اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
شوشان - سیدرسول موسوی:

از آنجایی که اهداف کلی برگزاری انتخابات استانی مجلس شورای اسلامی تحقق و تقویت نگاه مجلس و نمایندگان به امور ملی که عبارتنداز سیاست گذاری،برنامه ریزی،نظارت دقیق و قانون گذاری است،باید امور جزئی و محلی مناطق و شهرستان ها به پارلمان های محلی یعنی شوراهای شهرستان ها سپرد. به همین دلیل و با توجه به جایگاه این شوراها در قانون اساسی ، باید تجدیدنظر اساسی و اصولی در قانون شوراها شود تا بتوان از این قانون شوراها و نمایندگان محترم شوراهای شهرستانی نیازها و مطالبات مردم به صورت کامل و مطابق نص صریح قانون اساسی برآورده شود. طرح استانی شدن انتخابات تقریبا در همه مجالس شورای اسلامی مطرح بوده و به طور جد در مجلس دوره پنجم در دستور کار نمایندگان وقت مجلس قرار گرفت که شائبه انتخاباتی بودن آن مطرح و به همین دلیل مسکوت ماند . در این دوره مجلس هم شورای نگهبان ، و هم مسئولان عالی کشور و دولت نیز با استانی شدن انتخابات نیز موافق بوده و اجرای آن را به مصلحت کشور و نظام و مردم اعلام نموده اند. مقام معظم رهبری در تاریخ 8/3/86 با تکیه بر اصول قانون اساسی به وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی این گونه گوشزد کردند(در مجلس نباید فلان منطقه تصور کند، هنر نمایندگی او در این است که برای آن منطقه دائماً پشتیبانی جلب کند،اصلا مسئله اصلی نماینده مجلس این نیست، نباید فکر کنیم که چون نماینده فلان شهر یا فلان استانیم ، مرتب باید برای آن شهر یا استان امتیاز بگیریم ، این یک میدان رقابت غلط، بی برنامه و نادرست است که تبعات بدی نیز هم دارد. شما نماینده همه ملت ایران هستید ، شان مجلس قانون گذاری است، نه گرفتن تسهیلات و کمک های عمرانی است)
اصول متعدد  قانون اساسی نیز در این زمینه قابل استناد (اصل 84 قانون اساسی می گوید(هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است)
حضرت امام (ره) دغدغه ها و نگرانی خود را در ارتباط با مجلس و انتخابات این گونه بیان کرده است(غفلت در انتخابات و انتخاب افراد ، کشور را به فساد می کشاند) و می فرماید( ما امروز مسئول اسلام ، مسئول قرآن شریف ، مسئول همه انبیاء هستیم،باید بر وفق آرای آنان عمل کنیم)
انتخابات استانی،یا استانی برگزار کردن انتخابات  مزایای بسیاری دارد که به طور خلاصه عبارتند از:
1-مجلسی در تراز جمهوری اسلامی به وجود خواهد آورد.
2-نمایندگان را از محلی گرائی و گرایش به مسائل قومی باز می دارد.
3-میزان مشارکت عمومی مردم را در انتخابات افزایش می دهد.
4-از وقوع تخلفاتی همچون خرید رای و ورود پول کثیف به انتخابات جلوگیری می شود.
5-رقابت های شدید و اختلاف برانگیز قومی و قبیله ای را حذف و منطق رقابت صحیح بر اساس دمکراسی برقرار می کند.
6-در انتخابات استانی به دلیل اجرائی و با توجه به ضوابط حاکم بر آن نقش  در کشور تعلقات،قومی و قبیله ای در فرآیند رقابت های انتخابات در کسب موفقیت کم رنگ خواهد شد.
7-اگر چنین انتخاباتی در کشور برگزار شود افرادی از طریق آن برگزیده می شوند، که اولاً ارزش های حاکم بر اجتماع سیاسی کاملا مورد توجه قرار خواهد گرفت. ثانیاً تراز وظایف و مسئولیت نمایندگی در جمهوری اسلامی برگزیده خواهد شد.
8-مدیریت کارآمد و عاقلانه با همکاری همه مردم و نخبگان سرکار خواهد آمد، و از این طریق حکمت و دانائی بر کل ارکان حکومت و نظام سایه گستر خواهد شد.
9-زمینه های لازم برای نظارت عمومی برای نمایندگان و شهروندان بر روند کار،دولت، نهادها و مسئولان فراهم خواهد شد.
10-نمایندگان محترم حاصل از این انتخاب به بررسی امور ملی خواهند پرداخت ، وبا پرهیز از جزئی نگری اوقات گرانبهای نمایندگی خود برای امورملی با ، حفظ ویژگی محلی ملی بودن ، و مسئولیت نمایندگی برنامه محوری را جایگزین شخص محوری خواهد شد.
سید رسول موسوی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار