شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
شوشان - زمان بابادی شوراب:

*حکایت* 

یکی از دوستان که به کشور پر جمعیت چین بودایی سفر کرده بود، داستانی را تعریف کرد که از زبان خودش می شنویم:

*در یکی اژ خیابان های شلوغ پکن در حال قدم زدن بودم* مشاهده کردم که چند دستگاه وسیله مانند اتوبوس با فاصله مناسب در آن خیابان پارک کرده و مردم بدون اینکه اتوبوس از جای خود حرکت کند *از درب جلویی سوار شده و از درب عقبی خارج می شدند.*

برایم سئوال بود که این افراد با چه انگیزه ایی از درب جلو سوار شده و از درب عقب خارج می شوند *همین حس کنجکاوی ام هم باعث گردید تا دل را به دریا زده و از درب جلو وارد آن فضای اتوبوس شکل شوم که دیدم همه افراد رو به دیوار ایستاده(البته من هم در آن جمع رو به دیوار) در سنگ دستشویی ها در حال ادرار کردن هستند.*

*من هم چون وارد جمع شده بودم طبق ضرب المثل اینکه یا وارد جمع نشو و اگر شدی تابع جمع باش، رو به دیوار کار خودم را انجام دادم از درب عقبی که داشتم می آمدم بیرون منتظر بودم یکی بگه آقا بیا حساب کن ولی کسی این جمله آشنای کشورم را نگفت. پیاده شدم*
 و پیش خودم گفتم سرپایی که گناه ولی وقتی انسان چاره ای  نداشته باشه با اقدامات تکمیلی بعدی شاید اشکالی نداشته باشد، در همین فکر بودم که یک ماشین مخزن دار تانکری آمد و پس از اتصال به منبع اتاق اتوبوس مانند، آن را تخلیه کرد و برد.

بعدها سر فرصت از یکی از افراد مطلع در مورد سیستم این کار که سئوال کردم گفت *هدف از این پروژه جمع کردن ادرار مردم و استفاده ازان برای  تهیه آمونیاک و دیگر مواد صنعتی قابل استحصال  استفاده و‌محصولات  ان را به کشور ما صادر می کنند و حتی در شارژ تلفن همراه و وسایل نقلیه هیدروژنی و حتی برای ساخت آجر بیولوژیکی نیز می باشد. تازه متوجه شدم در چین حتی می توان از آب هم کره گرفت.*

*حقیقت*

*با توجه به اینکه حجم قابل قبولی از آسفالت خیابان انقلاب اهواز با ضخامت ۲۰ الی ۳۰ سانت به عرض دو تا سه متر همزمان  برای لوله گذاری فاضلاب و کابل گذاری مخابرات شهری حفاری و تخریب گردید و احتمالا در ادامه حجم خیلی بالایی نیز  در  ادامه  کار برداشته خواهد شد ولی متاسفانه حجم زیاد آسفالت مصالح ترکیبی گرانقیمت آن در کناربعنوان نخاله ساختمانی کنار جاده در خیابان غزنوی شمالی و نقاط دیگر حمل و تخلیه و بدون هیچ‌برنامه ای  رها  شده است.*

*این سئوال پیش می آید که چرا  با توجه به تکنولوژی بازیافت آسفالت و استفاده دوباره از مصالح ان  با کمی اصلاح در ترکیبات  از این ماده با ارزش قابل استفاده نمی شود؟*
 و با توجه به اینکه بعضی اژ  پروژه های شهری و بین شهری بدلیل گران بودن قیر تعطیل گردیده است، 
*چرا نباید این حجم آسفالت بازیافت نشود؟*
 و به چرخه عمران شهری باز نگردد *و چند کوچه و خیابان که در نقاط دیگر شهر بدلیل نداشتن آسفالت  زیرسازی آنها در حال خراب شدن می باشد* 
 *را تامین کرد و آن خیابان ها و مناطق را با همین حجم آسفالت بازیافتی با ضخامت شش تا هفت سانت(یعنی هر متر آسفالت برداشت شده در خیابان انقلاب پنج متر را در مناطق دیگر پوشش می دهد)پوشش داد.*

*البته من هنوز معنی اقتصاد مقاومتی را اینگونه تصور می کنم که مردم باید گرانی ها را تحمل کنند و مسئولین محترم هم این شعار را در دهان خود مزه مزه کرده با آب و تاب بیشتری از طریق تارهای صوتی گلوی خود، ادا نمایند و به هدف معنی و مفهوم آن توجهی نداشته باشند.* 

*متاسفانه بیشتر مدیران ما نه انتقادپذیر هستند و نه پیشنهادپذیر، نه جوابگوی مردم و نه اینکه خود را به واقع خدمتگزار آنان می دانند، فقط با تهدید کردن منتقدان و حذف آنان برای پاک کردن صورت مسئله از هیچ کار و کوششی کوتاهی نمی کنند.*
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار