اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
شوشان - محمدسعید بهوندی:

ما ایرانیان متاسفانه تاکنون به تجربه نشان داده ایم؛ به دلایل و رفتارهای زیر مطالبه گران حرفه ای و خوبی نیستیم :

یا به دلیل عدم آموزش اصولی راه و رسمش را بدرستی بلد نیستیم.

یا بلد هستیم، ولی به دلیل بدبینی تاریخی که فکر می کنیم هیچ کاری پیش نخواهد رفت و گرهی باز نخواهد شد و یا عدم حوصله و تحمل کافی و... تا به انتها و رسیدن به نتیجه ی مطلوب ادامه نمی دهیم.

یا آنرا به عنوان یک رفتار و روش دائمی پی نمی گیریم و ناامیدانه گاهی هستیم، گاهی نیستیم.
یا غیرمسئولانه دیگران را از انجام این رفتار درست و موثر می ترسانیم و برحذر می داریم.
یا آنرا همراه با جار و جنجال و رفتن در حواشی و رفتارهای پرخطر انجام می دهیم. # یا...!
خوب است بدانیم؛ مطالبه گری صحیح و اصولی، یکی از اساسی ترین رفتارها و روش های مطمئن و موثر برای رسیدن به حقوق فردی و اجتماعی و جلوگیری از زیاده خواهی برخی افراد است. امّا مانند دیگر رفتارها و روش های فردی و اجتماعی، محتاج تربیت و آموزش صحیح و کافی افراد جامعه از کودکی تا انتهای آموزش های رسمی در مدارس و حتی دانشگاه است و تنها در صورت اجرای چنین آموزشهای زیربنایی است که می توان انتظار داشت، جامعه ای قانونمدار و آرام و باثبات و عاری از ظلم و تبعیض را در هر اندازه و سطح تجربه نمود.
 چنانچه مطالبه گری صحیح، باکیفیت، به موقع، منطقی و همراه با متانت و خویشتنداری و از آن مهمتر تا حصول نتیجه ی مطلوب و کامل توسط همه ی شهروندان انجام گیرد، ان شاالله زیر پا گذاشتن قانون و ضوابط، تضییع حق و تبعیض، رانت خواری و حیف و میل بیت المال و معضلات و مشکلات مشابه به صفر نزدیک خواهد شد. ولی این اتفاق میمون و مبارک هرگز جامه ی عمل نمی پوشاند، مگر اینکه ما دارای ملتی باشیم که هر کدام از افراد آن بهنگام آگاهی و بلوغ، به نحوی مطلوب یاد گرفته باشند، تا به وقت مناسب و واجب چگونه حق خود و یا حتی حق دیگری را مطالبه نمایند. زیرا؛ زیر نگاه تیزبین و دستان مطالبه گر یک ملت آگاه و رشید و آموزش دیده، هرگز فرد، افراد، گروه، جناح و باندهای پیدا و پنهان زیاده خواه نخواهد توانست و حتی فرصت نمی یابند، با زیر پاگذاشتن و یا دور زدن قوانین و ضوابط و یا با زورستانی و گردنی کلفتی حق دیگران را مغرورانه بلعیده و یا بیشتر از استحقاقشان درخواست نمایند.
مطالبه گری سدّی محکم، غیر قابل نفوذ و همیشگی است، که پشتوانه ی یک ملت را در اختیار دارد و لذا هیچ قدرتی و با هیچ ترفندی نخواهد توانست، این سدّ قوی را از میان برداشته یا دچار خدشه نماید. مطالبه گری صحیح و اصولی بر پایه ی آموزشهای اساسی دیده شده، حق شرعی و قانونی آحاد یک ملت است، نه بخشیدنی بلکه فراتر از آن، همه ی شهروندان همانگونه که حق دارند، برای زنده ماندن به آسانی و بدون مانع و مزاحم از اکسیژن استفاده نمایند و در این خصوص مورد مواخذه ی کسی قرار نمی گیرند، حق دارند تا از این حق الهی(مطالبه گری) نیز برای تجربه ی یک زندگی شرافتمندانه و راحت و همراه با آسایش بهره ببرند.

 در پایان پیشنهاد می نمایم: "مطالبه گری" بعنوان یکی از حقوق های اساسی و رفتار و روش های زیربنایی و مهم برای تجربه ی یک جامعه ی باثبات، زنده، شایسته و بالنده  تحت یک واحد درسی به همین نام در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان توسط معلمان آموزش دیده تدریس و آموزش داده شود، تا دانش آموزان در هر مقطع تحصیلی با توجه به شرایط سنی و قدرت درک و یادگیری آنان، با بخشی از مسائل و تکنیک های مطالبه گری و موانع و مشکلات آن آشنا شوند. این واحد درسی به دلیل اهمیت و نیاز همه ی افراد در هر سن و موقعیت، می تواند بصورت تحقیق و پژوهش در مقاطع دانشگاهی نیز طراحی و اجرا شود. امیدوارم روزی فرا رسد که هیچ فردی در کشور مانعی برای مطالبه گری پیش روی خویش احساس ننماید و از آن مهمتر همه ی مردم آموزش لازم و کافی را برای مطالبه گری صحیح و موثر دیده و در این خصوص احساس نقص و کمبودی ننمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار