اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
دادستان کرمان:
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت‌ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.
دادخدا سالاری امروز دوم بهمن ماه در نشست خبری با بیان اینکه مطالبه گری از سوی رسانه‌ها کم است، اظهار کرد: چرا نباید مطبوعات از مدعی العموم انتقاد کنند؟

وی افزود: اگر عدل باشد مطبوعات باید به وظیفه خود و مطالبه گری بپردازند و اگر راه اشتباه است، بیان شود تا اصلاح گردد و باید به سمتی برویم که رسانه‌ها مطالبه گری را پررنگ کنند.

سالاری با بیان اینکه باید قلم را در جهتی حرکت بدهیم که مورد رضای خداوند باشد، تصریح کرد: اینکه بعضا گفته می شود در صورت نقد برخورد صورت می‌گیرد، همین جا اعلام می کنم از ما انتقاد و از ما شروع شود و مطالبه گری و نقد به این سمت بیاید.

دادستان کرمان بیان کرد: به برکت نظام اسلامی، آزادی بیان وجود دارد اما مصلحت ها به سمت خودسانسوری رفته است در حالی که بخشی از حقوق شهروندی گردش آزاد اطلاعات است.

وی با تاکید بر اینکه باید این مسئله را مورد توجه قرار داد که تخریب جدا از نقد است، اظهار کرد: آزادی بیان نیز در قانون دیده شده و اراده حاکمیت بر این است که آزادی بیان و گردش صحیح اطلاعات صورت بگیرد اما متاسفانه خلط مبحث پیش آمده و بعضی شیطنت‌ها توسط افرادی که معاند هستند، در قالب تشویش اذهان عمومی در مجرای نقد مطرح می شود.

سالاری در ادامه با اشاره به حقوق شهروندی گفت: در قانون آیین دادرسی کیفری جدید قانونگذار بیش از 40 حق برای متهمی که تحت تعقیب قرار می‌گیرد و بزهکار است، در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: کارگروهی در زمینه حقوق شهروندی در دادگستری استان تشکیل شده  مرکب از سازمان بازرسی، سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاونان دادگستری، همکاران نیروی انتظامی، سازمان زندان ها و قضات منصوب که بازرسی دوره ای از زندان و بازداشتگاه های استان انجام می‌دهند، با ریاست رییس کل دادگستری تشکیل شده است.

دادستان مرکز استان کرمان اظهار کرد: در اینجا گزارشات بازرسان و بعضا گزارات مردمی بررسی و مورد مطالعه واقع می شود و هر هفته از پلیس های تخصصی و کلانتری ها بازدید می شود که آیا حقوق شهروندی رعایت می شود؟

وی افزود: قبل از این یکسری کلاس‌ها را برای ضابطین برگزار کردیم که باید بر این مسئولیت نظارت کنیم تا از قدرتی که قانون به آنها داده، سوءاستفاده نکنند.

سالاری تصریح کرد: حقوق شهروندی یعنی هر فردی از یکسری حق و حقوق قانونی برخوردار است و نباید این حق از سوی هیچ کس تضییع شود و هر کس به این حق قانونی و مسلم تعرض کرد، قانونگذار به عنوان مجرم با آن برخورد خواهد کرد.

این مقام قضایی بیان کرد: اگر قاضی حق قانونی متهم را به وی یادآوری نکند، از تخلفات قاضی محسوب می شود و به عنوان مثال حق داشتن وکیل، حق داشتن ارتباط با خانواه و ... از جمله حقوق متهم است.

وی در ادامه گفت: آنچه که در زمینه حقوق شهروندی در اسلام وجود دارد خیلی فراتر از آن چیزی است که غربی‌ها از آن دم می‌زنند. به عنوان مثال در عهدنامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر در 1400 سال قبل، حق و حقوق برای همه افراد قائل شده و بهترین نحوه رعایت حقوق شهروندی در اسلام و آموزه های دینی ما، قرآن و نهج البلاغه وجود دارد.

سالاری عنوان کرد: از برکت نظام اسلامی این است که افراد دارای حق قانونی و مشروع و مورد حمایت حاکمیت است، شده‌اند و جدا از حقوق شهروندی متهمان، به طریق اولی برای افراد عادی جامعه هزارن حق متصور است.

دادستان کرمان با بیان اینکه در زمینه حقوق شهروندی خلاء قانونی نداریم، افزود: درمورد کودکان کار طی سه ماه گذشته سه پرونده تشکیل شده که یک مورد بدون شاکی و در زمینه کودکان گل فروش بود که مدعی العموم ورود کرد.

سالاری درباره حقوق مردم عادی در شرایط امروز و وضعیت اقتصادی بازار بیان کرد: حق مسلم یک شهروند است که از یک کالای با کیفیت و قیمت عادلانه استفاده کند و باید رسانه ها در این زمینه مطالبه گر باشند که مثلا در بحث گرانفروشی دستگاه های متولی چرا خوب عمل نکرده اند و دغدغه ما این است.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان درباره بدحجابی در جامعه اظهار کرد: در این زمینه برخورد صورت می‌گیرد و ما ورود کرده‌ایم اما بخشی به این بر می‌گردد که نهادهای فرهنگی ما کارکرد لازم را ندارند و سئوال این است آیان این نهادها متناسب با نیروی انتظامی و دستگاه قضایی حرکت کرده‌اند؟

وی درباره تاثیر فعالیت‌های فرهنگی در بحث حجاب افزود: شاید از ابزار مناسب استفاده نکرده‌ایم در حالی که باید ابزار نو و متناسب با سن و سلیقه مخاطب باشد و مشکل ما را باید نهادهای فرهنگی حل کنند هرچند حدود و شعائر اسلامی تعطیل بردار نیست و در این زمینه کار می شود.

سالاری در بخش دیگری از سخنانش درباره عدم رعایت حقوق شهروندی در فضای مجازی بیان کرد: معاون نظارت و رصد فضای مجازی در دادسرا تشکیل شده و در مواردی که حقوق عمومی جامعه مخدوش و یا اقداماتی علیه امنیت کشور صورت می گیرد، مدعی العموم بدون طرح شکایت از جانب کسی، ورود می کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان افزود: جرائم فضای عمومی جنبه عمومی دارد و حقوق عامه مردم مخدوش می‌شود، دادسرا ورود پیرا می‌کند و مواردی که مربوط به اشخاص است و در صورت که شاکی وارد شود، حتما اقدام خواهیم کرد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار