اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۰۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
سردار علیپور در جلسه معارفه فرمانده جدید بسیج شهرداری اهواز، از نقش شهرداری اهواز در دوران دفاع مقدس تجلیل کرد.
در این مراسم که با حضور شهردار، معاونین و مدیران شهرداری سردار علیپور مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان  و سرهنگ حاجتی معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان  برگزار شد، سردار علیپور با تجلیل از شهردار اهواز به دلیل اهتمام ویژه به فرهنگ دفاع مقدس، نقش شهرداری اهواز را در دفاع مقدس کلیدی دانست و گفت: شهرداری اهواز در ایام جنگ تحمیلی، نقش مدیریت بحران را بر عهده داشت. این نهاد با حفظ روحیه و خدمات خود نه تنها یکی از عوامل ماندگاری مردم در اهواز شد، بلکه سبب بازگشت بسیاری از کسانی شد که در روزهای اول جنگ از اهواز مهاجرت کردند.


وی در ادامه گفت: ظرفیت های متعدد شهر اهواز در حوزه های مختلف علمی، دینی، فرهنگی و...این شهر را شهری اثرگذار و تمدن ساز در ادوار مختلف معرفی کرده است. یکی از این ظرفیت ها دفاع مقدس است. باید از این ظرفیت جهت هویت سازی بهره ببریم. هویت سازی که در مشکلات مختلف بویژه برای مقابله با تهاجم فرهنگی، کشور را یاری می کند.

سردار علیپور تصریح کرد: اهواز و خوزستان متفاوت ترین منطقه کشور است. همه ی مردم ایران به نوعی از این دیار خاطراتی را دارند و به آن عشق می ورزند. که بخش زیادی از این خاطرات به دوران دفاع مقدس باز می گردد. هر چند شهرها و کلانشهرهای دیگر به موضوعات دفاع مقدس می پردازند، اما در نهایت همگان سراغ جنگ را در اهواز می گیرند و سراغ شهرهای دیگر نمی روند. پس باید در این زمینه بسیار کار کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان، اهواز را نمایشگاه بالقوه دفاع مقدس ایران نامید و گفت: هنوز در جای جای این شهر، نقاط و آثار مقاومت به چشم می خورد که از هر یک از آنها می توان به عنوان برگی از تاریخ پرافتخار این سرزمین نگاه کرد.

وی لزوم پرداختن به فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس را به اشکال مختلف یادآور شد و گفت: پاسخ به ابهامات و چراها در خصوص تاریخ دفاع مقدس امری مهم و حیاتی است. باید تا نسل دفاع مقدس حضور دارند، در جهت ثبت و تدوین این برهه تاریخی از کشور کوشید تا بعدها دشمن از نبود چنین اسنادی در جهت تضعیف ارزشهای انقلاب و نظام سواستفاده نکند.

سردار علیپور به ارتباط بین ترویج فرهنگ دفاع مقدس و فرهنگ شهروندی پرداخت و اذعان کرد: از ظرفیت های فرهنگ دفاع مقدس می توان در راستای ترویج فرهنگ شهروندی که از وظایف شهرداری ها است، بهره برد. ترویج مفاهیمی چون ایثار (که از جمله مولفه های اصلی فرهنگ دفاع مقدس است) به شکل های مختلف در مبلمان و المانهای شهری و...می تواند اثرات مثبتی را در بهبود رفتارهای شهروندی را در پی داشته باشد.

وی رهنمودهای مقام معظم رهبری را در این خصوص یادآور شد و گفت: ایشان نکات مهمی را در  این خصوص متذکر شدند که باید آنها را سرلوحه کار خود قرار دهیم. این آمادگی برای همکاری و تبادل نظر در مجموعه بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس و نیز نیروهای مسلح استان وجود دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس خوزستان، با اشاره به پروژه باغ موزه دفاع مقدس بیان کرد: باغ موزه دفاع مقدس باید در کنار معماری و جذابیت چنان از محتوای غنی برخوردار باشد که هر شخصی از یک فرد عادی تا یک پژوهشگر بتواند بهره برداری خوبی را از این مجموعه وزین داشته باشد و در عین حال نیز یک جاذبه گردشگری برای اهواز پدید آورد.

سردار علیپور، لزوم تشکیل یک اتاق فکر قوی را برای رسیدن به اهدف فوق ضروری دانست و افزود: در این اتاق فکر، جنبه های مختلف محتوا، جذابیت، تاریخ و ....بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و تجربیات دیگر کشورها مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

در ادامه جلسه شهردار اهواز به پروژه بزرگ باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: باغ موزه دفاع مقدس یکی از کارهای ماندگار و عقب افتاده ای است که ضرورت آن در اهواز به عنوان پایتخت دفاع مقدس حس می شود. مطالعات و طراحی های آن توسط اساتید و مشاورین مجرب رو به اتمام است. سایر امور نظیر تهیه و تحویل زمین و...نیز سال گذشته انجام شده است و امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه عظیم به زودی آغاز شود.

منصور کتانباف با اشاره به خاطرات خود از دفاع مقدس گفت: اهواز جزء اولین اهداف دشمن در اولین حمله آنها در 31 شهریور 59 بود. دشمن تا آستانه تصرف اهواز پیش رفت. در آن مقطع هم با توجه به نظام نوپای جمهوری اسلامی درگیر مسایل و مشکلات داخلی بود، هنوز سازماندهی دفاعی وجود نداشت و نیروهای مردمی با هر وسیله ای تلاش می کردند از کشور دفاع کنند.  خاطرم هست حداقل 400 گلوله در یک شب به اهواز شلیک شد. اهواز روزهای سختی را در جنگ گذراند.

وی ادامه داد: در این میان نقش شهرداری اهواز در آن شرایط بحرانی نقشی بی بدیل بود. این سازمان به صورت همزمان انجام خدمات جاری شهری، سازماندهی نیروهای مردمی برای کمک به جبهه و پشت جبهه، بسیج کلیه امکانات خود از قبیل ماشین آلات، آتش نشانی و چند جبهه دیگر مشغول بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از افتخارات شهرداری اهواز تقدیم دهها شهید، جانباز و ...در مسیر دفاع از دین و میهن بود. این قهرمانان یا در جبهه ها حضور داشتند یا در جریان انجام وظیفه مورد اصابت بمباران دشمن بعثی قرار گرفتند.

شهردار اهواز از تدوین نقش شهرداری اهواز در دفاع مقدس خبر داد و گفت: با توجه به این ظرفیت ها، در حال تدوین و ثبت نقش شهرداری اهواز در دفاع مقدس هستیم. آقای آهن جان با توجه به سوابق و علائق خود به صورت ویژه مجری این طرح شده است. کلیه نیروهای شهرداری که خاطراتی از جنگ دارند شناسایی و خاطراتشان اخذ و ثبت شود. در این مسیر لازم است کلیه ی معاونت ها، مناطق و سازمان ها با وی همکاری لازم را داشته باشند.

در ادامه سرهنگ حاجتی، معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان در سخنانی، وظایف شهرداری را در موقعیت کنونی دشوار و سنگین دانست و گفت: در وضعیت فعلی با کمبود منابع، مشکلات بسیار، توقعات مردم، امکانات محدود و...کار کردن در شهرداری دشوار است و تنها با انگیزه انقلابی و جهادی می توان در این نهاد به مردم خدمت کرد.

وی افزود: خوشبختانه با بازگشت مجدد آقای کتانباف و اقدامات و برنامه های ایشان، امید برای رفع عقب ماندگی ها بوجود آمده است. اهتمام شهردار اهواز به مناطق محروم ملاشیه، عین دو و ...ستودنی است.

معاون هماهنگ کننده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان با تشکر از زحمات مهدی داوودی فرمانده سابق بسیج شهرداری اهواز، کریم میررضاییان را  به عنوان فرمانده جدید بسیج شهرداری اهواز معرفی کرد و خطاب به شهردار اهواز گفت: نه تنها بسیج شهرداری بلکه سپاه خوزستان نیز در کنار شما برای خدمت به مردم اهواز و جبران عقب ماندگی هاست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار