اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وجود گله‌های سگ‌های ولگرد در سطح شهر اهواز و پارک‌ها گفت: وجود گله سگ‌های ولگرد در پارک‌ها علاوه بر انتقال بیماری‌ها آثار مخرب روانی بر جای می‌گذارد.
دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به آمار بالای موارد حیوان‌گزیدگی در خوزستان اظهار کرد: سال گذشته 8300 مورد حیوان‌گزیدگی در شهرهای تابعه علوم پزشکی اهواز رخ داده است که شامل گزیدگی حیوانات مختلف و عمدتا سگ در مناطق شهری و روستایی بوده‌اند.

وی با اشاره به بیماری‌هایی که از طریق حیوان گزیدگی ایجاد می‌شوند، تصریح کرد: بیماری  هاری در حیوانات وحشی و بعضا حتی در حیوانات اهلی وجود دارد. به طور مثال چند مورد بیماری هاری در گاو مشاهده شده بود که این موضوع نشان می‌دهد حیوانات اهلی در تماس با حیوانات وحشی یا مورد گزش قرار گرفتن دچار بیماری می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به وجود گله‌های سگ‌های ولگرد در سطح شهر اهواز و پارک‌ها ادامه داد: گزش سگ به جز بیماری هاری موجب انتقال بیماری‌های دیگری از جمله سالک و کیست هیداتیک می‌شود. در بیماری کیست هیداتیک، کیست‌هایی در قسمت‌های مختف مغز، ریه و کبد ایجاد می‌شود. همچنین علاوه بر انتقال بیماری‌ها وجود گله سگ‌های ولگرد در پارک‌ها آثار مخرب روانی بر جای می‌گذارد.

سلمان‌زاده بیان کرد: موارد ابتلا به هاری نشان می‌دهد که ویروس بیماری هاری در طبیعت در حال چرخش است و اگر مراقبت نشود موجب ابتلای انسان به این بیماری می‌شود.

وی بیماری هاری را لاعلاج دانست و عنوان کرد: هر فردی که به بیماری هاری مبتلا شود قطعا سرنوشتش مرگ خواهد بود. خوشبختانه در سال‌های اخیر مورد ابتلا به بیماری هاری نداشته‌ایم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: هر مورد حیوان‌گزیدگی یک میلیون تومان هزینه بر دوش بخش سلامت می‌گذارد که اگر بخواهیم هزینه کلی موارد حیوان‌گزیدگی در سال گذشته در خوزستان را حساب کنیم مبلغی بیش از 8 میلیارد تومان می‌شود در صورتی که این مبلغ باید برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان هزینه می‌شد.

سلمان‌زاده عنوان کرد: وقوع موارد حیوان‌گزیدگی به دلیل این است که سازمان‌های مربوط مخصوصا شهرداری به تعهداتش در حوزه سلامت عمل نمی‌کند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار