اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۲۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

شوشان - منصور فاضلی :

جناب دکتر امیر آبادی

نماینده محترم قم و عضو هئیت ریسه مجلس شورای اسلامی

با سلام عرض ادب و احترام

آنچه در مورد ایجاد فرایند شفافیت که یکی از چندین موارد مطالبه عمومی و جامعه می باشد شفافیت آرای نمایندگان است که باعث می گردد در تمام ارکان نظام شفافیت از کل به جز تسری یابد و با شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس شفافیت نظارت بر ارکان های دیگر نظام مهیا خواهد شد، دقیقا یکی از عوامل توسعه یافتگی همین شفافیت است . شفافیت یکی از عوامل مطلق جوامع مدرنیته است که باعث می گردد اعتماد به نظام شکل گیرد .

مجلس مقتدر با مؤلفه‌هایی مانند قانونمندی، مشارکت، مسئولیت‌پذیری،  جلب اعتماد عمومی، پاسخگویی در شفافیت تعریف می‌شود. هر کدام از نمایندگان می باید در مقابل آرای خود به جامعه پاسخگو باشند زیرا در مقابل عامه جامعه مسئولند بالا بردن نظارت عمومی بخش مهمی از فرایند مقابله با فساد ساختاری است، هنگامی ‌که کنترل عمومی مردم بر عملکرد نماینده‌ای از بین رفت، قطعاً زمینه ایجاد فساد شکل‌ می پذیرد. در یک جامعه شفاف ، مردم ، احزاب، اتحادیه‌ها ، تشکل‌ها و رسانه‌ها باید از جزییات عملکرد یک نماینده مجلس اطلاع داشته باشند و هر زمان احساس کردند انحرافی رخ‌داده است؛ آن‌ها را مورد پرسش قرار دهند مبارزه هدفمند با رانت و فساد تبعیض ، ناعدالتی ها ، نیازمند ایجاد شفافیت در همه ساختارهاست، الزام مسئولین به پاسخگویی و شفاف‌سازی عملکرد آن‌ها، امکان هرگونه رانت و بهره‌برداری منفعت طلبانه از امکانات را به حداقل میرساند و بسترهای فساد را کاهش می‌دهد به وضوح پیداست این فرایند مانعی جدی بر سر راه رشد رانت خواری و ویژه خواری است مانعی بر مسیر فساد است .مفسد و فساد در نبود شفافیت رشد و پرورش میابند مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها محفل اصلی قانون‌گذاری و نظارت، مهم‌ترین نهادی است که باید پیشگام شفافیت باشد. وقتی این نهاد با شفافیت در ارای خود مخالفت می‌کند، چه انتظاری از سایر ارکان حاکمیتی داریم؟ مجلس مخالف شفافیت چگونه می‌تواند خواستار شفافیت و پاسخگویی سایر ارکان کشور شود

چگونه خواستار نظارت بر اجرای قوانین خواهد بود؟ اگر دنبال پاسخ‌گویی، شفافیت و اصلاحات اساسی در کشور هستیم، از اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس و قواعد حاکم بر مجلس و الزام به آشکار شدن رأی‌ نمایندگان در هر تصمیمی، آغاز کنیم.مکانیسم مجلس شورای اسلامی باید به شکلی باشد که نماینده ما احساس کند در برابر هر رأی موافق، مخالف و ممتنعی که می‌دهند باید پاسخ‌گو باشند. مردم حق‌دارند مطلع باشند که رأی نمایندگان آن‌ها، به طرح‌ها، لوایح و مصوبات مجلس چه رنگی است؟ در تصمیمات حساس مجلس هر نماینده چه رأیی داده است؟ چرا نماینده مجلس ما علاقه دارد در ابهام کامل ، به مصوبات و قوانین رأی دهد و با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت می‌کند؟ در حال حاضر مردم باید از قوانینی تبعیت کنند که در فضایی کاملاً غیر شفاف و مبهم تصویب ‌شده است. بر همین اساس، نتایجی چون تسهیل زد و بند و رانت‌خواری، عدم پاسخگویی، فرسایش سرمایه اجتماعی و اعتماد زدایی، ناکارآمدی تصمیم‌گیری طی این سال‌ها به همراه داشته است..

و العاقبه للمتقین اللهم و اجعلنا من المتقین

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار