اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۹۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
رئیس پارک ملی کرخه از رهاسازی یک بهله "شاه‌بوف" بزرگ‌ترین جغد ایران در محدوده این پارک خبر داد.
محمد الوندی اظهار کرد: در روزهای گذشته یک بهله "شاه‌بوف" که بزرگ‌ترین گونه جغد ایران و خاورمیانه است، در مدرسه‌ یکی از روستاهای شوش مشاهده شد. این شاه‌بوف هنگام مشاهده از ناحیه ساق و ران دچار آسیب شده بود. 

وی افزود: این پرنده پس از مشاهده، توسط محیط‌بانان پارک ملی کرخه جهت درمان به اداره دامپزشکی شوش تحویل داده شد و پس از بهبودی، در پارک ملی کرخه رهاسازی شد.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: "شاه‌بوف" از خانواده‌ جغدها است که جمعیت زیادی ندارند و از گونه‌های حمایت‌شده محسوب می‌شوند. این گونه شب‌گرد است و از جوندگان، موش‌ها، مارها و گاهی اوقات از پرندگان دیگر تغذیه می‌کند.

الوندی ادامه داد: اندازه این جغد حدودا بین 59 تا 73 سانتی‌متر و طول دو سر بال‌های آن بین 138 تا 170 سانتی‌متر است.

وی عنوان کرد: جغدها عمدتا شب‌گرد هستند و بینایی آنها در روز کم است. بنابراین اگر در روز رهاسازی شوند، تا زمانی که بخواهند مکانی برای مخفی کردن پیدا کنند، ممکن است از طرف شکارچی یا حیوان مورد آسیب قرار بگیرند و شکار شوند؛ بنابراین بهترین زمان رهاسازی این گونه، شب و هنگام فعالیتش است.

رئیس پارک ملی کرخه افزود: ابزار اصلی پرواز پرندگان شکاری "بال" و ابزار اصلی شکارشان  "چنگال" آنها است که اگر این دو ناحیه آسیب ببینند، بسیاری از آنها برگشت‌پذیر نیستند.

الوندی در خصوص تعداد جغدهای شاه‌بوف در پارک ملی کرخه، گفت: معمولا در محدوده پارک ملی کرخه چند بار در سال جغد شاه‌بوف مشاهده می‌شود اما آماری از تعداد این گونه در دست نیست ولی در مجوع تقریبا وضعیت آنها نسبتا خوب است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار