کارشناس حمل و نقل و ترافيک استانداری خوزستان با اشاره به عوامل اختلال در ترافیک گفت: نیمی از عوامل اختلال در ترافیک شهرها مرتبط با فقر فرهنگی است.
فربد مصدقی با تاکید بر لزوم ارتقا فرهنگ ترافیک در خوزستان اظهار کرد: نوع رانندگی و رفتار ترافیکی شهروندان، نمایانگر زندگی آنها و نشاندهنده میزان توسعهیافتگی شهر است. نیمی از عوامل اختلال در ترافیک شهر نیز مرتبط با فقر فرهنگی در این زمینه است و این فقر فرهنگی منجر به بروز بیشترین آسیبها در زندگی مادی و معنوی شهروندان شده است.
وی با بیان این که یکی از ویژگیهای اجتماعی جامعه ایران را میتوان قرار گرفتن آن در دوره گذرا دانست، ادامه داد: چنین جوامعی معمولا از ساختارهای سنتی و ماقبل صنعتی به شکل نسبتا کاملی جدا نشده و به ساختهای صنعتی و جدید نیز نرسیدهاند. در واقع جوامع در حال گذرا همواره در حال تجربه دور شدن از ساخت پیشین و التهابات قرار گرفتن در ساخت جدید هستند.
این فعال مدنی ادامه داد: با بررسی الگوهای رفتاری افراد در چنین جوامعی با چهار واکنش روبهرو می شویم؛ کنش عقلانی، کنش عاطفی، کنش ارزشی و کنش سنتی. حمل و نقل در حیطه کنش عقلانی افراد است و برای بهبود کنش عقلانی افراد در مواجهه با آسیبهای اجتماعی حوزه ترافیک باید سه مرحله ذوب کردن رفتار بد (ناهنجاری)، قالبگیری موضوعات مورد نظر و انجماد (استمرار و آموزش تا حصول نتیجه) انجام شود.
وی با اشاره به تهیه و تدوین پیشنویس سند راهبردی ارتقا فرهنگ ترافیک در استان خوزستان، گفت: شفافیت و بسترسازی اهداف کوتاه مدت و بلند مدت جهت اثربخشی نقطهای، مشخص شدن مسیر راه و حوزه فعالیت دستگاههای متولی با محوریت سیاستگذاری، اجرا و نظارت، بررسی وضع موجود الگوها و رفتارهای ترافیکی در استان، تهیه و تدوین آسیبهای ناشی از بروز معضلات ترافیکی و تبیین شیوه اجرا و نیل به هدف و بررسی رویکردهای اساسی در مواجهه با آسیبهای فرهنگی، اهداف تدوین سند راهبردی ارتقا فرهنگ ترافیک هستند.
مصدقی عنوان کرد: در تدوین سند راهبردی ارتقا فرهنگ ترافیک میتوان از ظرفیتهایی از جمله سازمانهای مردم نهاد فعال، نقش خانوادهها و استفاده از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهره برد.
وی ادامه داد: نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافيک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و فرهنگسازی در پر کردن فاصله بين شایستگیهای موجود با شایستگیهای مطلوب بسيار موثر است؛ آموزش ترافيک چنانچه از خردسالی و دوران کودکی در محيط خانواده آغاز شود باید همراه با انضباط اجتماعی، رعایت حقوق دیگران و تقدم مصالح جمع بر فرد به کودک آموخته شود و اعضای خانواده نیز باید علاوه بر گفتار در کردار خود نيز این مطلوبيتها را به فرزندان آموزش دهند تا این آموختهها تاثير مطلوبی در کردار و رفتار اجتماعی آنها در بزرگسالی از جمله رعایت قوانين ترافيکی بگذارد.
کارشناس حمل و نقل و ترافيک استانداری خوزستان گفت: در واقع بخشی از شکلگيری شخصيتی کودکان در زمينه آموزشهای شهروندی از جمله رعایت فرهنگ ترافيک باید جزو حوزه فعاليتها و کارکردهای امروزی خانواده در جامعه ایرانی باشد که این موضوع در تعامل با مسائل اجتماعی دیگر حوزههای مدیریت شهری میتواند مرتبط باشد.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از متوليان امر میتواند در راستای آمادهسازی بستر مناسب جهت آموزش کودکان و نوجوانان که والدین آینده هستند با بهرهگيری از متدهای جدید آموزشی و پرورشی و استمرار این مهم به رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان خوزستان کمک شایانی داشته باشد.