

وی افزود: آفتاب نجابت، وفاداری به ایران عزیز، ایثار، فداکاری، همت و روح بلند تحمل پذیری بسیاری از مشکلات در شعر شاعران جنوبی ما  همیشه می درخشد. در حقیقت صبر و حوصله مردم ما، بی سابقه است و با روح بلند، به ویژه روح بلند خوزستانی آمیخته است.

به منظور قدرشناسی از سال ها فعالیت های ادبی زنده یاد قناد دزفولی شاعر و منتقد فرهیخته خوزستانی، آیین گرامی داشت و شب شعری با حضور دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام والمسلمین بسی خاسته مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اهالی شعر و ادب و رسانه های خوزستان در میان اعضای خانواده مرحوم قناد دزفولی برگزار شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این یادمان ضمن ابراز تسلیت به خانواده ، فرزندان و نوه های زنده یاد قناد گفت: از خدای متعال خواهانم این عزیز که به ادبیات و شعر غریب جنوب خدمت کردند، در جوار حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) سکنا پیدا کند. همچنین سال نو را به هم استانی هایم تبریک می گویم. انشاا... امسال شهرهای ما سال پر برکتی داشته باشند.

دکتر محسن رضایی در ادامه به ذکر تعریفی از شعر پرداخت و خاطر نشان کرد: من هم قبول دارم که شعر در واقع معراج آدمی از این دنیا به معنویت است که هر چقدر پنجره های آن به روی انسان باز می شود، می تواند راه انسان را از این دنیا به آن پنجره ها باز کند.

سردار جبهه های هشت سال دفاع مقدس افزود: امشب شعرهای مرحوم قناد را خواندید و من رسیدن به پنجره های معنوی را دیدم و احساس کردم.

دکتر رضایی با بیان اینکه شعر جنوب غریب و مظلوم و مورد نیاز جامعه ما است ابراز کرد: جنوبی ها دارای خصوصیاتی هستند که بهتر می توانند با زبان شعر این خصوصیات را به دیگران منتقل کنند. از نجابت، وفاداری به ایران عزیز تا ایثار، فداکاری، همت، روح بلند تحمل پذیری و بسیاری مشکلات که در شعر برادران مان است و این صبر و حوصله مردم ما، بی سابقه است و با روح بلند، به ویژه روح بلند خوزستانی آمیخته است.

این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر این نکته که مردم ما با همین روح بلند مشکلات را تحمل کردند، با ابراز امیدواری از این که شعر و شاعران جنوب از غربت خارج شوند یادآور شد: همان طور که حاج آقا بسی خاسته هم در این محفل اشاره داشتند ما در این نشست ها روح بسیار تازه ای پیدا می کنیم و در واقع حضور در این محفل ها را بهتر از نشست های رسمی می دانیم.

دکتر محسن رضایی در پایان با بیان این نکته که انشاا... زندگی را تنها در مسایل مادی نبینیم. از خداوند منان توفیق درجات را برای این شاعر فقید خواستار شد و از حجت الاسلام والمسلمین بسی خاسته به خاطر برگزاری این نشست های صمیمانه تشکر کرد.

در این محفل که در فضایی روحانی و ادبی برگزار شد، حجت الاسلام بسی خاسته گفت: زندگی دفتری از خاطرات است . یک نفر در دل شب، یک نفر در دل خاک، چشم تا باز کنیم  عمر ما می گذرد... و سپس شعری از اشعار زنده یاد قناد دزفولی با این مطلع خواند:

دوباره چل چله ها باز هم فراوانند

نوید صبح ظفرمند نو بهارانند

عجیب ول وله ای ست در شب جنگل

در پشت گردنه انبوهی از سواران است

بسی خاسته در توصیف ویژگی شعر قناد و اهمیت شخصیت هنری وی در استان خوزستان گفت: باید احسن گفت به این واژگان و اشعاری که از ضمیر پاکش نشأت گرفت والحق که این شاعر و ادیب برای اشاعه فرهنگ این جامعه تلاش کرد. یاد استاد شادروان عبدالرضا قناد دزفولی گرامی باد.

بسی خاسته در ادامه افزود: قدرشناسی می کنم از دوستان عزیز ادیب و شاعر که از سراسر استان در این محفل حضور دارند و نیز حضور برادر عزیزمان جناب دکتر حاج محسن رضایی یادگار امام و هشت سال دفاع مقدس، فرزند خوزستان، فرزند پر افتخار این خطه در دوران حماسه های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ، جنگ نرم و مبارزه با استکبار جهانی را- که امروز به خانه ی خودش تشریف آورده است- گرامی می داریم.

این روحانی هنرمند ابراز کرد: حاج محسن بارها اظهار داشته اند: مشتاق و علاقه مند به حضور در بین هنرمندان عزیز استانم هستم که دمی بنشینم و روح و روانم را صفا دهم و من هم به نوبه خود صمیمانه از شما ادیبان و خانواده بزرگوارش تشکر می کنم.

وی ادامه داد: این نشست یک همایش رسمی نیست بلکه یک دیدار از خانواده مرحوم است و امشب در این محفل بعضی از عزیزان، دوستان و چهره های فاخرادبی- رسانه ای حضور دارند که در چهارسالی که اینجانب تصدی اداره فرهنگ و ارشاد استان را داشتم، دست بوس همه آنها بودم.

در ادامه عیسی سجادی پیشکسوت شعر و افتخار ادبی و پژوهشی خوزستان- که دارای چندین دیوان شعر و اثر پژوهشی در حوزه فرهنگ شوشتر است- درباره جایگاه شخصیت قناد دزفولی در ادب استان پرداخت و گفت: ضمن تشکر و خیرمقدم گویی به حضور حاج محسن رضایی که الحق دین خود را برای دفاع از باورها و ارزش های ملت اش ادا کرده است و نماینده پرافتخار استان مان در میان بزرگان و رجال سیاسی کشور است، این جانب سال ها استاد قناد دزفولی را می شناختم و باید بگویم: درگذشت ایشان ضایعه ای بود برای فرهنگ و ادب خوزستان.

همچنین عیسی سجادی شاعر خوزستانی شعری قرایت کرد که از حروف اول هر بیت آن نام و فامیل زنده یاد قناد به گوش می رسید.

وی گفت: وقتی کنگره امام رضا(ع) برگزار شد از هفت هزار قصیده که از اطراف دنیا ارسال شده 120 نفر پذیرفته شدند که از خوزستان هم قصیده اینجانب برگزیده شده که البته 30 نفر هم برای اجرا برگزیده شدند. پیشنهاد ما بر این بود که با توجه به این که امام رضا از خوزستان ورود داشتند و مدتی را در استان حضور داشتند بدین مناسبت کنگره بزرگداشت امام رضا در خوزستان برگزار شود که با پیگیری های حجت الاسلام بسی خاسته این مهم انجام  پذیرفت.

در ادامه برنامه خانم امیری مدیر انجمن حافظ پژوهان خوزستان- که به همراه همسرش حاجی زاده از جانبازان هشت سال دفاع مقدس در جلسه حضور داشت- به معرفی انجمن حافظ پژوهان خوزستان پرداخت وگفت: از تشکیل انجمن حافظ پژوهان حدود هشت سال می گذرد و امروز به یک محفل بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: تا کنون 8  همایش بزرگداشت حافظ توسط این انجمن فرهنگی برگزار شده است و جلسه های هفتگی این موسسه پژوهشی با حضور استادان حافظ شناس به منظور تفسیر مفاهیم و مضامین عرفانی و قرآنی شعر حافظ مرتب برگزار می شود. کوشش کردیم این نشست ها زمینه را برای جذب جوانان و انس آن ها را با فرهنگ و ادب ملت خود مهیا کند. وی ادامه داد: به امید خدا کتابخانه تخصصی حافظ نیز گشایش یافته و فعالیت اش را آغاز کرده است.

مدیر انجمن حافظ پژوهان در ادامه سخنان اش خطاب به فرمانده هشت سال دفاع مقدس گفت: ضمن تشکر از این که وقت گذاشتید و در بین هنرمندان استان خودتان حضور به هم رساندید، همان طور که شما هشت سال در دفاع مقدس، بسیجی وار فعالیت کردید و حضور داشتید، همسر بنده هم مانند یک بسیجی در کنار بنده بوده اند و اگر تا حالا موفقیتی بوده بخاطر همسرم بوده است.

خانم امیری در پایان یک شعر از حافظ با این مطلع: "بی حسن و خلق وفا کس به یار ما نرسد" خواند

در ادامه این نشست صمیمانه محسن پاک نژاد از پاسداران اوایل انقلاب اسلامی و از کارمندان ملی حفاری که از شاعران و ادیبان استان نیز هستند به بهانه حضور دکتر محسن رضایی و به مناسبت هفته دفاع مقدس شعر خود را با این مطلع تقدیم کرد:

باز هم ایام خوش جنگ شد/ عرصه به خوبان خدا تنگ شد.

یاد شب حمله و اشک و دعا/ یاد تن و سر و بی دست و پا

یاد شهیدان سر از تن جدا....

جبهه موعود کجا، ما کجا/ عالم لاهوت کجا، ما کجا...

در ادامه، امید حلالی مدیر مسوول و سردبیر روزنامه فرهنگ جنوب و از شاعران معاصر ضمن گرامی داشت یاد و خاطره استاد قناد دزفولی در ذکر ویژگی های علمی و شخصیتی این ادیب گفت: انصافاً ایشان دایرة المعارفی از علوم مختلف فلسفه، عرفان، جامعه شناسی و اسطوره بوده و برجسته تر از همه سجایای اخلاقی وی بود که بعد از درگذشت این شادروان من هنوز او را احساس می کنم و حس می کنم که با ماست . این مساله در فراق پدرم هم به همین صورت بود و برای همین هم نتواستم در فراق اش بنویسم.

او ادامه داد: شعری که در این محفل می خواهم بخوانم در یکی از جلسات و در حضور استاد قناد نیز خوانده شد که در آن روایات مختلفی آمده است و بدین صورت امید حلالی شعر "تعویضی برای دیوار کافی شاپ بمبئی" را خواند: "من شاعر آپارتمان ها هستم/ به تذکره نویسان بگویید از انقراض چند واژه..."

همچنین دکتر کناری ضمن خوشامد گویی به دکتر رضایی و همراهان وی شعری از استاد قناد را با این مطلع خواند.

قطار رفت، ولی خنده هات باقی بود...

آنگاه نوه استاد قناد شعری از پدر بزرگ خود را به مناسبت ایام فاطمیه خواند.

دلم به عاطفه سرمشق دوستی را داشت

ولی معلم من نقره داغ آهن بود

عبدالرحمان نیک سرشت دیگر شاعر این محفل بود که در ابتدا به ذکر خاطره ای از همراهی با استاد قناد در انجمن خروش کارون پرداخت و سپس دو شعر به یاد استاد قناد و نیز به یاد احمد رضایی خواند:

همچنین همسر زنده یاد قناد دزفولی یکی از کتاب های شعر ایشان را به دکتر محسن رضایی تقدیم کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار